Moza SR-P
Fördelar
- Konstruktion helt i metall
- Bromspedal för lastcell
- Utmärkt byggkvalitet
- Justerbara pedaler
Nackdelar
- Ej kompatibel med konsoler
- Kopplings- och gaspedaler med identisk känsla
- Lastcell med kort slaglängd
Vårt betyg: 9,5/10
Moza Racing må vara en ny aktör i simracingbranschen, men denna kinesiska tillverkare har ändå lyckats utveckla och marknadsföra ett ganska brett utbud av kringutrustning för racing. I katalogen finns ett antal Direct Drive-baser, alla av utmärkt kvalitet för övrigt, samt rattar, vevstakar och andra racingtillbehör.
Men den marknad som detta kinesiska varumärke verkar på är mycket konkurrensutsatt, med namn som har varit med i spelet i åratal, om inte årtionden. För att bara nämna några har vi Fanatec och Thrustmaster som är de stora namnen inom simracing, med kvalitetsprodukter men helt olika målgrupper. Som du kan se riktar sig Thrustmaster till både simracingentusiaster och nybörjare med en bred och, framför allt, konsolkompatibel katalog. För Fanatec är historien lite annorlunda: medan den tyska tillverkaren erbjuder konsolkompatibla produkter, har den också toppmodern kringutrustning för racerförare.
Och hur är det med Moza? Den kinesiska tillverkaren gör exakt samma sak som Fanatec. Bland de produkter som erbjuds av Moza har vi pedalbordet SR-P är varumärkets budgetvänliga erbjudande i serien Lastcell. I det följande kommer vi att ta en närmare titt på detta pedalbord.
Huvud- och tekniska egenskaper hos vevpartiet
- Metallkonstruktion med pedaler i aluminium
- Lastcell på bromspedalen för upp till 100 kg kraft
- Fullt justerbara pedaler
- Enheten är tillgänglig med 2 pedaler i standardkonfiguration, men kan uppgraderas till 1 kopplingspedal
- Endast kompatibel med PC via USB-kabel
- Justerbar via programvara
Utformning
Om du någonsin har sett Moza Racings kringutrustning vet du att det finns en likhet mellan dem och konkurrenternas, särskilt Fanatecs. Ärligt talat har jag inget emot det, och jag tycker att SR-P är en bra produkt.
Metallramen har en svart pulverlackerad yta. Den är vacker, det måste jag erkänna, och kvaliteten finns där i den här produkten. Det måste sägas att Moza Racing bara har varit med i branschen i några år, men de har ändå lyckats ta fram kringutrustning av hög kvalitet som dessutom ser bra ut, och jag älskar dem.
Låt oss titta på färgerna igen. Ramen är pulverlackerad i svart, men pedalplattorna är något grå. Jag tycker att den här tvåtonade färgen är vacker, och jag tror att den kommer att vara likadan för dig. Sammantaget är SR-P en fin produkt som passar perfekt med alla inställningar.
Kundanpassad montering
Du bör vara medveten om att SR-P kommer att levereras till ditt hem helt nedmonterad, så du måste montera den själv. Men oroa dig inte, du behöver ingen magisterexamen i bygg- och anläggningsteknik för att utföra denna operation: varje pedal hålls på plats av 4 skruvar, så det finns inget att oroa sig för.
Bortsett från det kommer du att notera att SR-P måste monteras på ett chassi och inte på golvet. Du har några gummikuddar, men jag skulle råda dig att glömma att ställa detta pedalbord direkt på golvet eller på en matta. Vi får inte glömma att det här är ett Load Cell-pedalbord, och om den här enheten inte monteras på en rigg kommer riggen att hamna i söder, sola i solen och lämna dig blytung.
Tillverkning och ytbehandling
För konstruktionen erbjuder Moza oss stål för SR-P och aluminium för pedalerna. Den är vacker, fantastiskt välgjord och har en exemplarisk finish. Strukturen är tillverkad av metall för styrka och robusthet. Pedalerna är av aluminium, men ändå mycket solida.
Lackeringen är felfri och konstruktionen är pulverlackerad. Pedalerna är lite sladdriga, men lacken är av mycket god kvalitet. När det gäller de delar som utgör detta pedalbord är allt perfekt, utan minsta fel. Det måste sägas att Moza Racing behärskar tillverkning, och dess produkter är av utmärkt kvalitet, i nivå med konkurrenterna.
Att få grepp om pedalerna
SR-P är ett ganska standard pedalbord i dina händer, och erbjuder dessutom en hel del anpassningsmöjligheter när det gäller pedalplacering. Stödplattan har 11 hål så att du kan montera pedalerna mer eller mindre var du vill. Om du vill ha en mycket nära pedalposition är det möjligt. Dessutom kan du ha 2 eller 3 pedaler med SR-P, naturligtvis mot en extra kostnad. Inget är gratis i den här världen, är jag rädd.
Dessutom är pedalerna själva mycket justerbara, så att du kan placera dem som du vill, vilket avsevärt ökar greppet om detta pedalbord. På tal om pedaler bör du veta att gaspedalen, och kopplingen om du väljer den här, har mer eller mindre samma motstånd, och det är lätt, nästan som en strömbrytare. På/Av.
Känslor under lek
Jag ska nu gå vidare till de känslor som Moza Racing SR-P kan ge. När du är klar med konfigurationen av hård- och mjukvaran kan du börja arbeta på spåren med detta Load Cell-pedalbord.
När det gäller gaspedal och koppling finns det inte mycket att säga om dessa två pedaler, eftersom de känns praktiskt taget identiska. Gasplattan är stor och pedalen är känslig, vilket ger bättre kontroll av motorvarvtalet. För kopplingen, om du väljer den här, är nästan identisk med känslan, vilket är lite synd för mig.
Låt oss gå vidare till stjärnan i showen: bromspedalen och dess Load Cell. På papperet har vi en fjäder och en elastomer, och därmed en tvåstegs Load Cell, som finns på i stort sett alla andra vevpartier i segmentet. Den enda skillnaden mot konkurrenterna är att SR-P använder en sensor för lastcellen och en annan för attackvinkeln. Det låter bra, men i själva verket är det bara en magnetisk sensor som är lite mer komplicerad och dyrare.
Denna vinkelgivare, som är kopplad till fjädern, används för att registrera lätta inbromsningar. Det är bra, med väldigt få döda zoner. Det är ett stort plus, särskilt jämfört med andra pedalbord som har en liten effektfri zon. Men allt med SR-P är inte perfekt, och den börjar kännas som en instegsprodukt så snart foten når Load Cell-zonen.
Principen för LC är alltså att ju hårdare du trampar på pedalen, desto mer komprimeras elastomeren och blir hård, vilket gör att du kan kontrollera bromsningen bättre. Förutom att med SR-P, så snart du är på den första delen av LC, blir pedalen hård och om ABS inte är aktiverat, kommer dina hjul att börja låsa sig. På titlar som har ABS som standard är detta inget problem, men på racingsimuleringar (iRacing, ACC, etc.) där ABS är avstängt på praktiskt taget alla tävlingar är det frustrerande att behöva kämpa mot hjulen varje gång du vill få mer känsla genom att bromsa bara lite hårdare.
Kompatibilitet
Som med praktiskt taget alla Moza-produkter är SR-P endast kompatibel med PC-plattformen, men är inte begränsad till den kinesiska tillverkarens ekosystem. Tack vare USB-kabeln kan du använda detta pedalbord med vilken sim-racing-konfiguration som helst.
När det gäller titlar finns det inga egentliga begränsningar, så länge de är kompatibla med PC.
Valuta för pengarna
Med ett pris på 199 euro ger SR-P bra valuta för pengarna om du inte behöver kopplingspedalen, som kostar 60 euro. Mittemot den har vi Fanatec CSL Pedals LC, som har en 3-pedalskonfiguration, men med en LC som kräver mindre kraft.
Min bedömning
Min åsikt om Moza SR-P är blandad: Jag gillar verkligen finishen på detta pedalbord och dess höga nivå av justerbarhet, liksom dess kompatibilitet med alla PC-riggar. Vinkelsensorn är bra för lätta inbromsningar, men lastcellen fick mig att vilja ha mer, särskilt på banor där det inte finns ABS.
Om du är en amatörförare som vill ha kul och förbättra dina färdigheter i titlar som Forza Motorsport skulle jag rekommendera Moza SR-P med ABS aktiverad. För förare på ACC, iRacing, rFactor och resten är SR-P ett budgetvänligt vevparti, och jag skulle råda dig att uppgradera till Moza-serien.
0 kommentarer