Välj en sida

Moza HGP Shifter : Test & Recension

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza HGP Växelspak

Fördelar

  • Utmärkt byggkvalitet
  • Växelspak med 7 växlar
  • Utbytbar spakknopp
  • Lätt att installera

Nackdelar

  • Endast kompatibel med PC
  • Inget sekventiellt läge
  • Endast bottenmontering tillgänglig

Vårt betyg: 9.2/10

Moza Racing är fast beslutna att ta sig an de stora namnen inom simracing, inklusive Fanatec och Simagic . Den kinesiska tillverkaren har en ganska övertygande katalog med racingprodukter, med ett antal baser som täcker olika segment av marknaden, rattar för praktiskt taget alla motorsportdiscipliner och tillbehör för simracing som instrumentpaneler, vevstakar och växelspakar.

Som jag ser det är Moza ett bra alternativ för dem som letar efter bra produkter som är tillräckligt prisvärda för simracing. Men allt här i världen är naturligtvis inte perfekt, och Mozas produkter har vissa brister, precis som i stort sett alla andra varumärken i världen.

Mozas katalog innehåller en skiftare, HGP. Denna produkt är utformad för att konkurrera direkt med Fanatecs, och i den här artikeln kommer vi att titta närmare på den.

 

Huvudsakliga och tekniska egenskaper hos växelspaken

  • Konstruktion helt i metall
  • 7-växlad H Mönster och back
  • Intelligent auto-blip-funktion med Moza-pedaler
  • 15-bitars magnetisk sensor
  • USB-anslutning till PC
  • Vikt 1,3 kg

 

Utformning

Vad mig beträffar är designen på HGP mycket bra, med mycket inspiration från Fanatec-växelspaken, men med ett mer återhållsamt utseende. Svart färg dominerar hela höljet, och den här är helt enkelt magnifik. Vissa förare har dock rapporterat att lacken är lite ömtålig, så var försiktig.

Spaken är också i svart, med ett vred i samma färg. Dessutom kan du byta ut ratten om du vill, vilket är ett stort plus. Sammantaget är HGP en mycket attraktiv sim-racing-enhet, varken extravagant eller för konservativ.

GT DD PRO

Kundanpassad montering

När det gäller monteringen av HGP kan ni se den första bristen enligt min mening, och det kommer att bli ännu fler (se nedan). Moza-växelspaken kan endast monteras på ditt chassi från undersidan, med hjälp av spåren fram och bak på HGP. Det finns också ett möbelklipp om du inte har en cockpit, men det är mer eller mindre samma sak.

Ärligt talat, för priset och särskilt för produktplaceringen, skulle jag ha uppskattat möjligheten att montera denna växelspak på sidan av chassit, eller bakifrån. Dessutom har konkurrenterna erbjudit detta under en längre tid nu, och Moza Racing har verkligen missat den möjligheten.

Men HGP är ganska lätt att montera, eftersom den kommer att vara kompatibel med ett stort antal chassin som finns på marknaden. Dessutom, när skruvarna väl är på plats – och det är förresten mycket enkelt att fixera – kommer denna kringutrustning inte att röra sig alls från sin plats.

 

Tillverkning och ytbehandling

HGP:s ledord är aluminium. Moza har använt detta material i hela sin växelspak, från höljet till spaken och vredet. Den är verkligen vacker, premium och av utmärkt byggkvalitet, förutom kanske lacken, enligt vissa rapporter. Jag har i alla fall inte märkt det.

När det gäller finishen är alla delar som ingår i denna växelspak suveräna, utan några brister eller något annat. Det måste sägas att varumärket Moza vet vad det gör, även om det bara har varit med i spelet i några år. HGP är en vacker växelspak, fantastiskt välarbetad, nästan i nivå med tillverkarens övriga produkter.

 

Att få grepp om växelspaken

HGP är en H Pattern manuell växelspak med 7 växlar, plus back. Greppet är suveränt, särskilt med möjligheten att byta ut spakratten mot någon av de som finns tillgängliga på Mozas webbplats. Bortsett från det finns det inte mycket att anpassa denna produkt.

Spaken har en standardlängd och växlarna växlar mycket bra enligt min mening. Du kan känna den mekaniska kopplingen när du växlar, vilket är riktigt trevligt om du frågar mig. Naturligtvis gör konkurrenterna samma sak, men Moza är mindre än 5 år gammal i spelet, okej.

Grillen är av bra storlek, men helt öppen, vilket ger oss en fågelperspektivvy av växelspakens inre mekanism. Jag gillar det, jag älskar det! När det gäller storleken är HGP varken stor eller liten: den är standard för sin kategori och väger cirka 1,3 kg.

Den enda nackdelen är dock att avsaknaden av ett monteringsalternativ för växelspaken kommer att avskräcka många förare, särskilt de med ganska låga ramar.

GT DD PRO

Känslor under lek

Låt oss ta en titt på denna Moza Racing-växelspak. Först och främst måste du kalibrera denna växelspak innan du använder den. Funktionen är enkel och innebär att du använder Pit House-programvaran för att vrida spaken hela vägen till vänster och hela vägen till höger. Om du inte gör detta kommer du att råka ut för växlingsfel (t.ex. lägga i växel 3 istället för 1).

I stort sett är HGP en utmärkt växelspak som enkelt kan stå upp mot konkurrenterna, särskilt Fanatec. HGP har 7 växlar och en backväxel. De första 6 växlarna växlar fantastiskt bra, med ett mycket distinkt metalliskt ljud. Du kan verkligen höra ”klunket” från varje växling, och du behöver också styrka för att ta dig igenom dem, vilket jag älskar.

Detta ökar förarens inlevelse avsevärt och får dem att tro att de faktiskt kör en racerbil. Allt med HGP är praktiskt taget perfekt, särskilt när det gäller att växla. För att återgå till dessa, backväxla och 7th växla genom att helt enkelt trycka på spaken, vilket är fallet på vissa bilar (till exempel Volkswagen). Detta eliminerar risken att av misstag växla till backväxel istället för ettans växel, och innebär också att växelspaken kan användas i videospel med bilar som bara har 6 växlar.

En annan positiv punkt, om än blandad för min del, är HGP:s auto-blip-funktion, som ökar motorvarvtalet när du växlar ner. Många sporter tar hänsyn till detta, t.ex. Hyundai i20NDenna funktion förhindrar att du kör på hälsenan, särskilt om du är nybörjare på sim-racing och inte har lärt dig det än. Auto-blip fungerar dock endast på Moza vevstakar.

Detta leder oss dock till de två problemen med HGP:s utformning. För det första behöver du lite mer styrka än vanligt för att ta dig förbi R:et och 7:an.th rapport. Detta är i sig inte bindande, men du bör vara medveten om det. För det andra finns det inget sekventiellt läge på HGP; denna växelspak är endast manuell i H-mönster, och det är verkligen synd och ett missat tillfälle från Moza Racings sida.

 

Kompatibilitet

Som nästan all kringutrustning från Moza är HGP endast kompatibel med PC, antingen med en basenhet från samma tillverkare (RJ12-anslutning) eller med en annan via USB-uttaget.

När det gäller sim-racingtitlar har du praktiskt taget alla tillgängliga på PC, och det är ganska standard, måste jag säga.

GT DD PRO

Valuta för pengarna

Moza HGP finns tillgänglig för 159 €, och till det priset är det verkligen värt det, särskilt när du tänker på att konkurrenterna lätt kostar 100 € mer (jag pratar om Fanatec ClubSport Shifter SQ V1.5).

HGP:s valuta för pengarna är mycket bra, även om den har några brister, särskilt läget för enbart H-mönster och en brist på redigeringsalternativ som kan få vissa att tveka.

 

Min bedömning

Är HGP en sim-racing-enhet för dig? Tja, det beror på. Om du letar efter ett kvalitetsalternativ med hög prestanda, coola funktioner och endast i manuellt läge, ja, då är HGP definitivt värt att överväga och jag rekommenderar det, särskilt om du redan har en fullständig Moza Racing-installation.

Men om du är ett fan av virtuell racing med en hel del erfarenhet inom området, kommer du inte att hitta vad du letar efter med HGP. Avsaknaden av sekventiellt läge och de begränsade möjligheterna att installera det utgör ett oöverstigligt hinder för de flesta erfarna förare, även om HGP:s pris är riktigt attraktivt.

gt dd pro

Moza HGP Växelspak

En högpresterande växelspak av högsta kvalitet

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar