På Gamescom är det vanligtvis studiorna för utveckling av videospel och utgivarna som är stjärnorna i showen. Du hittar de nästa titlarna som ska lanseras, DLC och en hel mängd nyheter som på ett eller annat sätt rör videospel på konsoler, PC och även handhållna (Switch, Steam Deck, etc.).
Men det vi är intresserade av är simracing. I år kom det som en positiv överraskning när Thrustmaster indirekt meddelade att de tänkte återta sin plats inom simracing. Med sin första Direct Drive-bas, 818, avsåg Thrustmaster att ta marknadsandelar inom DD-segmentet, men enligt min mening träffade man inte riktigt rätt. Har Thrustmaster lärt sig av sina misstag? Tja, med de två produkter som “presenterades” på årets Gamescom verkar det så.
Thrustmaster på Gamescom: ett uppgraderingsbart pedalbord och en ny Direct Drive-bas för Playstation och PC, med sloganen Drive Into The New Era
Låt oss börja med pedalerna. Den kallas Raceline Pedals LTE och är avsedd att fylla det gap som för närvarande finns i Thrustmaster-sortimentet. Designen är ganska minimalistisk, med en metallstruktur, 2 pedaler och ett fjädermotståndssystem.
LTE står helt enkelt för “Long-Term Evolution”, som mobiloperatörerna brukade kalla 4G, och fortfarande gör. Principen är ganska enkel, men jag tycker att den är lovande. Du har ett standardvevställ med två pedaler och Hall-sensorer, två utbytbara och justerbara fjädrar, en ganska enkel elastomer för bromsen, och alltihop kan uppgraderas.
Det stora plus som denna pedalboard kommer att ge jämfört med det nuvarande Thrustmastrer-sortimentet, och även konkurrenterna, är dess uppgraderbarhet. Du kommer att kunna uppgradera den med kit, inklusive en Load Cell som planeras till 2025. När det gäller känslan är den inte alls dålig, bättre än en T3PA. Pris och tillgänglighet har ännu inte meddelats.
När det gäller Direct Drive-basen har jag kunnat prova den, men bakom en ridå så att säga. Jag har ingen teknisk information om det, och jag har inte ens sett det med egna ögon. Jag kunde bara köra varv med GT7 på PS5 och ACC på PC, och känslan var utmärkt, mycket bättre än med en T-GT.
För vridmomentet förväntar jag mig något under 8 nm. Å andra sidan blev jag förvånad över detaljnivån som passerar genom drivaxeln. På tal om drivaxeln verkar Thrustmaster ha uppdaterat sin QR, som jag tycker är mer robust.
Om denna nya, okända bas är väl positionerad när det gäller kraft och, framför allt, pris, är jag säker på att den kommer att bli en stor hit i Direct Drives instegssortiment. Allt vi kan göra nu är att vänta på nyheter om Thrustmasters nya produkter.
0 kommentarer