Välj en sida

Moza FSR2 : Test & granskning

Sim Racer

Som e-sportförare och Sim Racing-entusiast har jag bestämt mig för att dela med mig av min passion på den här webbplatsen.

Moza FSR2

Fördelar

  • Frontplatta i kolfiber
  • Bra byggkvalitet
  • Stor central pekskärm
  • 6 paddlar bak

Nackdelar

  • Praktiskt taget identisk design med FSR som den ersätter
  • Handtag i texturerat konstläder

Vårt betyg: 9.7/10

Tillverkaren av kringutrustning för simracing, Moza Racing, har bara varit verksam i branschen i några år, men har nu skapat sig en plats på den globala marknaden. Nyckeln till framgång: att erbjuda kvalitetsprodukter med hög prestanda till attraktiva priser. Och det måste sägas att det har fungerat ganska bra hittills.

Varumärket har en omfattande katalog med kringutrustning för att tillgodose behoven hos piloter från nybörjare till de mest erfarna inom disciplinen. Från rattar, Direct Drive-baser och pedaler – inklusive en aktiv Simucube– till ett komplett utbud av flygsimulatorer har Moza blivit en nyckelspelare på världens simuleringsscen.

Mozas senaste produkter inkluderar ett F1-hjul som ersätter FSR, som helt enkelt kallas FSR2. Detta hjul representerar toppen av sortimentet från varumärket, och det råkar vara så att vi har det på vår Sim-Racing-installation för att se vad det ger till bordet jämfört med det som det ersätter.

Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Frontplatta i kolfiber och struktur i aluminiumlegering
  • 4,3″ central pekskärm i färg
  • RevLED på skärmens ovansida och sidor
  • 19 kontroller på frontplattan med knappar, omkopplare, vridkodare och funky switchar
  • 6 bakre paddlar, 4 magnetiska och 2 progressiva
  • Handtag i perforerat konstläder
  • 28 cm diameter med rektangulär form
  • Moza QR baktill, hämtad från D1-Spec
  • Kompatibel med alla varumärkets moderna baser
  • Endast kompatibel med PC
GT DD PRO

Design

Om du redan har haft Moza FSR i dina händer kommer du att märka att FSR2 är praktiskt taget identisk med den som den ersätter. Bortsett från skärmen, som inte längre har några kanter, de 6 paddlarna på baksidan istället för 4, och utseendet på RevLED på sidorna av skärmen, som kan konfigureras för att visa flaggor, till exempel, är FSR2 en karbonkopia av FSR.

Frontplattan är fortfarande i kolfiber, med en bakplatta i aluminiumlegering. De perforerade greppen i konstläder är ganska snygga, med en 09H15-ridposition. Som amerikanerna säger: ”If it ain’t broke, don’t fix it”, och Moza har tagit det till sitt hjärta.

FRS2 är fortfarande en bra ratt, precis som FSR, med bara några fler tekniska förbättringar.

Kundanpassad montering

På rattens baksida finns Mozas berömda QR, som utvecklats i samarbete med Simagic och är hämtad från D1-Spec som används inom motorsporten.

FSR2 kan monteras på alla de senaste Moza-kedjestagen, åtminstone de med den reviderade QR:n, och användningen är mycket enkel. Dra bara i ringen, rikta in QR:erna (svänghjul och kedjestag), sätt i hjulet och lossa QR:en. Det är enkelt, effektivt och framför allt finns det ingen risk att skada din utrustning.

Tillverkning och ytbehandling

Eftersom FSR2 egentligen inte är någon revolution jämfört med den ratt som den ersätter har Moza använt samma material i sin nya ratt. Strukturen är tillverkad av en aluminiumlegering som härrör från flygindustrin, med en frontplatta av kolfiber. På greppen har Moza använt imiterat läder av ganska bra kvalitet, även om jag gärna hade sett äkta läder eller alcantara, eftersom den här ratten är ganska dyr.

När det gäller finishen är FSR2 en premiumratt i alla avseenden. Ratten består av ett fåtal komponenter, och alla delar passar perfekt ihop. Det finns väldigt lite plast på ratten, vilket bidrar till FSR2:s premiumkänsla.

Och när det gäller byggkvaliteten är den än en gång förstklassig. Moza har lång erfarenhet i branschen och i stort sett alla deras hjul är av hög kvalitet. FSR2 är inget undantag från denna regel, och det gäller även fjäderringarna från Fanatec, en direkt konkurrent till Moza.

GT DD PRO

Hantering av ratten

Låt oss gå vidare till hanteringen av den här ratten. Återigen har vi en liten utveckling jämfört med FSR, och det resulterande greppet är lika bra som på den ratt som FSR2 ersätter.

Först och främst kan du använda ratten med eller utan handskar, och detta val har ingen effekt på FSR2:s grepp. När det gäller knapparna är de lättillgängliga utan att händerna lämnar greppen. Alla knappar på framsidan sitter nära tummarna och är dessutom mycket taktila och ger en bra känsla.

De roterande pulsgivarna är också lätta att använda, de roterar utmärkt vid full slaglängd utan att kännas krångliga. Detta gäller dock inte nödvändigtvis de två tumhjulen, som ibland kan vara för mjuka eller för hårda. Men det var ju så det var förut, och nu är vi i en situation där det inte finns något nytt.

Låt oss avsluta med handtagen, skärmen och paddlarna. När det gäller handtagen är körställningen helt utmärkt, liksom komforten under racing. Den första nyheten i FSR2 är de 6 paddlarna på baksidan, som passar perfekt under fingrarna. Skärmen är nu beröringskänslig, har bra upplösning och nästan inga kanter.

Känslor under lek

Låt oss gå vidare till känslan av Mozas nya FRS2. Den stora förändringen som du kommer att känna med den här ratten är tillägget av 2 extra paddlar baktill. Istället för bara 2 magnetiska paddlar har du nu 4, och 2 progressiva. Du kommer att kunna använda dem på ett mycket mer mångsidigt sätt i Formel- eller till och med uthållighetsracing, och det är ett stort plus jämfört med den ratt som den ersätter.

I övrigt är det inte så stor skillnad mellan de två hjulen. Den 09H15-liknande körställningen är lika bekväm som alltid, även under långa sim-racing-sessioner. Knapparna är lättåtkomliga från handtagen, utan att händerna behöver lämna sin plats. Strukturen är mycket solid och visar ingen flex även med en bas som levererar mycket vridmoment, som till exempel R16. Även om FSR2 är en liten utveckling var FSR en mycket bra basratt, och Moza behövde inte förbättra den särskilt mycket.

När det gäller skärmen får vi praktiskt taget inga kanter och dessutom en pekskärm som du kan använda för din egen njutning. På den punkten, och om du kör med handskar, är det bäst att ha ett par som är utformade för att fungera med pekskärmar.

Återigen bygger FSR2 på den solida grunden från sin föregångare, med tillägg av ett antal mindre förbättringar som ger en mycket mer realistisk upplevelse.

GT DD PRO

Kompatibilitet

Föga förvånande förblir FSR2 kompatibel med alla Moza Racing-baser, och endast på PC-plattformen. Praktiskt taget hela tillverkarens sortiment är så här, och det ändrar inte riktigt våra vanor.

Du kan dock använda den här ratten på en annan Direct Drive-bas än Mozas via en hubb som varumärket gör tillgänglig för dig för cirka femtio euro. Navet möjliggör direktanslutning till datorn, liksom till andra Direct Drive-kringutrustning. Du kommer också att få QR för att fästa basen på Moza-ratten.

Valuta för pengarna

FSR2 kostar 699 euro, vilket är exakt samma pris som för den ratt den ersätter. Och jag tycker att det är en mycket bra sak att sälja en förbättrad version av en produkt till samma pris som den den ersätter.

När det gäller valuta för pengarna är det mycket bra jämfört med vad konkurrenterna erbjuder. Med FSR2 erbjuder Moza nu ett hjul som kan ta upp kampen med Simagics FX Pro på dess eget territorium, samtidigt som det är något billigare.

Mitt utlåtande

Moza har än en gång visat att varumärket är där för att vinna marknadsandelar. FSR2 representerar en liten utveckling av FSR, med tillägg av element som gör hela skillnaden på banan och särskilt mot tävlingen. Om du inte har en ratt i F1-stil kan du ta FSR2 utan att tveka, särskilt om Moza-ekosystemet redan har vunnit dig över.

Men om du funderar på att byta ut din FSR mot version 2 tror jag att det är bättre att du väntar på att priset ska sjunka lite innan du tar fram kreditkortet.

gt dd pro

Moza FSR2

Sim-Racing-planen från 2025

Notez cet article

Du kanske också gillar…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar