Välj en sida

Moza KS : Test & Granskning

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza KS

Fördelar

  • Premiumratt för Formula
  • Struktur av metall
  • 4 magnetiska paddlar bak

Nackdelar

  • Ingen justering från ratten
  • Struktur av kolfiberkomposit

Vårt betyg: 9.7/10

Det kinesiska varumärket för kringutrustning för sim-racing Moza Racing kom bokstavligen från ingenstans och har under de senaste tre åren eller så erbjudit oss ett ganska bra ekosystem, det måste jag erkänna. Katalogen innehåller ca 6 baser, flera rattar, 3 pedaler och en mängd andra tillbehör för sim-racing. Vissa av er kanske tycker att den här katalogen är för liten i jämförelse med den från Thrustmaster eller Fanatec Och det är ärligt talat fallet, men vi bör inte heller glömma att Moza har varit med i spelet i cirka 3 år, medan de andra två har varit där i över 20 år. Så…

Hur som helst är Moza helt klart fast beslutet att vinna marknadsandelar från konkurrenterna, och det är bara bra, eftersom konkurrens innebär en mängd valmöjligheter för oss ryttare, liksom produkter som kommer att vara billigare.

Mozas rattar inkluderar KS-rattensom jag kommer att kalla KS i det följande. Denna ratt är typisk Formula, med sin distinkta form och specifika funktioner för disciplinen, såsom DRS, ASR och så vidare. I den här artikeln kommer jag att presentera dig för den här ratten, prata om dess styrkor och svagheter och ge dig min åsikt.

 

Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Specifik Formula-ratt
  • 30 cm diameter
  • RevLED
  • 17 reglage totalt, med 4 aluminiumpaddlar
  • Kompatibel med Moza QR
  • Trådlös eller fysisk anslutning till basstation
  • 2 direkta och 2 progressiva paddlar
  • Kompatibel med PC och Pit House
  • Metallstruktur med kolfiberkomposit

 

Utformning

Utformningen av KS är baserad på Formula/GT-ratten, med en ganska rektangulär form som är typisk för sporten. Ratten är i metall, men med ett kolfiberhölje som ser lite billigt ut, det måste jag erkänna. I ärlighetens namn är den här ratten ganska dyr, och till det priset (jag återkommer till det nedan) skulle jag verkligen ha velat ha kolfiber snarare än en komposit av plast, metall och kolfiber.

Designen är en kombination av nykterhet och flashighet, ungefär som hos en racerbil. Nästan alla reglage är bakgrundsbelysta med lysdioder i olika färger, och det gillar jag eftersom det gör att jag snabbt kan hitta den knapp jag vill använda. Vissa människor kommer dock inte att tycka om det, och det är förståeligt. Sammantaget tycker jag att den här ratten ser bra ut och kommer att passa bra med många sim-racing-inställningar.

GT DD PRO

Kundanpassad montering

Detta hjul är monterat via Moza Racing QR bak, som för övrigt är en av de bästa på marknaden. Anslutningen mellan hjulet och drivaxeln är en av de starkaste i segmentet och tillåter praktiskt taget ingen flex när den väl är på plats.

För att placera eller ta bort hjulet från sin bas, dra helt enkelt i ringen, rikta in hjulet och släpp sedan ringen. Det är enkelt, mycket snabbt att göra och lätt också, precis som på en racerbil. Dessutom har du inget stiftsystem som på Fanatec-baser/QR:er, där du måste vara mycket försiktig så att du inte böjer de små metallstavarna. Här är anslutningen till basstationen antingen trådlös eller fysisk, tack vare en speciell ring.

 

Tillverkning och ytbehandling

Även om denna ratt har en kolfiberdesign är den tyvärr bara lite estetisk. När det gäller konstruktionen är hela ratten av metall, med förstärkt kolfiberkomposit (i princip plast) och TPE-gummi för handtagen. Den är mycket välgjord och välbearbetad, och jag märkte inte av några grader, dåligt monterade delar eller något annat alls.

Moza erbjuder produkter av högsta kvalitet, och KS-ratten är inget undantag. TPE-gummit ser billigt ut, liksom kolfiberkompositen, men det är åtminstone välgjort.

 

Hantering av ratten

Ergonomin på KS-ratten är mycket bra, måste jag erkänna, bortsett från 2 knappar där du måste göra lite gymnastik, eftersom de är placerade mycket mer mot mitten än de andra. Dessa är S1 och S2Detta val av plats är avsiktligt, för att sätta pinnarna nära fingrarna. Det är inte så illa, men det är värt att notera.

