Välj en sida

Fanatec presenterar Podium DD och ett pedalbord i ultrahög kvalitet

Sim Racer

Som e-sportförare och Sim Racing-entusiast har jag bestämt mig för att dela med mig av min passion på den här webbplatsen.

21 okt 2025

Fanatec har förnyat sitt sortiment under några år nu, och började med lanseringen av ClubSport DD- och DD+-baserna i mellanklassen. Med 12 nm respektive 15 nm konstant vridmoment har dessa två baser gjort många sim-racers nöjda, och det var dags för Fanatec att ge sina toppmodeller Podiums en ansiktslyftning.

Hittills har endast 2 baser ingått i Podium-serien: DD1 och DD2, med 20 respektive 25 nm toppvridmoment. Resten var specifika för GT- och långdistansracing.

Idag har Fanatec presenterat ett helt nytt kedjestag, Podium DD, och framför allt ett pedalbord i toppklass, Podium Pedals, ett helt nytt tillskott till sortimentet.

När det gäller basen har den här en design som lutar åt ClubSport DD, vilket är en förändring jämfört med dem som den ersätter. Basen är mindre än på DD2, med aluminiumflänsar som ger den ett ganska aggressivt utseende, och som även hjälper till att kyla elmotorn.

På tal om det senare, det gör att basen kan utveckla 25nm vridmoment vid konstant hastighet, med 33nm vid overshoot (eller overboost). Det är helt enormt för sim-racing, men den här basen riktar sig till en mycket specifik kundkrets. Dessutom innehåller enheten FullForce-teknik för mycket fina detaljer, särskilt tack vare det bredare användningsområdet för elmotorn.

Vad gäller vevpartiet är det helt nytt och framför allt starkt. Vevpaketet har utvecklats i samarbete med professionella cyklister och har en bromspedal i smidd aluminium, vilket gör att den klarar 200 KG kraft på Load Cell. Load Cell är baserad på elastomerteknik som kan justeras för att ge ett granulärt bromstryck och rätt känsla under fötterna.

Förutom bromspedalen har vi två andra pedaler för gas och koppling, som är tillverkade av aluminium, men den här gången gjutna och bearbetade med CNC-maskiner. Dessa två pedaler är naturligtvis justerbara när det gäller den kraft som krävs för att trycka ned dem, liksom att de är oberoende, och detta gäller även bromsen. Det är helt enkelt en magnifik kringutrustning för simracing, och jag ser verkligen fram emot att testa den för att se vad den har att erbjuda jämfört med ClubSport V3.

Låt oss prata lite om pris och tillgänglighet. När det gäller priset har Fanatec ännu inte gett några detaljer, vilket är att förvänta. När det gäller tillgänglighet har det tyska varumärket meddelat Q1 2026, dvs. det första kvartalet nästa år, vilket ger oss högst 5 månader att se dessa två nya kringutrustning landa i tillverkarens butik och på våra inställningar.

Notez cet article

Du kanske också gillar…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar