Moza R5-paket
Fördelar
- Komplett paket med ratt, bas och pedaler
- Maximalt vridmoment på 5,5 nm för basen
- Högpresterande snabbkoppling och tävlingsderivat
- Konkurrenskraftiga priser
Nackdelar
- Endast vevparti med 2 pedaler
- Något högre pris än konkurrenterna från Fanatec
Vårt betyg: 9.6/10
De största aktörerna inom simracing är varumärken som har funnits i segmentet under många år. Fanatec, Thrustmaster och Logitech har funnits i minst tjugo år, och många andra aktörer dök upp mellan 2000 och 2010. I alla branscher, och detta gäller även simracing, ger många års erfarenhet en viss ryktbarhet och know-how.
Men som vi alla lärde oss i skolan finns det alltid ett undantag som bekräftar regeln, även inom simracing. De mest populära varumärkena är Moza Racing, Simagicoch SimLab. Dessa spelare har gjort sig ett namn i spelet, utan att ha decennier av erfarenhet som de andra.
Ta exemplet med Moza Racing Detta varumärke lanserades i september 2021 och har fortfarande lyckats skapa sig en plats för sig själv i poolen av världsberömda sim-racing-spelare. Bland de produkter som erbjuds från denna kinesiska tillverkare har vi ett instegspaket som består av en bas, ratt och pedaler. Detta är den Moza R5-paket och vi kommer att titta närmare på det i den här artikeln.
Paketets huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Basen utvecklar 5,5 nm vridmoment
- Ratt med diameter 28 cm med RevLED och läderfinish
- 2-pedaligt vevparti i metall
- Endast kompatibel med PC
- Basens fästplatta ingår i paketet
- Magnetisk sensor på pedalerna
Utformning
Konstruktionen av Moza Racings vridmomentbaser under 10 nm är mycket lik. Så, som på R9, hittar vi ” X ”X” är mycket karakteristiskt för Moza Racings baser, med en drivaxel som inte sticker ut särskilt långt från höljet.
På tal om höljet så är det matt svart till färgen, med en ganska grov textur när du rör vid det. Den senare är tillverkad av aluminium, vilket optimerar kylningen av motorn och den inbyggda elektroniken.
Ratten har en ganska vanlig form, med en platt bas och en diameter på 28 cm. Det finns en RevLED på toppen och knapparna sitter på sidorna av frontplattan, och strukturen är tillverkad av aluminium, vilket är en garanti för soliditet.
Pedalerna är av metall, med 2 identiska pedaler. Det är vackert, enkelt och minimalistiskt.
Kundanpassad montering
Moza R5 Bundle levereras med en typ av platta och clips, och det hela gör att basen kan fästas på möbler, till exempel ett skrivbord eller bord. Monteringssystemet är välkonstruerat, stabilt och gör att R5 kan användas fullt ut på möbler, även med sitt vridmoment på 5,5 nm.
När det gäller cockpits stöds denna bas av många modeller som finns på marknaden, och du kommer inte att ha några problem med att installera och använda den.
Det grundläggande vevpartiet är SR-P Litesom till skillnad från den vanliga SR-P inte har någon lastcell. Detta gör det naturligtvis möjligt att använda pedalerna i paketet på golvet, tack vare gummikuddarna ovanpå varje pedal.
Tillverkning och ytbehandling
Även om den här produkten ingår i Moza Racings instegssortiment är den kinesiska tillverkaren uppe mot Fanatec, så man var tvungen att använda premiummaterial för att konkurrera med den tyska jätten inom simracing.
Moza R5 Bundle har en struktur där i stort sett alla komponenter är tillverkade av aluminium. Basen är helt tillverkad av aluminium, för styrka och optimal kylning. Ratten är också tillverkad i aluminium, med läder runt kanten. Och vevpartiet är av metall för maximal styvhet.
Byggkvaliteten är utmärkt, även för en instegsprodukt. Jag noterade inga grader eller tillverkningsfel, och detsamma gäller för finishen. Detta paket är helt enkelt vackert och fantastiskt välgjort.
Att få grepp om paketet
Moza R5-basen är ganska kompakt och mäter bara 17,4 x 15,7 x 12,4 cm och väger bara 3,5 kg. Du kommer inte att ha några problem med att manipulera den för att installera den på din installation, och det är redan en utmärkt sak.
Ratten (Moza ES) är 28 cm i diameter, vilket placerar den i kategorin små rattar, som de från Logitech. Med tiden kommer du att lära dig att använda den för sim-racing. Baktill finns 2 stora aluminiumpaddlar som är lätta att komma åt när du kör. Och på frontplattan har vi 18 knappar och 1 D-Pad. Reglagen är lättåtkomliga och den övergripande ergonomin i ratten är utmärkt, liksom RevLEd. Å andra sidan finns det ingen strömbrytare eller funky strömbrytare på detta hjul, vilket är lite synd, men förståeligt med tanke på det pris som paketet säljs till.
För vevpartiet har du bara en magnetisk sensor och en liten fjäder som återställer pedalerna till sitt utgångsläge, och jag låter dig föreställa dig hur det kommer att kännas under din fot (se nedan).
Känslor under lek
Det är dags att gå vidare till de känslor som detta paket ger, särskilt dess bas och vevparti. För R5 är känslan lika autentisk som en 5 nm CSL DD. Motorns force feedback är både smidig och exakt, och ger dig praktiskt taget allt som bilen du kör gör i många sim-racingtitlar. Tack vare Mozas programvara (Pit House), kommer du att kunna kalibrera denna bas ordentligt så att den ger dig sitt maximum, men med vissa begränsningar, eftersom force feedback inte är lika fin som på en CSL DD till exempel.
Glöm inte att R5 bara har 5,5 nm vridmoment, och den får samma kritik som 5 nm CSL DD: erfarna förare kommer att tycka att den saknar juice och detaljer, att klippning sker för tidigt och att den här basen är tydligt avsedd för spelare som kommer från en Logitech G29 eller Thrustmaster T300, dvs. baser som är dyrare. ingen direktdrift.
När det gäller vevpartiet är SR-P Lite bara där för att se bra ut. Det är ingen stor grej när det gäller känslan, eftersom de två pedalerna är identiska när det gäller känslan. Det innebär att det praktiskt taget inte finns något motstånd på bromspedalen, och du måste växla upp en växel med Performance Kit för att få en bättre känsla under fötterna.
Kompatibilitet
Detta paket är endast kompatibelt med PC-plattformen och PC-simracingtitlar. Så vi har Asseto Corsa, iRacing, Forza Motorsport och så vidare. För PC-förare är det inget problem alls. För konsolanvändare är dock Fanatec det naturliga valet.
Valuta för pengarna
Moza R5-paketet kostar cirka 580 euro, beroende på online-återförsäljare. Du kan köpa den på Moza Racings webbplats, men de angivna priserna inkluderar inte moms. Såvitt jag är orolig är värdet för pengarna för detta paket ganska bra, särskilt om du jämför det med vad konkurrenterna som Fanatec erbjuder. Det är sant att ett CSL DD-paket, beroende på ratt, kan kosta mindre, men du får QR1 Lite i plast i alla fall, och du måste betala mer för QR1 i metall, och det borde mer eller mindre balansera priserna mellan de två märkenas paket.
Min bedömning
Jag tror att Moza R5-paketet är bra för dem som kommer från en installation som inte är direktdriven, till exempel de med remdrift. Känslan du får med R5-basen är mycket bättre än med till exempel en Logitech G920, och du kommer att känna en stor skillnad, särskilt när det gäller detaljer, mellan de två teknikerna.
Men om du är en erfaren racerförare med en hel del erfarenhet av simracing måste du välja basmodellen R9, eftersom du kommer att upptäcka att R5 är tydligt inriktad på en mycket mer amatör- och nybörjarpublik. Därmed inte sagt att R5 är en dålig bas, nej. Det är bara det att den lider av samma problem som 5nm CSL DD.
0 kommentarer