I övrigt är ratten mycket lätt att få grepp om, och körställningen är mycket stramare runt 10:10, istället för standard 9:15. Under långa sim-racing-sessioner märkte jag att KS var mycket bekväm, vilket är trevligt.

De övriga reglagen är idealiskt placerade och lättåtkomliga i farten. Och det är samma sak för paddlarna, förutom att de direkta är lite svampiga, vilket kan göra att du missar några snabba växlingar.

GT DD PRO

Känslor under lek

Jag kommer nu att gå vidare till känslan av Moza Racing KS-ratten. Redan nu är dina händers position på ratten mycket mer mot 10:10 än den vanliga 9:15. Är det dåligt för simracing? Nej, åtminstone inte efter några timmar med den här ratten. Jag måste säga att den här positionen är ganska bekväm för dem som vill ha det trevligt på ACC, till exempel.

Ratten ligger stadigt i handen och det är lätt att komma åt praktiskt taget alla reglage. Jag säger praktiskt taget, eftersom S1- och S2-knapparna är för nära mitten på grund av joysticken, så du måste göra lite tumgymnastik för att nå dem. Inget större, men det är värt att nämna.

Den här ratten passar perfekt till alla basmodeller som Moza Racing erbjuder, från R5 till R21, inklusive de i mitten. Och jag tror att det är normalt, med tanke på att detta hjul är typiskt Formula, och många förare älskar denna disciplin, utan att ha en mycket avancerad inställning.

Allt är dock inte perfekt med KS, särskilt när det gäller paddlarna. Det finns 2 direktväxlar med magnetiska sensorer och 2 analoga (progressiva) växlar för koppling, launch control och så vidare. Analogerna är fantastiska, inget att säga om det. Å andra sidan är jabbarna inte särskilt lyhörda, vilket leder till vissa växlingsfel, särskilt när du är i F1 2022 och försöker växla. Det är inte en särskilt restriktiv negativ punkt, men den finns där ändå.

 

Kompatibilitet

KS är kompatibel med alla kedjestagen som Moza Racing erbjuder, tack vare den utmärkta snabbkopplingen som säkerställer en extremt solid anslutning till drivaxeln. Dessutom kan denna ratt användas på andra baser med hjälp av en adapter, vilket är en bra sak.

För sim-racing-titlar har du alla dessa på PC, eftersom detta hjul är praktiskt taget som resten av Moza-katalogen: endast kompatibel med Windows-datorer. Det är lite synd för konsolracers, men Moza hoppas kunna ändra på det inom en snar framtid, och det har faktiskt börjat med sitt R3-paket, som är Xbox-kompatibelt.

GT DD PRO

Valuta för pengarna

KS säljs för närvarande för 299 euro, och priset har sjunkit med 50 euro sedan lanseringen. Valuta för pengarna är ganska bra, måste jag säga, särskilt när du tänker på byggkvaliteten, anpassningen av kontrollerna och hjulets soliditet. Den har sina små brister, till exempel kolfiberstrukturen i stället för kolfiber, men det är inget att oroa sig för.

 

Min bedömning

Jag njöt verkligen av mina sim-racing sessioner med denna Moza Racing KS. Den övergripande byggkvaliteten och finishen är mycket bra enligt min mening, med mycket bra ergonomi, särskilt under långa sim-racing-sessioner. Okej, direktpaletten är lite mjuk och det kommer att ta lite tid att vänja sig, men det är inget att fnysa åt heller.

Den stora fördelen med denna ratt jämfört med konkurrenterna från Fanatec är dess pris. Säljs för 40 € mindre än ClubSport Formula V2.5 X från FanatecKS kommer säkert att tilltala många förare. I vilket fall som helst godkänner jag det. Den är inte perfekt, men den uppfyller i stort sett alla kriterier för en bra Formula-ratt.

gt dd pro

Moza KS

En utmärkt Formula-ratt för PC

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza ES : Test & omdöme

Moza ES : Test & omdöme

Moza ESFördelar Flera helt anpassningsbara kontroller Förstklassig finish och material Utmärkt ergonomi Nackdelar...

Moza CS V2P : Test & Granskning

Moza CS V2P : Test & Granskning

Moza CS V2PFördelar Premiumratt av hög kvalitet Struktur av aluminiumlegering Trådlös anslutning till basstationen...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar