Sim-racing på konsoler (Xbox och Playstation) har blivit allt enklare tack vare att välkända varumärken har börjat använda dessa plattformar. Bland dessa finns tillverkare som har funnits på Playstation i många år: Logitech och Thrustmaster, med ett stort utbud av kringutrustning som är kompatibel med de olika generationerna av Sony-konsoler.
Men det är inte bara dessa två varumärken som är närvarande i detta segment av simracingmarknaden, eftersom Fanatec också erbjuder produkter som fungerar på både PC och Playstation. Fanatecs sortiment omfattar allt från baser, rattar och pedaler till växelspakar och handbromsar och täcker därmed alla behov hos virtuella konsolracerförare.
Som du säkert vet omfattar motorsport ett antal olika discipliner. Det finns lite av varje för motorsportfans, inklusive den främsta disciplinen, Formel 1, och dess amerikanska variant, IndyCar, med bilar som kanske är mindre kraftfulla men som går ännu snabbare i en rak linje. Det finns också rally, uthållighetsracing, GT-racing, drifting och så vidare.
Eftersom sim-racing syftar till att vara så nära motorsport som möjligt finns det också racingutrustning för praktiskt taget alla motorsportdiscipliner. Vilket för oss till dagens ämne: rattar för F1-simracing. I det följande tar vi en titt på de bästa rattarna du kan använda för Formel 1-racing på din PS5.
#1 Le Fanatec ClubSport Ratt F1 Esports V2
Fanatec är en stor aktör inom simracingbranschen och erbjuder ett omfattande sortiment av kringutrustning och utrustning för alla virtuella motorsportdiscipliner. Bland rattarna i den tyska tillverkarens katalog finns ClubSport F1 Esports V2, som har en officiell FIA-licens.
Ratten är baserad på en ram av anodiserat aluminium med en diameter på 27 cm. Greppen är i alcantara och ratten är öppen nedtill. På frontplattan finns de 13 reglagen, en OLED-skärm och en RevLED, och baktill sitter två magnetiska paddlar. Fanatec säljer ett kit med 6 paddlar (varav 4 i kolfiber) om du vill uppgradera den här ratten.
Ergonomin hos F1 Esports V2 är utmärkt för Formel 1-racing, vilket är att förvänta sig eftersom ratten är officiellt licensierad av FIA. Det enda problemet jag har med ratten är alcantara-greppen. Detta är verkligen ett ädelt material, men det kräver noggrant underhåll, och du bör också bära handskar under tävlingar för att öka dess livslängd.
Låt oss gå vidare till detaljhandelspriset. F1 Esports V2 säljs för 240 € och är kompatibel med Playstation 5 och PC. För Sony-konsoler måste du se till att du har en kompatibel Fanatec-bas, till exempel CSL GT DD Pro eller ClubSport DD+.
#2 Fanatec ClubSport Rattformel V2.5
Låt oss gå vidare till en annan ratt från Fanatec som är avsedd för användning i F1. Det är ClubSport Formula V2.5, och även dess X-variant, som är 98% identisk. Denna ClubSport har en design som härrör från racing, med en 5 mm tjock frontplatta i kolfiber, en bakplatta i aluminium, perforerat läder på greppen och en diameter på 27 cm.
Den här ratten är visuellt diskret med två dominerande färger: svart och vitt. Svart täcker hela ratten, medan vitt kontrasterar mot knappar och andra reglage. På tal om reglage, det finns 22 stycken, inklusive 2 magnetiska paddlar baktill. Du kan uppgradera dessa paddlar med en särskild Fanatec-modul som säljs separat, så att du får totalt 6 paddlar på din ratt.
Ergonomin i Formula V2.5 är utmärkt, med knappar som du når utan att behöva göra någon gymnastik med händerna. Den lilla OLED-skärmen visar användbar information under loppet, t.ex. inlagd växel, hastighet osv. Den kan konfigureras via ratten direkt på PS5, så att du kan ändra displayen mitt under ett lopp. Längst bak sitter Fanatecs QR2, som nu är standard på alla det tyska märkets rattar och baser.
Låt oss avsluta med priset: ClubSport Formula V2.5 kostar €359,95, och X-versionen kostar €369,95, dvs. €10 mer. Skillnaden mellan de två är minimal: rött ersätter vitt på frontplattan, och du får alcantara på greppen istället för läder, och dessutom Xbox-kompatibilitet. Den här ratten är perfekt för F1-racing på PS5, med en kombination av ergonomi, byggkvalitet och framför allt pris. Dessutom är den här ratten PS5-kompatibel, precis som ClubSport DD+ och GT DD Pro, vilket ger dig en utmärkt körupplevelse med simracing.
#3 Thrustmaster Ferrari SF-1000
SF-1000 från Thrustmaster är en kopia av Ferrari Formula 1-ratten. Designen på SF-1000 är hämtad direkt från de rattar som den är baserad på, med en frontplatta i kolfiber, totalt 25 reglage, inklusive 4 aluminiumpaddlar, en central 4,3-tumsskärm som visar telemetridata och en form som öppnas nedåt, med en RevLED på toppen.
Den här Thrustmaster- och Ferrari-signerade ratten är visuellt fantastisk och förbättrar avsevärt racingupplevelsen, särskilt om du är ett fan av Scuderia Ferrari. Handtagen är tillverkade av ett TPU-material som ärligt talat är mycket obekvämt efter långa simracing-sessioner. Du kommer att svettas när det kommer i kontakt med din hud, så du måste bära handskar om du ska tävla med den här ratten under lång tid.
Låt oss gå vidare till resten av installationen. SF-1000 är PS5-kompatibel, men när det gäller grunderna har du bara T598 som är direktdriven, och resten av Thrustmaster-sortimentet är endast remdrivet. Du kan berätta för mig att T818 är direktdriven med en bra motor, men den är inte kompatibel med Sonys konsol. Det gör att du inte har så många valmöjligheter hos Thrustmaster för uppslukande F1-racing, och det är lite synd, eftersom den här tillverkaren har en fantastisk historia inom gaming, och även en SF-1000 som säljs för bara 400 euro.
#4 Logitech RS Track Wheel + RS Wheel Hub
Logitech har länge legat i startgroparna när det gäller kringutrustning för simracing, oavsett om det gäller konsoler eller datorer. Det schweiziska varumärket var det självklara valet för amatörförare som ville ha en simracinguppsättning bara för att få en bättre upplevelse än med kontroller.
RS Track Wheel är ett helt vanligt hjul som ingår i Logitechs katalog för Direct Drive Pro Racing Wheel-basen. Den här katalogen har varit på gång länge, men bättre sent än aldrig.
RS Track Wheel är baserad på en aluminiumram med borstad yta och har en minimalistisk design med TPU runt hela hjulet, en platt bas och en öppen topp. Det är vackert, måste jag säga, och framför allt mycket återhållsamt, precis som Pro Racing-hjulet, och likheten finns där också.
För att använda den behöver du RS Wheel Hub och även Pro Racing-basen, eftersom hjulet är helt enkelt. Hela paketet kostar cirka 240 euro, beroende på navkonfigurationen, och ger dig en fälg som passar perfekt för F1, och även GT om du gillar den disciplinen. I Logitech-katalogen, och i samarbete med Momo, finns också SIM GT-RACER 290, som är mer eller mindre samma hjul när det gäller design, men i olika material.
Vilken ska jag välja?
Av de fyra rattar vi just har tittat på är det bara Logitech och Fanatec som erbjuder genomförbara alternativ för sim-racing på PS5, och det är tack vare deras högpresterande Direct Drive-baser som är kompatibla med Sonys konsol. Thrustmasters erbjudande kan vara mer uppslukande, men baserna håller inte jämna steg med konkurrenterna när det gäller prestanda.
Om du vill ha en bra ratt för F1-racing tycker jag att ClubSport Esports och Formula V2.5 är perfekta för det. När det gäller Logitechs erbjudande är det mer GT-fokuserat, men kan göra jobbet i Formula också om du redan är i det schweiziska varumärkets ekosystem.












0 kommentarer