Välj en sida

Fanatec BMW M4 GT3 : Test och åsikter

Sim Racer

Som e-sportförare och Sim Racing-entusiast har jag bestämt mig för att dela med mig av min passion på den här webbplatsen.

När du köper via våra länkar kan vi få en affiliateprovision.

FANATEC BMW M4 GT3

Fördelar

  • Smidd kolfiberstruktur
  • BMW-ratt, utvecklad för M4 GT3
  • Utmärkt ergonomi
  • QR2 Pro

Nackdelar

  • Mycket högt pris för en ratt
  • Inte Xbox-kompatibel

Vårt betyg: 9.7/10

Fanatec har under många år ansetts vara det självklara valet för alla som vill bygga en simracinguppsättning. Det måste sägas att det tyska varumärket har arbetat hårt för att uppnå denna status, framför allt genom att utöka sitt sortiment av kringutrustning för simracing.

Den tyska simracingjättens katalog är indelad i 3 serier: CSL CSL för nybörjar- och söndagsförare, serien ClubSport för amatör- och semiproffsförare, och Podium för eliten. Som du kan föreställa dig går priset hand i hand med sortimentet, och detta gäller för alla produkter som Fanatec säljer.

Det tyska varumärket är känt för sitt ekosystem av produkter som aldrig tar slut, särskilt hjul. Deras katalog med hjul innehåller över 50 poster, fördelade på de 3 sortimenten, och det är tydligt att du kommer att hitta något som passar dig. Dessutom är många av fälgarna officiellt licensierade eller samarbetar med prestigefyllda bilmärken som Sparco, Porsche och BMW.

På tal om det senare, Fanatec har utvecklat divisionen M från den bayerska tillverkaren en specifik ratt som används för sim-racing, men också på de M4 GT3 som tävlar. Såvitt jag vet är det första gången som en sådan allians har bildats och samtidigt producerat en ratt av sådan kaliber: ratten Fanatec BMW M4 GT3. I det följande ska jag presentera den här ratten för dig och berätta vad jag tycker om den.

Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Ratt som är kompatibel med Playstation och PC
  • 12 bakgrundsbelysta knappar, 2 vridomkopplare, 2 knappar på baksidan av ratten och 3 pulsgivare
  • 2 magnetiska kolfiberpaddlar med Push-Pull-konfiguration och 2 analoga paddlar
  • Komplett smidd kolfiberstruktur
  • OLED-skärm på en tum
  • 308 mm diameter med rektangulär form
  • QR2 Pro baktill
  • Vikt ca 1,5 kg

Design

Designen av M4 GT3 är mycket racing, och mycket snygg också måste jag säga. I konstruktionen används smidd kolfiber, vilket ger den en hisnande design. Det är mer än vackert: det är magnifikt.

Rattens ganska rektangulära form är mycket karakteristisk för racerbilar, särskilt GT3. BMW-logotypen är placerad i mitten och omges av kodare som är bakgrundsbelysta, liksom knapparna.

På baksidan av M4 GT3 är det inte som med de andra rattarna från Fanatec, där du har en bakplatta som är fastskruvad i rattstrukturen. På M4 GT3 är allt i ett stycke, och det är vad man kan förvänta sig av en ratt av den här kalibern.

Fanatec BMW M4 GT3 bild 1

Kundanpassad montering

Det finns två versioner av M4 GT3-monteringen: den första använde QR1 i guld när ratten släpptes för cirka 2 år sedan. Men sedan lanseringen av QR2 Pro har Fanatec uppgraderat Quick Release för M4 GT3.

Ratten kan därför monteras på alla baser med QR2 Base Side, helt enkelt genom att dra i ringen och sätta in ratten i dess spår. Stiften sitter dock fortfarande kvar inuti QR2, så man måste vara försiktig när man sätter ratten på plats. Den här nya Quick Release från Fanatec är mycket bättre än den gamla, särskilt när det gäller rörelse. Men sedan kan stift orsaka problem, och särskilt skador på kringutrustning.

Tillverkning och ytbehandling

Det här är en produkt som använder smidd kolfiber i hela sin struktur. Från fronten till bakplattan och paddlarna är allt i smidd kolfiber. Detta materialval dikterades av det enkla faktum att denna ratt används i BMW M4 GT3-racerbilar. Det är inte en skalenlig kopia, nej. Det är en ratt som utvecklats i samarbete med BMW för deras GT3-bilar och även för sim-racing.

Konstruktionen är ultrastark och utformad för att klara de påfrestningar som motorsport innebär. Och när det gäller finishen är den ultra-premium (liksom priset, och jag varnar dig, det kommer att överraska dig).

Avslutningen är ren Fanatec, med ett stänk av BMW. Med andra ord är den fantastiskt välarbetad, premium i alla avseenden. Handtagen är inte tillverkade av alcantara eller läder, utan av ett material som ger ett mycket bra grepp utan behov av underhåll.

Fanatec BMW M4 GT3 bild 2

Hantering av ratten

Diametern på M4 GT3 är strax under 31 cm (30,8 för att vara exakt), med en form som är mycket karakteristisk för GT3-rattar. Därför är den mycket lätt att ta till sig, särskilt när man ser hur kontrollerna är placerade.

På framsidan finns 12 knappar fördelade runt tummarna, vilket gör dem lättåtkomliga mitt under löprundan. På samma nivå som dina index har vi 2 andra knappar och 4 paddlar på baksidan av ratten, varav 2 är magnetiska.

Det finns 2 vridomkopplare ovanför handtagen och 3 pulsgivare på frontplattan. Ergonomin i M4 GT3 är utmärkt, vilket är vad du kan förvänta dig av en ratt som används i tävling på BMW M4 GT3.

Känslor under lek

När M4 GT3-ratten är på plats på sin bas, försök inte ens att installera den på något annat än en Podium DD2, eller åtminstone en DD1, eftersom den här lilla juvelen är utformad för maximal körkänsla. Så det är antingen en Podium-bas eller ingenting. Så när du väl har installerat och ställt in ratten (om du vill, förstås) kommer du att ta dig an världens banor med GT3-klassade bilar för att maximera inlevelsen.

När det gäller känslan är den utmärkt, och jag skulle inte förvänta mig något mindre från en ratt som denna, om jag ska vara ärlig. Även om Podium DD2-basen gör det mesta av jobbet, bidrar M4 GT3 också med en stor del tack vare sin exemplariska styvhet. Dessutom är den så intuitiv att använda att du kommer att kunna smasha hela tiden, utan en antydan till förvirring när du väljer ett kommando.

Materialet på handtagen ger dig ett mycket bra grepp utan att du blir svettig om händerna. Jag säger inte att det krävs racinghandskar för att köra den här ratten, men det material som Fanatec har valt kan användas både med och utan handskar, och dessutom under långa perioder, till skillnad från till exempel Thrustmaster SF1000, där det krävs racinghandskar för att undvika att svettas och göra ratten till ett badrum efter en dusch.

Fanatec BMW M4 GT3 bild 3

Kompatibilitet

Den här ratten är kompatibel med alla Fanatec-baser, förutsatt att du har rätt QR-basesida. Jag säger detta eftersom M4 GT3 uppgraderades med QR2 när den senare kom till. De första versionerna av ratten hade QR1 i guld, så du var tvungen att ha QR1 Base Side för att fästa den på en bas. För att uttrycka det enkelt: om du köper den ny nu får du QR2 Pro. Men om du väljer ett begagnat hjul kan det levereras med QR1.

När det gäller sim-racing-titlar kan du använda den här ratten med alla som finns tillgängliga på PC och Playstation 4/5.

Valuta för pengarna

BMW M4 GT3 kostar 1 499,95 euro på Fanatecs webbplats, vilket gör den till den dyraste ratten jag känner till. Prisvärdheten är uppriktigt sagt inte bra, särskilt som det tyska varumärkets katalog är full av utmärkta instegsprodukter till mycket lägre priser.

Mitt utlåtande

M4 GT3 är helt klart en elitistisk ratt, utformad för att tillfredsställa simracing- och racingönskemålen hos en mycket specifik, och dessutom liten, publik. Låt oss inse det: 1 500 euro kan köpa dig en komplett uppsättning från Fanatec, om du handlar i ClubSport. Men de som har råd att köpa en ratt för 1 500 euro är ute efter wow-faktorn, den exceptionella faktorn, den unika faktorn och framför allt konkurrensfaktorn.

Visserligen är antalet köpare mycket begränsat, men det finns. Fanatec kommer inte att sälja de här rattarna i hinkvis, men de kommer alltid att hitta en bilentusiast som vill ha dem, oavsett om det gäller racing i vardagsrummet eller på banan.

Fanatec BMW M4 GT3 bild 4

Fanatec BMW M4 GT3

En enastående ratt för entusiaster

Notez cet article

Du kanske också gillar…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar