Välj en sida

Moza ES : Test & omdöme

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza ES

Fördelar

  • Flera helt anpassningsbara kontroller
  • Förstklassig finish och material
  • Utmärkt ergonomi

Nackdelar

  • Endast kompatibel med PC-plattformen
  • Ej kompatibel med R16 och R21 baser

Vårt betyg: 9.8/10

Sedan lanseringen av sin första kringutrustning för simracing har den kinesiska tillverkaren Moza Racing gör allt för att ta marknadsandelar från varumärken som har funnits i segmentet under många år. Det måste sägas att detta inte är någon lätt uppgift, särskilt inte när man har att göra med en Fanatec som anses vara den Go-To för sensationer, byggkvalitet och prisvärdhet.

Under loppet av cirka 3 år har Moza gjort sig ett namn inom simracingbranschen tack vare sina kvalitetsprodukter, sin känsla för detaljer och framför allt sina utmärkta framsteg inom simracingteknik, särskilt allt som har att göra med elmotorer i Direct Drive-baser. Idag är Moza-sortimentet brett och omfattande, med något som passar varje budget, oavsett om det gäller rattar, pedaler, baser eller tillbehör för simracing.

Bland de rattar som erbjuds av den kinesiska tillverkaren har viES vilket motsvarar Mozas instegssortiment. Den här ratten ingår i R3- och R5-paketen, och i det följande ska vi titta närmare på den.

 

Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Flatbottnat svänghjul med en diameter på 28 cm
  • Ram i aluminiumlegering med läderklädsel
  • Totalt 22 reglage, med 2 bakmonterade paddlar
  • Finns i 3 versioner eller ”mods”: helt rund, plattbottnad och Formula-style.
  • Kompatibel med R5 och R9 V2 tack vare Moza QR
  • RevLED på toppen av frontpanelen
  • Endast kompatibel med PC

 

Utformning

ES-ratten är ganska enkel, måste jag säga, med 2 dominerande färger: grå och svart. Kontrollerna är utspridda över frontplattan, med svarta knappar på en vit bakgrund.

De enda flashiga färgerna på den här ratten är RevLED-lysdioderna. Ärligt talat tycker jag att detta hjul är en framgång när det gäller design, särskilt med paddlarna på baksidan, som förresten har en bra storlek. Grundversionen är flatbottnad, men du kan ha ES helt rund eller Formula-liknande, det är upp till dig.

GT DD PRO

Kundanpassad montering

Denna ratt är kompatibel med Moza Racings basmodeller i låg- och mellanklass, nämligen R5 och R9 V2, med hjälp av det kinesiska märkets legendariska QR. För att montera denna ratt på en av tillverkarens baser, dra helt enkelt i ringen, rikta in ratten och släpp sedan ringen när ratten är på plats.

När det gäller QR levereras den med ratten så att du inte behöver göra något åt den. Denna montering gäller för alla tre varianterna av ES, dvs. den runda, den flatbottnade och Formula-typen.

 

Tillverkning och ytbehandling

Även om ES är en instegsratt har Moza inte snålat med materialen. Ramen är helt tillverkad av aluminiumlegering, vilket gör hjulet både starkt och lätt på skalan. Dessutom finns det läder runt hela ratten för en premiumkänsla.

Denna ratt är mycket välgjord, och detsamma gäller för finishen. Konstruktionen är monocoque, med plasthöljen för alla reglage och knappar. Även materialet (plast) är mycket välgjort, utan grader. Ärligt talat tar jag av mig hatten för Moza Racing för deras känsla för detaljer. ES är en fantastiskt välgjord ratt, med en felfri finish.

 

Hantering av ratten

Med en diameter på 28 cm är ES ett hjul som är lätt att hantera för dem som är vana vid lite mindre hjul. Och för resten av förarna kommer du att behöva lite tid för att anpassa dig, men inget alltför allvarligt.

Ergonomin i ES är mycket bra, mycket tack vare att ratten bara är 28 cm i diameter. Knapparna och reglagen är välplacerade på frontpanelen, mycket nära dina händer och fingrar. Du kommer inte att ha några problem med att använda dem i fullt tävlingsläge, och de känns helt rätt. Du kommer till exempel inte att få den svampiga känslan av några av knapparna på KS-ratten, och det är uppriktigt sagt bisarrt att komma från en ratt som är hälften så dyr som KS. De bakre paddlarna har en bra storlek och är mycket välplacerade. Dessa är dock mekaniska och inte magnetiska, men de klickar och fungerar också mycket bra, något man inte ofta kan säga om KS.

GT DD PRO

Känslor under lek

När det gäller känslan hos Moza ES är den verkligen inte dålig för sitt sortiment. Ett antal högteknologiska funktioner har utelämnats, till exempel magnetiska paddlar och en skärm, men det är värt det för det pris du betalar för Moza ES.

På strukturen har vi 22 knappar som kan konfigureras fullt ut, men endast via Mozas programvara, nämligen Gropens hus. Dessa knappar kan användas för en rad olika funktioner, t.ex. vindrutetorkare, radio, gropar osv. Å andra sidan kommer det inte att vara så användbart, med tanke på att ES är 28 cm i diameter i standardkonfiguration, vilket är lite litet för GT-racing, till exempel.

Detta val av diameter dikterades framför allt av den bas som kommer att kunna rymma denna ratt, nämligen R5 i standardkonfiguration. Även om ES är tekniskt kompatibel med R9 V2, har den här ratten utvecklats för att fungera perfekt med Moza Racings lilla R5-bas och dess vridmoment på 5,5 nm. Men du kan också välja den runda ratten med en diameter på 30 cm.

Det är värt att notera att ES är utrustad med en mycket praktisk och lättöverskådlig RevLED på den övre delen av frontplattan, vilket gör växlingarna mycket snabbare. Jag gillade verkligen tiden jag tillbringade med den här ratten, när det gäller dess form, ergonomi och grepp.

 

Kompatibilitet

Denna ratt är kompatibel med i stort sett alla Moza Racing baser i låg- och mellanklassen, med undantag för baserna i toppklassen (R12, R16 och R21). Som jag ser det är det vad man kan förvänta sig, eftersom ES är ett lågprishjul som främst riktar sig till den genomsnittliga och/eller oerfarna cyklisten.

När det gäller sim-racing-titlar kommer du inte att ha några problem med dem, så länge du tar dig tid att ställa in knapparna och kontrollerna på din sim-racing-titel. Vilket för oss till frågan om plattformskompatibilitet: denna ratt kommer endast att fungera på PC, liksom Moza Racing-baserna, med undantag för R3, som är Xbox-kompatibel.

GT DD PRO

Valuta för pengarna

Med ett pris på 149 € inkl. moms ger Moza ES mycket valuta för pengarna, särskilt jämfört med konkurrenterna från Fanatec med dess CSL. Den tyska simracingjätten erbjuder 2 billigare alternativ än Moza ES, men dessa hjul är tillverkade av plast.

Med sin aluminiumram, läder, QR i tävlingsklass och höga knappkonfiguration är denna Moza ES helt enkelt en utmärkt ratt för priset, och som jag sa kommer du inte att hitta något bättre från konkurrenterna.

 

Min bedömning

Denna Moza ES-hjul är helt perfekt för mig, särskilt om du letar efter ett billigt hjul som hjälper dig att förbättra dina sim-racing-tider. Med sin genomtänkta ergonomi, mycket responsiva paddlar (även om de är mekaniska), sobra design och tillgänglighet i 3 varianter är Mozas ES helt klart här för att erövra hjärtan och inställningar hos världens racerförare.

Visserligen har den sina brister, särskilt dess kompatibilitet med endast 2 Moza-baser (R5 och R9 V2) och det faktum att den inte kan konfigureras/parametriseras i farten på banan, men hey, det är fortfarande en 150 €-hjul. Du kommer inte att hitta något bättre, eller ens identiskt, från Fanatec. Faktum är att de enda som kan jämföras med ES i CSL-serien kostar 50 euro mer, och de har alla en QR i komposit.

För min del är Moza ES ett bra val för förare med en begränsad budget. Fortsätt med slutna ögon.

gt dd pro

Moza ES

En utmärkt ratt med bra ergonomi

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Grid MPX : Test och åsikter

Grid MPX : Test och åsikter

GRID MPXFördelar Premium, minimalistisk rattdesign GT-stil med utmärkt ergonomi Hög grad av kundanpassning Nackdelar...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar