Alla vet att det danska varumärket Asetek är ett premiummärke med högpresterande baser och magnifika hjul. Ledorden är kvalitet och prestanda, och det måste sägas att Asetek vet hur man gör för att glädja och tillfredsställa de mest krävande simracingpiloterna runt om i världen.
Men att erbjuda kringutrustning av premiumkvalitet har ett pris, bokstavligen. Ta exemplet med Direct Drive La Prima-basen, som representerade varumärkets instegsprodukt. Den utvecklar ett vridmoment på 12 nm och kostar nästan 790 euro, vilket är dyrt för en ”instegsprodukt”. Men varumärket vill lägga till ytterligare en sträng till sin båge genom att ta itu med en marknad där racerförare förväntar sig en 3-siffrig räkning för en sim-racing-installation, inte 4.
Fanatec och Moza Racing erbjuder paket som inte kan bytas ut mot en arm, så varför skulle inte Asetek göra samma sak? Det skulle öppna upp det danska varumärket för en mycket bred publik, särskilt för dem som vill börja med simracing.
På Gamescom 2025 presenterades Asteks Initium, en serie kringutrustning för simulerad racing som är utformad för nybörjare som vill ha kul och lära sig köra bil utan att behöva ta lån eller ruinera sig.
De 2 Initium-paketen för nybörjarpiloter
5% rabatt med koden SRFR5
Instegsmarknaden domineras till stor del av Logitech och Thrustmaster, åtminstone när det gäller baser som inte är Direct Drive. Fanatec har en bra andel av marknaden med sin CSL DD, som är en mångsidig och framför allt billig bas jämfört med konkurrenterna.
Asetek siktar in sig på samma segment där Fanatec och Moza Racing slåss, nämligen vridmomentbaser under 6 nm. Det första Initium-paketet innehåller därför en 5,5 cm torque DD-bas, ett pedalset och en ratt, allt för… håll i er… 680 euro! Ja, du läste rätt, Asetek erbjuder ett komplett paket som kostar mindre än La Prima-basen.
När det gäller det andra paketet är det samma sak, med bara en skillnad: ett ganska grundläggande chassi i pit-stil, men ett som kommer att göra jobbet för söndagsförare. Priset är nästan dubbelt så högt, 1 180 euro. Vissa kanske tycker att det är ett dyrt pris för ett sådant chassi, men Asetek inkluderar en skålad sits i paketet, utöver Initium-paketet.
Initium-basen

5% rabatt med koden SRFR5
Det är inte förvånande med tanke på priset att Direct Drive-basen endast utvecklar ett vridmoment på 5,5 nm, vilket gör att den kan mäta sig med CSL DD, Moza R5 och Thrustmaster T598. Du kan köpa den här basen på egen hand, och den kostar 420 euro. Det är ett mycket rimligt pris för denna högpresterande produkt, och du får PC- och Xbox-kompatibilitet, vilket är första gången för Asetek och konsolmarknaden. Det danska varumärket har uttryckt sin önskan att erbjuda kringutrustning för Xbox och Playstation, och det har hållit sitt ord.
Initium-ratten

5% rabatt med koden SRFR5
Ett nytt sortiment innebär ett nytt hjul. Initium är en vacker fälg, helt rund, vilket är en förändring jämfört med de andra som Asetek erbjuder. Designen är ganska flashig, tycker jag, med vad som verkar vara läder runt om och en frontplatta i kolfiberförstärkt komposit, åtminstone om man ser till färgerna.
Det finns totalt 21 reglage, en RevLED och 2 paddlar bak, samt märkets QR, som utvecklades i samarbete med Simucube, men Aseteks produkt gör det möjligt att byta hjul snabbare utan att behöva använda säkerhetsnålen. Ratten kostar cirka 180 euro, vilket inte alls är illa. Det finns dock ingen information om dess diameter, men jag gissar på 30 cm utifrån bilderna.
Initium-pedaler

5% rabatt med koden SRFR5
Låt oss gå vidare till märkets vevparti. På menyn: 2 pedaler, Hall-sensorer och en kompositstruktur förstärkt med kolfiber. Det är visuellt vackert, minimalistiskt, med några orange accenter. När det gäller priset får du räkna med att betala cirka 140 euro, vilket inte heller det är så illa med tanke på konkurrensen och märkets stamtavla.
Initium-chassit

5% rabatt med koden SRFR5
Låt oss avsluta snabbt med chassit, som är en hybrid av GT och F1. Strukturen är av metall, med en hinkstol i tyg. Det är grundläggande, ja, men målet är att erbjuda ett lågkostnadsalternativ för att locka så många racerförare som möjligt till varumärkets ekosystem.
Vi väntar bara på att få testa det här nya paketet från Asetek innan vi ger vårt omdöme.
0 kommentarer