Välj en sida

Fanatec Clubsport Handbroms V2 : Test & Granskning

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Fanatec Clubsport handbroms V2

Fördelar

  • Handbroms med lastcell
  • Utmärkt byggkvalitet
  • Flera monteringsalternativ för uppställningar
  • PC- och konsolkompatibel

Nackdelar

  • Kräver USB-adapter för användning utan Fanatec-bas

Fanatec dominerade länge mellansegmentet inom simracing, och även vissa pre-mium-segment som främst riktar sig till den breda allmänheten. Det tyska varumärket samarbetar visserligen med välkända namn inom bilindustrin, som Porsche, McLaren och till och med Bentley, för att erbjuda officiellt licensierade rattar. Men Fanatec är långt ifrån att kunna konkurrera med en Simucube på sitt eget område. Man får inte glömma att motorsportteamen i huvudsak använder utrustning från Simucube för sina simuleringsuppställningar.

Hur som helst är Fanatec fortfarande det självklara valet för spelare som vill ha en utmärkt inlevelse i virtuell racing, även om den tyska tillverkarens sortiment börjar visa sin ålder. Fanatecs återupplivning började med ClubSport DD och DD+, två baser i mellanklassen som erbjuder 12 respektive 15 nm i konstant, och idag lanseras Handbrake V2. Denna nya handbroms kommer att ersätta den gamla, som använder en potentiometer för att läsa av ingångar, med ett Load Cell-system som härrör från de som används i Fanatecs pedalboards.

Handbromsens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Helmetallkonstruktion (stål och aluminium)
  • Mycket justerbar vinkel, handtag och motstånd för lastcellssystemet
  • Smalare design, mycket racing
  • Kompatibel med PC och konsoler, förutsatt att du har rätt bas
  • Lastcellsmotståndssystem
  • Kan användas i både horisontellt och vertikalt läge
  • Integreras enkelt med ClubSport Shifter, som Handbrake V1.5
  • Snabb och enkel justering av förspänningen
  • RJ12-anslutning med Fanatec-basstationer eller USB via en särskild adapter (säljs separat)

Utformning

Designen på Handbrake V2 skiljer sig inte så mycket från den handbroms den ersätter. Det är mer av en evolution än en revolution, typiskt germansk i mina ögon. Höljet har fler kurvor och färre räta vinklar, vilket ger Handbrake V2 en strömlinjeformad form som kan anpassas till alla simracinguppsättningar.

Den svarta färgen dominerar hela handbromsen nu, och jag tycker att den är bättre än tidigare med det silverfärgade handtaget. Det är mycket mer industriellt, motorsport skulle jag säga, och ärligt talat älskar jag det. Dessutom är pennan nu utbytbar och ersätter skummet som såg lite billigt ut. Sammantaget ser Handbrake V2 bättre ut och är bättre lämpad för sin position i ClubSport-sortimentet.

GT DD PRO
GT DD PRO
GT DD PRO
GT DD PRO

Kundanpassad montering

Man ändrar inte på ett vinnande lag, och Handbrake V2 gör samma sak när det gäller att anpassa monteringen. Precis som med sin föregångare kan du fästa den på Fanatec-shiftern med hjälp av ett speciellt fäste. Men du kan också montera handbromsen direkt på din möbel eller ditt chassi, utan att gå via växelspaken.

Dessutom kommer ägare av cockpits med aluminiumprofil att kunna montera Handbrake V2 på skenorna, vilket gör att vinkeln kan vara något mot piloten. I vilket fall som helst gör Fanatec ofta rätt när det gäller montering av sina produkter, och Handbrake V2 är inget undantag. Tack vare systemet som är utformat för montering på en aluminiumprofil kan du också ha handbromsen i en liten vinkel, antingen mot dig, dvs. insidan, eller mot utsidan. Jag tycker att detta är väldigt praktiskt, särskilt med tanke på att vissa drift- eller rallybilar har en snedställd handbroms.

Tillverkning och ytbehandling

För V2-versionen av sin handbroms har Fanatec tagit fram alla tänkbara material. Vi hittar en kombination av stål och aluminium, bearbetade med CNC-maskiner för att ge perfekta snitt. Resultatet är en fantastiskt välgjord enhet, i alla avseenden.

