Välj en sida

Fanatec ClubSport DD: 2 nya Direct Drive-baser för PS5, PC och XBOX

Sim Racing FR

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Under fjärde kvartalet 2023 har Fanatec, som hittills har arbetat i skymundan, presenterat två nya Direct Drive-baser för att fylla en ganska stor lucka i sitt sortiment. Som du säkert vet finns det fyra Fanatec-baser: 2 för instegsmodellen och 2 för den avancerade modellen, med 5, 8, 20 respektive 25 nm vridmoment. Ett antal konkurrenter har dock dragit fördel av denna situation genom att erbjuda mellanliggande baser som utvecklar mellan 10 och 16 nm vridmoment.

Fanatec tog god tid på sig innan de reagerade på detta. Det måste sägas att det under de senaste åren har dykt upp ett antal utmanare som har kommit för att visa vad de går för under Fanatecs näsa, och som erbjuder bättre Quick Release med praktiskt taget ingen flex, och framför allt kraftfullare DD-baser än de i deras mellanklasskatalog. Det tyska företaget förlorade därför marknadsandelar eftersom det inte hade några produkter att erbjuda kunderna, och det svåraste var säkert de ständiga lagren av kringutrustning.

Men det kommer sannolikt att ändras nu, och vi känner att den tyska jätten har återvänt för att proklamera sin plats bland marknadsledarna. Nu, nästan helt oväntat, introducerar Fanatec 2 nya baser: ClubSport DD och ClubSport DD+, bara några veckor efter lanseringen av sin nya Quick Release QR2. Vi kommer att titta närmare på detta.

En inte helt övertygande bedömning

Som du säkert vet har Fanatec sedan lanseringen av CSL DD och DD Pro gjort ett stort avtryck genom att erbjuda en högpresterande, tillförlitlig och framför allt prisvärd Direct Drive-bas för den breda allmänheten. Därmed hade det tyska varumärket hamnat i rampljuset, och konkurrenterna granskade dess produktsortiment. Och gissa vad de hittade? ett hål i mitten av området. Som jag har sagt tillräckligt ofta har Fanatec inga DD-baser som utvecklar mellan 10 och 16 nm i sitt sortiment, vilket kan vara problematiskt för vissa löpare. För de flesta förare är det naturligtvis mellan 8 och 10 nm som gäller, men vissa föredrar att ha mer juice. Som ett resultat av detta har många simracingtillverkare utnyttjat detta genom att erbjuda baser som är mer kraftfulla än CSL DD, och mindre kraftfulla än Podium DD.

Thrustmaster har dragit nytta av situationen genom att utveckla sin första 10 nm DD-bas, liksom Logitech och dess 11 nm vridmoment. Moza Racing har följt efter med 2 baser med 12 och 16 nm vridmoment. Och i processen har Fanatec fått en smäll i ansiktet genom en förlust av marknadsandelar.

Arbete i skuggorna

Fanatec har under en längre tid arbetat i skuggan av strålkastarljuset, fast beslutna att återta sin plats och framför allt sina kunder som är hungriga efter prestanda och spänning. Bollen började rulla för några veckor sedan med lanseringen av en helt ny Quick Release som beskrivs i 3 varianter: QR2 Lite, QR2 och QR2 Pro, med ett nytt system för infästning på undersidan. Vi visste att Fanatec hade något på gång, eller snarare nya produkter, och vi är inte alls besvikna.

qr2-klassiskqr2-liteqr2-pro

Utan några läckor har Fanatec arbetat med 2 nya Direct Drive-baser som kommer att fylla en ganska stor lucka i sitt sortiment. ClubSport DD och DD+ har precis presenterats, och framtiden ser ljus ut för den tyska tillverkaren av kringutrustning för simracing.

ClubSport DD

Nya ClubSport DD bygger på samma design som CSL DD, men är större och dubbelt så tung. Den är boxig, sober, enkel och uppriktigt sagt älskar jag den. Denna bas levereras som standard med Fanatecs nya QR2 och har en motor som utvecklar 12 nm konstant vridmoment. Denna kraft efterfrågas alltmer i DD-bassegmentet i mellanklassen, och Fanatec ligger fortfarande lite efter.

ClubSport DD är kompatibel med hela Fanatecs ekosystem för PC och Xbox. För PS5-spelare måste du vända dig till DD+, som är kompatibel med Sonys konsoler. ClubSport DD kostar 699,95 euro och kan för närvarande förbeställas på Fanatecs webbplats och är tillgänglig från och med den 7 november 2023.

ClubSport DD+

Samma design som DD, förutom att den bakre ramen och ON-knappen är blå. Vi talar om stor kraft här, med 15 nm konstant vridmoment, vilket är perfekt för att undvika klippning vid basen. ClubSport DD+ kommer snart att finnas tillgänglig för förbeställning, men vi vet ännu inte vilket datum den släpps. Räkna med att betala 999,95 euro för denna lilla pärla, som troligen kommer att lanseras med en ny ratt för Gran Turismo.

Min åsikt om dessa nya ClubSport-baser

Ärligt talat har jag väntat ett tag på att få se, och framför allt prova, en Fanatec bas i mellanklassen. Den tyska tillverkarens specialsås är unik, och få konkurrenter kan göra samma sak. I själva verket finns det märken som kan göra samma sak, eller till och med bättre, men de är dyrare.

ClubSport DD och DD+ kommer säkert att glädja många löpare som letar efter utmärkta produkter som presterar bra och är pålitliga. Jag ser verkligen fram emot att testa ClubSport DD, och jag tror att den kommer att bli mycket populär bland allmänheten. När det gäller DD+ är jag inte säker; 300 euro för bara 3 nm vridmoment och Playstation-kompatibilitet låter inte så bra, såvida inte Fanatec släpper ett ClubSport DD+ Gran Turismo-paket innan basmodellen börjar säljas. Jag kommer i alla fall att prova dem båda, det kan du vara säker på!

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar