Fanatec Porsche 911
Fördelar
- Utmärkt byggkvalitet
- Läder- eller alcantara-finish
- Solid konstruktion i aluminium
Nackdelar
- Pris
Vårt betyg: 9.8/10
Rattar hos FanatecDet finns spadar där ute. Du har billiga modeller, officiellt licensierade modeller och vissa till och med för specifika discipliner. Med några få ord: det är ett paradis för simracerförare. Med över 20 års erfarenhet av spelet vet den tyska tillverkaren av kringutrustning för simracing en sak eller två om rattar, baser, pedaler och allt annat som ingår i en setup. Faktum är att Fanatec är den officiella leverantören av utrustning till BWM i GT under flera säsonger nu.
Fanatecs vision är enkel: att erbjuda en kringutrustning för löpare över hela världen. Och så var det med det. Och med över 40 artiklar i sin rattkatalog måste jag säga att det verkligen gör det. Såvitt jag kan minnas finns det inget annat märke som har så många sim-racing-rattar. Åtminstone är alla kompatibla med tillverkarens övriga kringutrustning.
Bland märkets rattar finns bland annat Porsche 911 GT3 RDet är en premiumratt och en officiell kopia av en riktig racerbilshjul. I det följande kommer jag att presentera den för dig, berätta om dess starka sidor och dess enda svaga sida ( spoiler, det är priset) och ge dig min åsikt om det.
Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Struktur av anodiserad aluminium
- Utförande i läder eller alcantara
- 32 cm diameter
- QR-podium i metall
- 6 paddlar bak, varav 2 är magnetiska
- Podiumknappmodul med OLED- och RevLED-display
Design
Oavsett vad folk säger Porsche är fantastiska bilar, både när det gäller design (med möjligt undantag för Taycan) och prestanda. Designpunkten är inget undantag från denna regel för Porsche 911 GT3 Ren magnifik ratt hämtad direkt från motorsporten.
Rattens design är minimalistisk med en platt bas, läder eller alcantara runtom, ett band upptill och allt annat på knappmodulen. Podium. OK, den här modulen är flashig, det måste jag erkänna, men den övergripande designen av ratten påverkas egentligen inte av den. Som engelsmännen säger: den här ratten ” innebär affärer ”Och det syns vid första anblicken. Personligen älskar jag designen, som jag tycker är perfekt, särskilt om du planerar att tävla i GT3.
 
			Kundanpassad montering
Montering av Porsche 911 GT3 R är mycket lätt att tillverka tack vare QR-podiet i metall. Av alla Quick Releases som Fanatec har utvecklat och marknadsfört är detta den bästa av dem alla. Så du kan montera Porsche 911 GT3 R på alla baser som säljs av Fanatec, oavsett sortiment.
Dessutom är den mycket enkel att montera: dra bara i säkerhetsringen, rikta in ratten, placera den i basen och släpp sedan ringen. Det är enkelt, smidigt och elegant, och det håller också bra.
Tillverkning och ytbehandling
Anodiserad aluminium, läder- eller alcantara-finish, gult eller rött huvudband, kolfiberpaddlar och en QR i metall, den är helt enkelt perfekt. Perfekt, säger jag bara! Ratten är fantastiskt välarbetad, både när det gäller aluminiumet, som inte har några grader på kanterna, och lädret/alcantaran, som är premium.
Du har också sömmar, men den här gången har Fanatec valt en diskret färg, som är identisk med finishen. Detta ger ratten en premiumkänsla som redan är mycket påtaglig.
Pallmodulen består av 6 pallar, varav 2 är magnetiska. Den är också mycket välarbetad, både vad gäller montering och materialval. Podiumknappsmodulen är tillverkad av kolfiber och en metallstruktur. Den är lika välarbetad som de andra tillbehören i serien Porsche 911 GT3 R.
Hantering av ratten
Porsche 911 GT3 R Porsche 911 GT3 R finns i en version med enbart ratt, utan extra moduler. Hur som helst är den här ratten mycket lätt att ta i, tack vare ergonomin som hämtats direkt från motorsporten. Alla reglage passar perfekt under fingrarna, med undantag för omkopplarna där du måste ta bort händerna från ratten.
Hjulet har en diameter på 32 cm, vilket är lite stort för min vanliga stil, men det stör mig inte det minsta. Förresten, om du gillar små hjul kommer du att vänja dig vid greppet på Porsche 911 GT3 R ganska snabbt, tro mig.
Lädret är lätt strukturerat, så att du får ett bättre grepp utan att behöva använda handskar för dina ärenden. På tal om handskydd skulle jag rekommendera dig att använda det om du väljer alcantara-versionen, för att skydda materialet. Fanatec använder visserligen en kvalitetstextil, men alcantara är känt för att snabbt slitas ut i närvaro av vätskor (svett).
Det finns 6 paddlar, alla lättåtkomliga med fingertopparna. 2 är magnetiska och klickar utmärkt när du växlar. När det gäller de andra kan du placera dem som du vill, efter dina behov. De är dock ganska små till storleken och det tar lite tid att vänja sig vid var de är. Men det är inget att oroa sig för.
 
			Känslor under lek
Så vad är värdet av Porsche 911 GT3 R i spel? Tja, det är en utmärkt ratt! Ergonomin är helt perfekt, och det kan man förvänta sig med tanke på att den är officiellt licensierad av Porsche. Med den platta botten gör sig diametern på 32 cm inte riktigt påmind, särskilt inte om du har en cockpit.
För att få ut mesta möjliga av Porsche 911 GT3 Rmåste du para ihop den med kraftfulla underreden som Podium DD1 eller DD2som ger 20 nm respektive 25 nm vridmoment. Ja, du kommer inte att köpa ett så dyrt svänghjul för att sätta det på en bas för 350 euro heller!
Aluminiumkonstruktionen ger den stor styvhet, särskilt om du är ett GT3-fan. Lädret känns bra i handen och ger ett utmärkt grepp under dina sim-racing-sessioner. När det gäller Porsche 911 GT3 Rhar du skärmen som visar alla spelets telemetridata, vilket är mycket användbart om du vill hålla ett öga på dina förföljare.
Den här ratten är dock ganska tung om du har alla dess tillbehör monterade. Faktum är att den här besten väger nästan 4 kg på vågen med ratten, knappmodulen, paddlarna och QR, och det kommer att märkas i dina händer. Det är därför jag råder dig att ha en kraftfull bas för att kompensera lite för vikten på Porsche 911 GT3 R.
Kompatibilitet
På papperet är Porsche 911 GT3 R är kompatibel med PC och Playstation, vilket är lite synd för Xbox-racers. När det gäller baser har du alla de som erbjuds av Fanatec, oavsett om de är CSL DD till Podium DD2. Återigen är den här ratten utformad för att användas med en kraftfull bas, inte Fanatecs instegsmodeller.
När det gäller sim-racing-titlar finns det praktiskt taget alla tillgängliga på marknaden som kommer att stödja Porsche 911 GT3 R utan minsta problem. Ett gott råd: välj främst GT3-tävlingar.
 
			Valuta för pengarna
Priset är 730 euro exklusive specialerbjudanden och 650 euro med specialerbjudanden. Porsche 911 GT3 R är ett dyrt hjul, och det är dess enda stora nackdel. Trots detta ger detta Fanatec-hjul mycket valuta för pengarna, särskilt med tanke på de tillbehör som medföljer.
Det bör noteras att Porsche 911 GT3 R finns endast som ratt för 150 euro. För detta pris är det fortfarande ett bra alternativ för dem som redan har en QR och en paddelmodul.
Mitt utlåtande
Ärligt talat älskade jag sessionerna med Porsche 911 GT3 R. Den här ratten är en av de 10 bästa kringutrustningarna för simracing från Fanatec, och den är den bästa om du letar efter en GT3-ratt. Byggkvaliteten är exceptionell, detaljrikedomen har tagits till det yttersta och funktionaliteten som erbjuds är praktiskt taget obegränsad.
Enligt min mening är Porsche 911 GT3 R är ett utmärkt hjul för alla proffs inom simracing, oavsett vilken kategori de föredrar. Den uppfyller helt enkelt alla krav på ett perfekt verktyg som hjälper dig att krossa varvtiderna på världens mest legendariska banor.
 
					







0 kommentarer