GT DD PRO

Finishen är inte annorlunda. Färgen är texturerad, eller pulverlackerad om du föredrar det, vilket bidrar till enhetens premiumutseende. Dessutom är delarna monterade utan några mellanrum eller hålrum mellan dem, och detta är främst tack vare CNC-maskinerna som användes för att skära ut de olika delarna av Handbrake V2. Handtaget har dock ett litet glapp i neutralläget, dvs. när det inte är belastat. Enligt Fanatec är detta normalt och du måste förspänna LC-systemet för att säkerställa att handtaget inte rör sig. För min del tycker jag inte att detta är begränsande i absoluta termer, och det är ett mindre problem som Fanatec kommer att kunna rätta till i framtiden.

Hantering av handbromsen

Handbrake V2 känns mycket bättre i handen än sin föregångare, och anledningen är ganska enkel: den här nya handbromsen är mycket mer solid än den den ersätter, på alla sätt.

Handtaget kan justeras till tre lägen med hjälp av en skruv som sitter nästan längst ner på handtaget. Detta ger dig ett bra grepp, oavsett i vilket läge Handbrake V2 befinner sig. Du kan naturligtvis montera den plant på en möbel (horisontellt) eller på kanten av ett skrivbord eller på en ram (vertikalt). Handbromsen anpassar sig perfekt till dina körpreferenser och även till din installation. Detta var ett plus för V2 jämfört med Simlabs XB1, till exempel.

Dessutom kan du justera nackens slaglängd, från 60 mm till 80 mm. Det innebär att du kan anpassa handbromsen ännu mer till din körstil och naturligtvis till din setup.

GT DD PRO

Känslor under lek

När du har hittat inställningarna för Handbrake V2, som förresten är mycket enkla att göra genom att ta bort ett lock och justera förspänningen eller avståndet med de komponenter som medföljer denna enhet, och även genom att hitta rätt monteringsposition, är det dags att gå och kasta grus överallt på rallysträckor.

De första intrycken av körningen är ganska bra, även om det som standard finns lite spel på spaken, vilket kan åtgärdas genom att justera handbromsens förspänning. Load Cell-systemet är helt rätt för en handbroms, även om det härrör från de som används i Fanatec vevpartier. Med det sagt använder ClubSport Pedals V3 en 90 kg LC, vilket inte är mycket jämfört med konkurrenterna, men det är mer än tillräckligt för sim-racing.

Race-känslan är mycket bra, med en periferi som knappt rör sig alls, även om du försöker låsa bakhjulen. LC är responsiv, utan någon död zon på det första slaget, eller åtminstone märkte jag inte det. Så snart du drar lite i spaken känner du omedelbart att bilen kränger. Handbrake V2 visade sig vara mycket responsiv under mina tester och kommer lätt att hitta ett hem hos rally- och driftfans.

Kompatibilitet

Som vi är vana att se hos Fanatec är Handbrake V2 kompatibel med tillverkarens hela utbud av kringutrustning för simracing, inklusive CSL-, ClubSport- och Podium-baserna. All kommunikation sker via RJ12-uttaget som pluggas in direkt i DD-basen. Och om du inte har en Fanatec-bas på din dator kan du köpa en USB-adapter för att använda Handbrake V2 med annan racingutrustning.

När det gäller konsoler är denna handbroms kompatibel med Xbox och Playstation, men endast via en bas som fungerar på plattformen i fråga.

Valuta för pengarna

Handbrake V2 kostar 199,95 euro på det tyska varumärkets webbplats, och det innebär att den hamnar i samma prisklass som Simlab och Simagic. När det gäller värde för pengarna tycker jag att det är anständigt, även om jag skulle ha velat se att denna handbroms såldes för bara lite mindre. Men den är välgjord, premium, helt i metall och mycket justerbar, något som man inte nödvändigtvis kan säga om konkurrenterna, som till exempel XB1.

Min bedömning

Fanatecs handbroms V1.5 var sedan länge redo för en uppgradering. Att försöka behålla försäljningen och framför allt en marknadsandel i det här segmentet med en potentiometer är som att tävla med en Mégan RS mot Porscharna; det finns ingen chans att slå konkurrenterna, även om din produkt är välgjord.

Med Handbrake V2 förstärker Fanatec sin återkomst till sim-racingmarknaden. Den här handbromsen kommer att tilltala förare som redan har V1.5 eller som letar efter en högpresterande, relativt prisvärd och mycket anpassningsbar lösning. Det är en sim-racing-enhet som jag rekommenderar.

gt dd pro

Fanatec Clubsport handbroms V2

En högpresterande och prisvärd handbroms

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar