Välj en sida

Moza Active Shifter: Test och utlåtanden

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza aktiv växelspak

Fördelar

  • Enheten kan användas som växelspak (sekventiell och H-mönster) och handbroms i framtiden
  • Kompatibel med ett stort antal sim-racing-titlar
  • Konfigurerbar för utmärkta racingkänslor

Nackdelar

  • En något hög prislapp för en växelspak/handbroms
  • Det kan vara svårt att vänja sig vid växlingarna i början

Moza Racing har varit på frammarsch de senaste åren. Från Nobody har varumärket blivit en nyckelspelare inom sim-racing, med ett omfattande utbud av kör- och flygsimulatorer.

Inför konkurrensen representerar Moza ett utmärkt, och i vissa fall budgetvänligt, alternativ. Det är mer eller mindre motsvarigheten till Huawei som vi hade för flera år sedan innan det förbjöds från Googles tjänster. Deras smartphone var utmärkt när det gäller hårdvara och mjukvara, och var ofta billigare än konkurrensen från Apple och Samsung.

Moza, tror jag i alla fall, försöker rida på samma våg genom att erbjuda högkvalitativa, uppslukande, tekniskt avancerade produkter som kan vara relativt billigare än konkurrenterna. Ett exempel är mBooster, en aktiv pedal som nyligen lanserades av Moza och som är ett bra alternativ till Simucubes pedal, som är nästan tre gånger dyrare.

Låt oss återgå till sakens kärna. Idag har viActive Shifter i vår installation. Det här är AB9-flygsimulatorbasen som har återanvänts för att omvandlas till en växelspak och handbroms i framtiden. Blir känslan bättre av att byta till en aktiv växelspak? Det är vad vi kommer att få se.

Huvudsakliga och tekniska egenskaper hos växelspaken

  • AB9-bas med 2 elmotorer som utvecklar ett vridmoment på 9 nm vid konstant och 12 nm vid maximalt vridmoment
  • Struktur av aluminiumlegering
  • Kompatibel med hela ekosystemet för Moza och Pit House
  • Kompatibel med många inbyggda sim-racing-titlar
  • Tillgänglig i sekventiellt och H-mönsterläge beroende på konfiguration
  • Konfigurerbar för att simulera flera typer av växellådor
  • De två motorerna används för att simulera skenorna i en växellåda i H Pattern-läge, där 1 fixerar spaken på plats i sekventiellt läge medan den andra växlar på en axel.
GT DD PRO

Design

AB9, eller Active Shifter, från Moza är en slags Direct Drive-bas som innehåller två elmotorer för att simulera force feedback. Designen är ganska sober, och den är också ny, eftersom flygsimulatorserien presenterades förra sommaren.

Skåpet är högt och har en mörksvart yta med några bronsfärgade detaljer, framför allt logotyperna. Ärligt talat, det är verkligen ganska vackert.

I växellådan finns två växelvred: ett litet med en kula för H-mönster och ett cylindriskt för sekventiellt läge. Moza säljer för övrigt vredet separat om du redan har AB9 i din setup.

Kundanpassad montering

Active Shifter kan monteras antingen på en möbel med hjälp av de medföljande fästena eller direkt på en cockpit för simracing. Allt görs från undersidan och det finns fästpunkter i enhetens hörn.

Installationen är relativt enkel, och jag rekommenderar starkt att du använder AB9 på ett chassi för att få bättre stabilitet när du tävlar. Det skulle vara mycket oklokt att få växelspaken i händerna när man växlar.

Tillverkning och ytbehandling

Moza är mycket noga med sina produkter, och AB9 är inget undantag. Den har ett kabinett i aluminiumlegering av mycket hög kvalitet, med en finish som matchar. Det är vackert, vackert färdigt och premium.

Delarna är fantastiskt välbearbetade och monteringen är fri från luckor eller missanpassningar mellan de olika komponenterna som utgör enheten. Återigen har Moza sina riktlinjer när det gäller byggkvalitet, och AB9 följer dem till punkt och pricka. Det är en bra produkt, helt enkelt.

GT DD PRO

Justering och hantering av växelspak

Låt oss gå vidare till basinställningarna för sim-racing. Om du redan äger AB9 för flygsimuleringar behöver du inte bara behålla Moza Cockpit utan också installera Pit House, eftersom det är den här programvaran som gör att du kan ställa in AB9 i shifter-läge.

Det tar tid att konfigurera Active Shifter, eftersom du måste ange växellådans läge (H Pattern eller sekventiell), antalet växlar, deras layout (särskilt för backväxeln), växlingsmotstånd, vibrationer, dämpning, vridmoment och en mängd andra inställningar som ska finjusteras. Det kan låta tråkigt, och det är det också i verkligheten, och du måste ha tålamod för att hitta rätt inställningar. Men jag kan försäkra dig om att det är väl värt ansträngningen.

När det gäller greppet är de två medföljande rattarna suveräna. Du behöver egentligen inte använda den runda för H-mönstret och den cylindriska för det sekventiella, men båda känns bra i handen. Så inga bekymmer där.

Känslor under lek

Det är dags att besvara den brännande frågan: hur känns AB9 i spel som växelspak? Med två ord: det är enastående. Att byta från en mekanisk växelspak, som Mozas HGP eller Fanatecs ClubSport SQ V1.5, till en aktiv växelspak ger så mycket feedback till körupplevelsen att du inte längre kommer att använda en sensorstyrd växelspak.

Växelspaken är bokstavligen autentisk, som den som finns i en riktig bil. I H Pattern-läget kan du känna hur växlarna lägger sig i linje eller klickar ihop i växellådan. I sekventiellt läge är det berömda ”klirret” när du drar eller trycker på spaken för att växla närvarande med så mycket feedback och känsla. Det är exceptionellt, som jag sa tidigare, och nästan spännande att använda i fullt tävlingsläge. Faktum är att alla som kör banbanesessioner med racerbilar vet vad jag pratar om, och det är exakt samma känsla med AB9. Och allt detta möjliggörs av den programvara som styr elmotorerna.

Jag undrar varför tillverkare av kringutrustning för sim-racing som Fanatec, SimLab eller Simucube inte har kommit på idén att utveckla en aktiv shifter. Det är helt enkelt en game changer för dem som kör med tre pedaler.

Allt är dock inte perfekt med den här enheten, och det finns en punkt som kräver lite tillvänjning, och det är själva växlingen. På en vanlig växellåda är växlarna åtskilda av en skena som förhindrar att du lägger i fel växel. På AB9 tar en av motorerna hand om detta. Till en början kommer du att känna dig fram genom växlarna, som på en bil med en sköljd växellåda. Men med lite tid kommer det att bli naturligt tack vare muskelminnet.

GT DD PRO

Kompatibilitet

När det gäller kompatibilitet stöds Active Shifter, eller AB9, av en stor del av de sim-racing-titlar som för närvarande finns på marknaden. Listan är inte komplett, men de mest kända finns bland dem.

När det gäller plattformen, ja, det är bara Windows PC. Du bör inte förvänta dig konsolkompatibilitet heller, särskilt inte på en produkt som inte har många mil på klockan.

Valuta för pengarna

Låt oss gå vidare till priset. Beroende på din sim-racing-installation kommer Active Shifter att kosta dig €50 eller €650. 50 euro om du redan har AB9 i din flygsimulator, och 650 euro om du väljer att köpa hela paketet. Ur en ren sim-racing-synvinkel är det dyrt, det ska jag inte ljuga om. Men om du gillar flygplan och bilar tycker jag att det är väl värt priset, för AB9 är uppriktigt sagt en mångsidig bas.

Mitt utlåtande

Vad tycker jag om AB9 som en aktiv växelspak? För fans av trepedalsuppsättningar är det en spelförändrare. Den realism som den här enheten ger suddar ut gränsen mellan att köra en simulator och en riktig bil. Fördjupningen är nästan total, i alla avseenden.

Detta kommer dock till ett pris, bokstavligen. Den här enheten är dyr, särskilt när man tänker på att målgruppen inte är särskilt stor. För egen del tycker jag att det är en utmärkt investering om man gillar flygsimulering och racing. Men samtidigt kan slitaget på basen avskräcka vissa köpare, eftersom motorerna ständigt används i shifter-läge. På denna punkt kommer bara tiden att berätta.

gt dd pro

Moza aktiv växelspak

Den ultimata uppslukningen för purister!

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar