Fanatec DD axelförlängning
Fördelar
- 15 cm extra avstånd mellan ratten och underredet
- Kompatibel med QR2 Type-F
- Konkurrenskraftigt försäljningspris
- Nativ integration med Fanatecs ekosystem
Nackdelar
- Kan endast användas med ClubSport DD och DD+.
- Spakverkan på chassit inte tillräckligt stark
Vårt betyg: 9.6/10
2024 markerade förnyelsen av Fanatec med lanseringen av flera produkter, inklusive DD-baser, rattar och annan kringutrustning för sim-racing. Den tyska jätten hade nyligen förlorat sin inspiration på grund av bristande likviditet. Nästan alla Fanatecs högkvalitativa produkter och kringutrustning var slut i lager, och framtiden såg dyster ut för varumärket.
Men lyckligtvis kom Corsair in för att rädda dagen, injicera tiotals miljoner i Fanatecs konton och köpa företaget i processen. Fanatecs senaste lanseringar inkluderar två Direct Drive-baser, DD och DD+, rattar, cockpits, en ersättare för handbromsen, V2, som nu flyttar till Load Cell, och en drivaxelförlängning som kallas DD Shaft Extension. Syftet med denna förändring är att erbjuda en specifik produkt till en viss kategori av förare, i synnerhet de som har en instrumentpanel på sin setup eller de som vill ha en rigg som är så nära en GT3-cockpit som möjligt.
DD Shaft är en ganska nischad produkt, måste jag säga, men en som säkert kommer att hitta sin plats i Fanatecs katalog. Och lika bra var det att vi kunde prova den här axeln för att berätta vad vi tycker.
Huvudsakliga och tekniska egenskaper
- 15 cm lång förlängning
- Kompatibel med QR2 typ F
- Stöds av hela Fanatecs ekosystem
- Hel aluminiumkonstruktion, CNC-bearbetad
- Axelintegrerad elektronik för anslutning till och kommunikation med Direct Drive-baser
- Svart anodiserad yta
- Vikt 500 gram
Utformning
Fanatecs produkter är strömlinjeformade och har en minimalistisk design. DD Shaft är inget undantag från denna regel, med en form som sticker ut från konkurrenterna. Större delen av förlängningen har en liten diameter för att passa instrumentbrädor i en sim-racing-installation.
DD Shafts svarta klänning är lätt glänsande, men ändå mycket vacker, och har en enda, diskret Fanatec-logotyp i vitt. Detta Fanatec-tillbehör är verkligen minimalistiskt, elegant och passar perfekt till alla installationer.
Installation av DD-axel
Det är inte förvånande att det är mycket enkelt att installera DD-axeln på en ClubSport DD eller DD+. Du behöver bara några minuter (tio eller så om du inte är van att meka hemma, om inte mindre) för att montera det här tillbehöret.
Du måste ta bort QR2 Base Side, installera DD Shaft på sin plats på basen, var uppmärksam på anslutningsstiften, skruva fast allt med de medföljande skruvarna och sedan återinstallera QR2 på den andra änden av axeln, var också uppmärksam på stiften och skruva fast Quick Release naturligtvis.
Om du är bekant med Fanatec-rattar vet du att märket använder stift i sina QR för att möjliggöra kommunikation mellan ratten och basen. Och du är utan tvekan medveten om att dessa stift är ömtåliga och kan böjas bara genom att titta på dem på fel sätt. Tyvärr vet tillverkaren mycket väl att detta är ett problem för spelare, som måste vara mycket försiktiga med sin installation varje gång. Men hey…
Tillverkning och ytbehandling
DD Shaft har en struktur av CNC-bearbetad aluminium och en svart anodiserad yta. Den är vacker, omsorgsfullt tillverkad och har en förstklassig finish. DD Shaft är tänkt att fungera som grunden för ClubSport-serien, och byggkvaliteten måste återspegla det.
Alla kanter är perfekt rundade, vilket gör att man inte skär sig när man hanterar skaftet. Det enda jag har att säga om byggkvaliteten/finishen, och det har egentligen ingenting med det att göra, är färgen. Den svarta nyansen är inte densamma som på basen eller QR2. Du kan snabbt se att det finns en extra del som inte var en del av den första satsen. Men när du väl är på en installation är det inte så märkbart.
DD Shaft och konkurrenterna
DD Shafts huvudkonkurrenter är Moza Racing, Simagic och Asetek. Asetek är i en klass för sig, eftersom det verkar i ett mycket högre segment än Fanatec. Enbart när det gäller design är Aseteks QR Wheelbase Extension ett stycke guldsmide, och det är utan att ta hänsyn till dess prislapp.
Det lämnar oss med axlarna från Moza och Simagic. Simagic Motor Shaft finns i två längder: 15 och 20 cm. Dess design är mycket grundläggande, liksom dess pris. När det gäller Mozas lösning kan du se att tillverkaren har ansträngt sig med sin Extension Rod. Den är vacker, i aluminium och mycket välgjord.
Enligt min mening är den bästa konkurrenten till DD Shaft Moza Extension Rod. Den senare erbjuder dessutom ett bättre kommunikationssystem mellan basen och ratten (trådlöst), vilket gör den ännu enklare att installera. Men på en DD-bas är dessa två produkter lika.
Komfort och känsla under spel
När det gäller komfort ger DD Shaft en rad fördelar jämfört med en simracinginstallation, bland annat optimerad installation, integrering av tillbehör som instrumentpaneler och ergonomi tack vare en mycket mer realistisk körställning. Även om DD Shaft lägger till 15 cm till din setup kommer du att känna mindre trötthet när du tävlar, särskilt på uthållighetsbanor, eftersom dina armar kommer att vara böjda, vilket minskar belastningen på dina axlar. Det är därför alla racerförare har ratten mycket nära överkroppen.
Och nu till känslan av DD-skaftet i spel. På en ClubSport DD och DD+ kommer det inte att finnas någon minskning eller förlust när det gäller känsla eller kraft. Båda baserna kommer att kännas likadana, med eller utan skaftet. Och det måste sägas att jag inte skulle förvänta mig något mindre, eftersom det här är en produkt som utvecklats specifikt för dessa två enheter.
Men om man lägger till 15 cm till transmissionsaxeln uppstår det som kallas hävstångseffekten. Principen är ganska enkel: genom att öka avståndet mellan en detaljs rotationsaxel och kraftkällan multiplicerar du den kraft som utövas på detaljen. Om du någonsin har gjort något själv på en söndag, vet du att du behöver en stor skiftnyckel för att ta bort en hårt åtdragen bult.
Med DD Shaft påverkar hävstångseffekten inte själva basen, utan snarare allt runt omkring den. Om ditt däck eller din cockpit har lite glapp kommer detta att förstärkas av DD Shaft, vilket är anledningen till att det är lämpligt att ha ett robust chassi för att använda denna typ av tillbehör.
Kompatibilitet
Fanatec-fansen kommer att skrika sig hesa på den här punkten. Istället för att vara kompatibel med alla QR2 och Direct Drive-baser kan DD-axeln endast användas på ClubSport DD och DD+, och det är den enda svaga punkten i denna Fanatec-produkt.
Valuta för pengarna
Med ett pris på nästan 100 euro ger DD Shaft utmärkt valuta för pengarna. Det är ett kvalitetstillbehör, mycket välgjort, som ger en bättre körupplevelse, särskilt en mer uppslukande sådan, och som kostar nästan ingenting.
Dessutom är den utmärkt positionerad mot konkurrensen från Simagic och Moza Racing. Simagic erbjuder två varianter av sin axel när det gäller längd (15 och 20 cm), men det övergripande utseendet lämnar något att önska. När det gäller Moza erbjuder det kinesiska företaget också två förlängningar: en lägre, klart sämre än DD Shaft, och en dyrare. Så Fanatec är precis i mitten.
Min bedömning
Fanatecs katalog blir sakta men säkert allt bredare. Med ClubSport DD och DD+, nya svänghjul, chassin, en Load Cell-handbroms och DD Shaft är Fanatec fast beslutet att vinna tillbaka sina kunder och även nå ut till en ny kategori förare.
DD Shaft är en utmärkt investering för den som vill ha en produkt som ökar spelupplevelsen. Den är billig, passar in i Fanatecs sortiment och tyvärr bara i ClubSport DD och DD+, och erbjuder en bättre övergripande ergonomi.
Den enda nackdelen, bortsett från kompatibiliteten (jag vet att jag svamlar, men vi är inte vana vid att se en Fanatec-produkt som bara kan användas på en specifik bas), är att du behöver ett solitt chassi för att undvika att känna av hävstångseffekten från ett sådant tillbehör.
0 kommentarer