Välj en sida

De bästa PS5-inställningarna för Sim-Racing 2025 (Komplett guide)

Sim Racer

Som e-sportförare och Sim Racing-entusiast har jag bestämt mig för att dela med mig av min passion på den här webbplatsen.

När du köper via våra länkar kan vi få en affiliateprovision.

#1 Inställning Gran Turismo Extreme

fanatec gt dd pro

✅ Den ultimata Sim-Racing-installationen på PS5

”Vi älskar dess precision, dess konstanta kraft och den exceptionella inlevelse som den erbjuder på PS5”

⭐ Betyg: 9.8/10

Som du säkert vet finns det många olika simracingupplägg som täcker i stort sett alla motorsportgrenar. Oavsett om det handlar om uthållighetsracing, GT, Formel, rally eller en uppsättning som är lite av varje, har de alla en sak gemensamt: Direct Drive-basen, ratten, pedalerna och cockpiten.

Marknaden för sim-racing för PC är mycket konkurrensutsatt, med varumärken som erbjuder högpresterande, högkvalitativ och framför allt konkurrenskraftigt prissatt kringutrustning. För konsoler är det en annan historia. Tillverkarna måste samarbeta med Sony och Xbox för att se till att deras baser eller rattar är utrustade med chip som gör att de kan kommunicera med Playstation och Xbox.

I dagsläget är det få varumärken som erbjuder ett ekosystem för konsoler, på grund av chipfrågan.

Men oroa dig inte, det är möjligt att få en sim-racinguppsättning, oavsett om det är på Playstation eller Xbox, och idag ska vi ta en titt på det bästa på PS5, fördelat på 3 kategorier.

De bästa PS5-sim-racinguppsättningarna i toppklass

Fanatec ClubSport DD+, Porsche GT3 R och ClubSport Pedals V3

mclaren gt3 v2

Vi inleder den här listan med ett topppaket från Fanatec. För basen är det ClubSport DD+ och dess 15 nm konstant vridmoment. När det gäller ratten är jag helt för att ta Porsche GT3 R i läderversion, som bara är magnifikt vacker att titta på. Det är en plattbottnad ratt med en diameter på 32 cm, en officiell kopia av de som sitter i Porsche GT3-bilar, 6 paddlar och massor av reglage på ett slags nav på baksidan av ratten. Men det bästa med Fanatec är att varumärket erbjuder över trettio hjul att välja mellan. Om den här inte faller dig i smaken kan du plocka upp en annan från märkets katalog.

När det gäller pedalerna föreslår jag ClubSport Pedals V3 med sina 3 pedaler, magnifika design och Load Cell, som anses vara en av de bästa i sin kategori.

När det gäller chassit fortsätter vi med samma Fanatec-tema med ClubSport GT Cockpit.

Och slutligen, banklånet! Basen kan bytas ut mot 1 000 euro, ratten kostar 860 euro exklusive kampanjer men har för närvarande en rabatt på 210 euro, och pedalerna kostar 330 euro. Totalsumman blir cirka 3 200 euro för en komplett, högpresterande och framför allt uppgraderingsbar setup.

De bästa PS5-sim-racinguppsättningarna i mellanklassen

Fanatec GT DD Extreme-paketet

mclaren gt3 v2

Vi fortsätter listan med en av de ledande aktörerna på simracingmarknaden under många år, som har funnits i segmentet i över två decennier och som mer eller mindre är det första märket man tänker på när man tänker på simracing. Ja, Fanatec igen, den tyska jätten inom racingsimulering.

Om du vill sätta upp en Fanatec-installation har tillverkaren allt du behöver, och jag skulle gå så långt som att säga mer än tillräckligt.

För vår lista tog jag GT DD Extreme, med en ClubSport DD+-bas med 15 nm konstant vridmoment, en Gran Turismo-licensierad ratt och ett val av pedaler, antingen CSL Elite eller ClubSport Pedals V3.

När det gäller känslan tjänar den här basen oss mycket bra. Den är exakt, linjär och uppslukande, och det är mer än tillräckligt för sim-racing på PS5. Ratten är lite billig, åtminstone jämfört med vad Fanatec erbjuder i sin katalog, men du kan ändra den mycket enkelt. När det gäller pedalerna är båda Load Cell, med 3 pedaler.

Låt oss gå vidare till priset. Ratten och basen kostar 1 300 euro, och pedalerna kostar 300 respektive 330 euro. När det gäller chassit är jag för att behålla Fanatec GT Cockpit, som är mycket anpassningsbart för många sim-racingdiscipliner.

Fanatec erbjuder också den här installationen som ett komplett paket för cirka 2 735 euro, perfekt för dem som vill ha något nyckelfärdigt.

Logitech G Pro-paketet

mclaren gt3 v2

Under en lång tid nöjde sig Logitech med att rikta in sig på lågprismarknaden för kringutrustning för sim-racing och konkurrerade främst med Thrustmaster. De två tillverkarna dominerar detta segment, även 2025, särskilt om du inte vill betala mer än € 250 för en komplett installation.

Men situationen förändrades för några år sedan med ankomsten av G Pro, det första paketet med en Direct Drive-bas. Den här är estetiskt mycket vacker, även om den är ganska stor för den kraft den utvecklar. På tal om kraft, motorn spottar ut cirka 11 nm konstant vridmoment, vilket verkligen inte är dåligt för en PS5-installation.

På denna bas sitter en mycket attraktiv ratt med platt botten, och det är en premiumratt. Den är utrustad med en snabbkoppling inspirerad av de som används inom motorsport, så att du snabbt kan byta hjul om du behöver. Det finns totalt 13 reglage (knappar, vridreglage, funky switch), 4 paddlar och en liten skärm på basen.

Pedalerna är av märket RS Pedals. Den kan uppgraderas med en kopplingspedal och har en lastcell på bromsen. Låt oss prata lite om priset nu. Paketet kostar cirka € 1250 för PS5- och PC-kompatibilitet. När det gäller chassit är jag för Fanatec ClubSport GT Cockpit, som kostar cirka 1 200 euro med ett skålat säte.

De bästa PS5-sim-racinguppsättningarna på nybörjarnivå

Thrustmaster T598-paketet

mclaren gt3 v2

Thrustmaster är ett stort namn inom spelindustrin och har varit det i över 20 år. Varumärket dominerar det budgetvänliga sim-racing-segmentet med remdrivna baser som ger en mycket bra känsla för målgruppen.

Men för några år sedan ändrade sig varumärket och släppte sin första Direct Drive-bas, T818, med ett vridmoment på 10 nm. Nyligen presenterade tillverkaren, och marknadsförde samtidigt, T598, som utvecklar 5 nm vridmoment, med en over boost-funktion som kan fördubbla effekten.

Paketet vi har valt innehåller basen i fråga, en 30 cm rund kompositratt och en ganska grundläggande, men uppgraderingsbar, LTE-pedalbräda. Det här paketet är perfekt för att komma igång med sim-racing på PS5 och kostar bara 500 euro. Lägg till ett chassi från Playseat, som Evolution för €300, och du är redo att ta dina första varv runt banan.

Logitech RS50-paketet

mclaren gt3 v2

Precis som Thrustmaster är Logitech välkänt inom spel- och simracingindustrin. Under lång tid verkade det schweiziska varumärket i samma segment som Thrustmaster med kugghjulsdrivna baser, framför allt G29, G920 och G923. Men varumärket har utökat sin katalog med sin första DD-bas, G Pro för mellanklassen, och nu RS50 för instegsklassen.

Den här basen har en elmotor som utvecklar 8 nm maximalt vridmoment i ett mycket litet paket. I kombination med detta sätter Logitech ribban ganska högt mot Thrustmaster med en ratt helt i metall och TPU-läder som är 29 cm i diameter och vackert avslutad. Det är toppkvalitet jämfört med Thrustmasters T598, och kommer därför att kosta lite mer.

Tyvärr erbjuder Logitech inte ett standardpedalbord i det här paketet. Men du kan få RS-pedalerna, som är Load Cell, med en metallstruktur och en minimalistisk design.

Låt oss gå vidare till fakturan. Basen och ratten kostar 650 euro, medan vevpartiet går på 150 euro. Det är dyrt, det medger jag, men basen är kraftfullare, ratten är av metall, inte komposit, och vevsatsen är Load Cell. Tekniskt sett borde det här paketet finnas på mellanklasslistan, men det räcker inte till när det gäller kraft. Så…

För att slutföra din installation rekommenderar jag samma chassi som för det föregående paketet, Playseat Evolution.

gt dd pro

GT DD Extreme-installation

Bästa PS5-installationen i 2025

Notez cet article

Du kanske också gillar…

De 3 bästa drivhjulen för PC

De 3 bästa drivhjulen för PC

Sim-racing är tänkt att vara ett billigare alternativ till motorsport, som omfattar flera discipliner som tävlas runt...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest