Sim-racing har blivit mycket populärt på PC och konsoler under de senaste åren, främst tack vare licenser som Assetto Corsa, Gran Turismo och Forza Motorsport. Det finns naturligtvis andra racingsimuleringstitlar på dessa plattformar, som tilltalar både amatör- och yrkesförare.
Som du vet innehåller en komplett sim-racing-installation en ratt, bas och pedaler, samt andra kringutrustning och tillbehör för dem som vill ha ännu mer realism. Beroende på din nivå av virtuell körning kommer du att ha en affinitet för viss utrustning, till exempel en Direct Drive-bas.
När det gäller pedalbord är det samma sak: amatörförare kommer att vända sig till nybörjarprodukter som erbjuder lite i vägen för känslor, medan de mer erfarna naturligtvis kommer att välja uppslukande lösningar. Och det är vad vi kommer att titta på i det följande, med de bästa pedalborden som finns tillgängliga för Xbox Series X och S.
#1 : Fanatec Clubsport Pedals V3 Inverted
⭐ Betyg: 9.8/10
✅ Det bästa valet för simulerade tävlingar
”Vi älskar dess 90 kg lastcell, som ger en verkligt realistisk inbromsning”.
#Nr 2: Fanatec CSL Elite V2
⭐ Betyg: 9.7/10
✅ Mest valuta för pengarna
”Vi älskar precisionen hos dess Hall-sensorer på gaspedalen och kopplingen.”
De bästa Xbox-pedalborden för nybörjare (under 200 euro)
Fanatec CSL-pedaler LC
⭐ Den bästa Xbox-pedalbordet för under £ 200
Låt oss sätta bollen i rullning med CSL Pedals LC från Fanatec, prissatta till exakt 199,95 euro. Detta tyska märke av kringutrustning för sim-racing dominerar mer eller mindre premiumkonsolmarknaden, men Logitech och Thrustmaster är fast beslutna att ha sin del av kakan.
CSL LC är i själva verket en uppgraderad version av CSL-pedalerna, med tillägg av en koppling och Load Cell-kit på bromsen. Designen är identisk med standardversionen av pedalerna, med ett svart fotstöd och silverfärgade pedaler.
De 3 pedalerna är justerbara för vinkel och avstånd, och byggkvaliteten är mycket påtaglig på den här enheten. Undersidan av CSL LC har gummikuddar, men jag skulle inte rekommendera att använda den på golvet, för med en Load Cell kommer pedalbordet inte att hålla sig på plats.
På tal om det senare, bromspedalen levereras med ganska vanliga elastomerer, vilket ger bra motstånd under foten för ett vevparti i instegsklassen. Känslan är hyfsad för en LC, och du kan konfigurera dödzonen upp till ett tryck på minst 10 kg. Kopplings- och gaspedalerna är både mjuka och exakta, särskilt tack vare 12-bitars magnetiska sensorer.
Thrustmaster T3PM
Fortfarande i prisklassen under 200 euro har vi T3PM: en nybörjarprodukt som syftar till att tillfredsställa virtuella amatörracerförare. T3PM är inte Thrustmasters bästa pedalbord, men det är perfekt för lite fördjupning i racing.
Detta är en version med ett fjädersystem på bromsen, vilket ökar realismen. T3PM är baserad på T3PA, som inte har någon egentlig motståndsmekanism. T3PM har en enkel design med en kompositstruktur, pedalplattor i metall och en svart finish.
När det gäller känslan är gasreglaget och kopplingen mjuka under fötterna och exakta tack vare 10-bitars magnetiska sensorer. Bromsen använder en justerbar och utbytbar fjäder för att finjustera återkopplingen från pedalen.
I stort sett representerar T3PM en bra startpunkt för Xbox-pedalboards till ett pris av 130 euro.
De bästa Xbox-pedalborden i mellanklassen (mellan 200 och 300 euro)
Fanatec CSL Elite Pedaler V2
⭐ Den bästa Xbox-pedalbordet mellan £ 200 och £ 300
CSL Elite V2 har samma namn som det vevparti som den är baserad på. I själva verket är det en helt annan produkt, långt överlägsen sin lillebror. När det gäller design har vi en svart pulverlackerad yta runt om, med endast LC-fjädern i blått.
Elite V2 levereras med 3 pedaler som kan justeras på flera axlar, med metall som material. Finishen är mycket bra, även om den här produkten är en del av Fanatecs instegssortiment. En liten punkt att nämna är kompatibilitet: CSL Elite kan bara fungera på Xbox med en bas som är kompatibel med Microsofts konsol. Det betyder att du inte kommer att kunna ansluta den direkt till konsolen.
Nu till känslan. Kopplingen och gasreglaget är fjäderbelastade med ett gummistopp, vilket ger pedalerna god flexibilitet och utmärkt precision tack vare magnetiska sensorer.
Bromsen är en standard 90 kg tvåstegs LC: fjädern är där för det första pedalslaget, och elastomererna tar över efter det. När det gäller känslan är den ett snäpp över T-LCM. Bromsproportioneringen är mycket bra, vilket ger dig mycket bättre sim-racing-sessioner med den.
Låt oss avsluta med priset. Elite V2 kostar 300 euro från Fanatec, och jag tycker att priset är motiverat.
Thrustmaster T-LCM-pedaler
Du bör veta att T3PA är Thrustmasters standardpedalbord och att de andra produkterna i den här kategorin är baserade på det. T-LCM är inget undantag och har också en premium- och lastcellsstrategi.
När det gäller designen är den praktiskt taget identisk med sin lillebror, och det är bara materialen som har ändrats den här gången. Metall används på pedalerna och andra komponenter. När det gäller justering finns det, förutom pedalplattorna, inget du kan göra, vilket är synd eftersom T-LCM trots allt är ett ganska dyrt vevparti (230 €).
De tre pedalerna använder magnetiska sensorer med upp till 16 bitar, men i de flesta fall är du begränsad till 12 bitar. Gasreglaget är exakt och lätt, liksom kopplingen. Det är ganska standard för kategorin, och vi borde inte förvänta oss något bättre heller.
Låt oss gå vidare till bromsarna. T-LCM använder ett lastcellssystem med en kraftsensor, vilket anges på sidan med beskrivning av vevpartiet. I själva verket är det ett 3-fjädersystem med en liten elastomer i slutet av slaget. Resultatet: det är exakt, klarar 100 kg kraft och är ganska realistiskt. Inte riktigt på samma nivå som en riktig tvåstegs LC, men tillräckligt nära för konsolspelare.
De bästa Xbox-pedalborden i toppklassen (över 300 euro)
Fanatec Clubsport Pedals V3 Inverterad
⭐ Den bästa Xbox-pedalbrädan för över £ 300
Nu till den tyngsta modellen i sortimentet. ClubSport V3 Inverted är en variant av ClubSport V3 med inverterade pedaler, precis som på en riktig racerbil. Designen är magnifik, med en färg i gun metal och inslag av rött, allt på en aluminiumram.
Detta vevparti är mycket anpassningsbart och justerbart, vilket ger den perfekta körställningen. Gaspedalen använder en fjäder och en 12-bitars magnetisk sensor, liksom kopplingen. Bromsen är en tvåstegs lastcell som är justerbar och klarar av att absorbera 90 kg kraft. Det kanske inte låter så mycket, men tro mig, det är mer än tillräckligt.
Bromskänslan är mycket realistisk, med en fjäder för det första pedaltrycket och en elastomer för det andra. När det gäller precisionen har jag inget att säga. ClubSport V3 är dessutom utrustad med haptisk feedback på bromsen och gasreglaget, vilket ger en extra känsla när ABS:en griper in och drivhjulen tappar greppet.
Låt oss avsluta med priset, om du inte har något emot det. ClubSport V3 Inverted är en dyr pedalboard, 600 euro för att vara exakt. Den är Xbox-kompatibel, men du måste ha basen som följer med den. Naturligtvis finns det en basversion av denna kringutrustning för 400 €, som är identisk när det gäller känsla.
Logitech G-PRO Racing-pedaler
Logitechs första försök i premiumsegmentet av kringutrustning för sim-racing, och resultatet är inte dåligt, förutom prispositioneringen av Pro Racing-paketet.
Pro Racing-pedalerna är helt nya på marknaden och de möter konkurrens från Fanatec och Thrustmaster på konsoler. När det gäller designen tycker jag att den är väldigt stilig, med en helsvart kropp och mörkgrå pedaler. På tal om pedalerna, de sitter på en slags skena som gör att du kan justera deras avstånd så att det passar dina önskemål.
Pro Racing Pedals är en enhet som bör användas med en cockpit, eftersom dess lastcell kan hantera upp till 100 kg kraft. Om du bromsar utan chassi kommer denna pedalboard att hamna på semester söderut.
Låt oss prata om känslan under fötterna. Logitech har använt flexibla fjädrar för gaspedalen och kopplingen. För bromsen är LC justerbar tack vare olika fjädrar och elastomerer. Den är mycket exakt när du bromsar och kommunicerar också bra. Pro Racing Pedals är fortfarande ett bra vevparti för €390.
 
					












0 kommentarer