Välj en sida

Moza R3-paket: Test & granskning

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza R3-paket

Fördelar

  • Billigt Direct Drive-paket till Xbox
  • Bra byggkvalitet
  • En bra återgång till styrka
  • Konstruktion i aluminium

Nackdelar

  • Viss suddig körning ibland

Vårt betyg: 9,5/10

De mest populära tillverkarna av kringutrustning för simracing har funnits på marknaden under mycket lång tid – vissa märken i mer än 20 år. Deras favoritmarknad har alltid varit PC, eftersom Microsofts PC-plattform fortfarande är den som presterar bäst när man satsar pengar på den, för att inte tala om dess mångsidighet.

Att konfigurera en högpresterande PC är dyrt, mycket dyrt, även om du är den typen av person som vill ha de bästa komponenterna. Nvidias senaste grafikkort kostar enkelt runt 400 euro, vilket är mycket nära priset för en Xbox Series X, till exempel. Men det finns en hake: de flesta tillverkare av kringutrustning för simracing erbjuder produkter som endast är kompatibla med PC, vilket är fallet med Simagic , Simucube, Moza Racing och många andra märken.

De enda populära sim-racing-spelarna med kompatibla produkter på konsoler är Logitech , Thrustmaster och Fanatec Detta begränsar verkligen förarnas valmöjligheter, särskilt när man tänker på att de två första märkena inte erbjuder högpresterande produkter till mycket låga priser. Fanatec är fortfarande ett undantag, men det håller på att förändras när Moza Racing erbjuder ett nytt Direct Drive-paket för Xbox. Detta är den Moza R3-paketoch vi kommer att titta närmare på det i den här artikeln.

Paketets huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Direktdriven bas med 3,9 nm vridmoment
  • Oändlig rotationsvinkel
  • Xbox-specifik ES-ratt i aluminium
  • Paketet är kompatibelt med Xbox och PC
  • SR-P Lite vevparti ingår i paketet
  • Levereras med klämma och monteringsplatta

 

Utformning

Moza Racing och dess baser är ganska välkända i spelet, särskilt de som utvecklar mindre än 10 nm vridmoment. Deras design förändras inte så mycket, och de enda skillnaderna är storleken. Så vi har en ” X ”mycket karaktäristisk för R5 och R9, med en riktigt kompakt storlek.

Ratten är Xbox-versionen av Moza’s ES. Ratten är 28 cm i diameter och tillverkad av PU-läder, som skiljer sig från det som används på ES-ratten i R5-paketet, och detta är att förvänta sig eftersom eftergifter var tvungna att göras för att sänka priset på detta paket.

Vevpaketet är SR-P Lite, välkänt för Moza Racing. Den är vacker, helt svart och med 2 pedaler. Sammantaget är R3-paketet i samma anda som de andra paketen från Moza Racing.

GT DD PRO

Kundanpassad montering

Precis som R5-paketet innehåller R3 en slags klämma med en platta för montering av basen. Klämman ger ett bra grepp om möbler som skrivbord eller bord, och vridmomentet på 3,9 nm är inte tillräckligt för att få hela saken att röra på sig. Det innebär att infästningen är stabil, även om du konfigurerar basen så att den tar ut all sin kraft.

När det gäller montering på ett chassi använder den samma monteringssystem som R5 och R9, så du har ett brett utbud av cockpits och stativ som stöder Moza Racings lilla bas.

När det gäller ES-ratten är det den fullständiga motsatsen till vad Fanatec gör med sina billiga produkter. ES-rattens QR är densamma som alla Mozas, så den är tillverkad av aluminium, hämtad direkt från konkurrenterna, med en trådlös anslutning till basen. Den är av högsta kvalitet, men samma QR är ökänd för att vara opålitlig på lång sikt.

Vevtalet har gummikuddar under pedalerna, så det kan användas på marken utan risk för att det går av vid kraftig inbromsning eftersom det inte är Load Cell. Du kan dock ansluta den till många chassin om du bestämmer dig för att uppgradera.

 

Tillverkning och ytbehandling

Även om R3 är ännu billigare än R5, använder detta paket aluminium för praktiskt taget alla sina komponenter. Bashuset är tillverkat av aluminium för att spara vikt och optimera motorkylningen.

ES Xbox-ratten är också tillverkad av aluminium för att säkerställa att ratten förblir styv under alla omständigheter, men med endast lite PU-läder runt kanten. Det är lite synd att se det, särskilt till ett pris som inte ligger särskilt långt från konkurrenterna. Den är dock välgjord, med undantag för några knappar som jag måste erkänna är svampiga att använda.

SR-P Lite-vevtalet är tillverkat av metall för ökad styvhet. Den här enheten är mycket välgjord, och det är mer eller mindre samma historia för hela paketet.

 

Att få grepp om paketet

ES Xbox-ratten har en diameter på 28 cm, vilket är lite litet jämfört med Fanatecs rattar, men det är samma storlek som till exempel Logitechs G923. Rattens ergonomi är utmärkt, med knappar fördelade längs sidorna av frontplattan och 2 paddlar baktill. Kontrollerna är lättåtkomliga, men vissa av knapparna är svampiga vid beröring, vilket lämnar något att önska. Även om denna ratt ska vara identisk med ES för PC, finns det fortfarande en betydande skillnad mellan de två, särskilt när det gäller knappar och finish.

För vevpartiet har vi SR-P Lite med 2 pedaler och deras magnetiska sensor samt fjädrar för motstånd. På papperet är detta vevparti så grundläggande som det kan bli i sin kategori, och det är också uppgraderingsbart. De två pedalfjädrarna är dock identiska och det är ingen skillnad i känslan. Men greppet är bra, med utmärkt pedaljustering.

GT DD PRO

Känslor under lek

Först och främst måste du komma ihåg att R3-basmodellen utvecklar ett maximalt vridmoment på 3,9 nm i Direct Drive-läget. När det gäller kraft kan den mäta sig med en G923 och en Thrustmaster T248. Men när det kommer till känslan är det en helt annan historia. R3 är mycket mer kommunikativ än sina rem- eller växeldrivna konkurrenter.

Force feedback är mycket välproportionerad i de flesta sim-racingtitlar som jag har testat på Xbox, med enstaka oskärpa. Men detta är fallet på praktiskt taget alla Moza Racing-baser, och jag tror att det beror på programvaran. Det finns gott om feedback, och du kan känna allt som bilen gör, oavsett om det är på banan, utanför banan, i kurvor eller till och med när du kör in i hinder och andra bilar. Känslan är bra, även om basmodellen bara utvecklar ett vridmoment på 3,9 nm.

När det gäller vevpartiet är det SR-P Lite, så det finns inte mycket i vägen för en bromspedal. Dessutom har båda pedalerna samma pedalkänsla, och det är det som är felet med detta vevparti. Detta kan dock åtgärdas ganska snabbt med en uppgraderingssats som finns tillgänglig från Moza Racing.

 

Kompatibilitet

Detta paket är Moza Racings första offensiv på Xbox och är därför kompatibelt med Microsoft-konsoler såväl som PC. För sim-racingtitlar är listan ganska lång och kan hittas på paketbeskrivningssidan. Den täcker i stort sett alla populära titlar på marknaden.

GT DD PRO

Valuta för pengarna

Detta paket säljs för cirka €440, beroende på återförsäljare, och finns inte tillgängligt på Mozas webbplats, men du kan få ett meddelande när det finns i lager igen. R3-paketet ger ganska bra valuta för pengarna om du frågar mig, särskilt om du är en Xbox-only-racer. Även om R3 fortfarande är en billigare modell än R5, är kvaliteten och premiumfunktionerna fortfarande desamma.

 

Min bedömning

Detta paket är ett bra val för dig som spelar på Microsoft-konsoler (Xbox One och X- och S-serierna). Native-kompatibilitet innebär att det stöds direkt av Xbox, så du kommer inte att ha några problem med att sätta de snabbaste tiderna i Forza Motorsport eller Asseto Corsa.

Även om basen bara producerar 3,9 nm vridmoment är det fortfarande Direct Drive, och det är ljusår före Logitech och Thrustmaster. Om du till exempel kommer från en G923 och bara använder Xbox skulle jag rekommendera R3 utan minsta tvekan. Men om du också använder PC är R5-paketet ett bättre alternativ enligt min mening, med undantag för Xbox-kompatibilitet.

gt dd pro

Moza R3-paket

Ett mycket bra direktdrivet paket i 2025

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

PXN V10 : Test och granskning

PXN V10 : Test och granskning

PXN V10Fördelar Ett komplett paket med bas, ratt, pedaler och växelspak Ganska anständig känsla på PC för grunderna...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar