CSL DD Ready2race-paket
Fördelar
- Utmärkt byggkvalitet
- Utmärkt känsla i spelet
- Möjlighet att uppgradera paketet med ett boost-kit (för basen) och ett Load Cell-kit (för pedalbordet)
- Oslagbart pris med denna nya kampanj
Nackdelar
- Knappast några, förutom vissa rattar som levereras med en QR i plast.
Vårt betyg: 9.9/10
Sim-racing har fått mycket fart under de senaste åren med tillkomsten av varumärken som Logitech, Thrustmaster och Fanatec. Jättarna inom denna disciplin är spelare som har varit med i spelet under mycket lång tid, vissa av dem i mer än 20 år, och det är rimligt att säga att de har erfarenhet.
Huvudsyftet med sim-racing är att få dig att känna att du är mitt i en tävling när du kör ett pass på din rigg. Och för att uppnå detta behöver du några viktiga kringutrustningar, inklusive bas, ratt och pedaler. Visst, du kan trycka på realismknappen till max genom att skaffa en växelspak, handbroms och cockpit, men det kommer att kosta dig en arm och ett ben i de flesta fall, och hela poängen med spelet är att ha kul, inte att bli trakasserad av din bankman på grund av ett stort hål i din ekonomi.
Ett antal varumärken erbjuder färdiga paket som inkluderar bas, ratt och pedaler till priser som ibland är mycket attraktiva, till och med oslagbara för segmentet. Och då och då kommer spelare med ett specialerbjudande som trotsar all konkurrens, vilket är fallet med Fanatecs READY2RACE-paket , som innehåller en DD-bas, en ratt och en pedalboard för 399,85 € inkl. moms!
Paketets huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Direktdriven bas med 5 nm vridmoment kompatibel med boostkit som tillval
- Konstruktion i aluminium
- Kompatibel med Xbox och PC
- Fästsystem för bord och skrivbord med klämma, och basen är kompatibel med praktiskt taget alla cockpits som finns på marknaden
- Lastcellssats tillgänglig för pedaler
- Base säljs till nästan halva priset om du köper den som en Ready2Race-paketlösning
Utformning
Om du är ett fan av sim-racing behöver jag inte berätta för dig om designen av basen CSL DD. Men om inte, bör du veta att detta är en vacker, kompakt och ganska tung maskin. Det yttre höljet är tillverkat av svart metall och har en design som liknar en radiator för att avleda den värme som genereras av motorn. Det är vackert och framför allt praktiskt, eftersom det inte behövs någon fläkt för kylning.
När det gäller ratten i detta Ready2Race-paket kan du välja CSL Steering Wheel P1 V2, eller något annat i Fanatecs katalog för den delen. Denna ratt är perfekt för fans av olika discipliner som rally, GT och till och med F1. Ratten är rund, 30 cm i diameter och har en helt svart finish.
För pedalerna har du CSL-pedalerna, som kan uppgraderas med Load Cell-kitet, och den här enheten är tillverkad av metall, vilket är ganska vackert, men färgen kan sticka ut på en helt svart installation.
Kundanpassad montering
Basen på detta Ready2Race-paket kan monteras antingen på ett bord/skrivbord med en lättanvänd men robust klämma, eller direkt på ett chassi som är kompatibelt med CSL DD. För cockpits finns fästpunkter på basens framsida som gör det möjligt att använda ett främre stöd.
Oavsett vilken metod du väljer för att montera basen är det mycket enkelt att göra och tar inte lång tid. När det gäller ratten levereras alla Fanatec-modeller med ett internt Quick Release-system, i plast eller metall beroende på modell. Återigen, oavsett Quick Release-inställningen på ratten, är den mycket lätt att hantera och gör att du snabbt kan byta ratt, till skillnad från Thrustmaster och dess T300RS till exempel.
Tillverkning och ytbehandling
Där Fanatec briljerar jämfört med Thrustmaster och Logitech i samma prissegment är i sin byggkvalitet. De direkta konkurrenterna till CSL DD Ready2Race bundle när det gäller pris (under 400 €) använder plast för praktiskt taget all sin kringutrustning. Detta är fallet med Logitech G29 och G923och Thrustmasters paketi T-serien (T300RS, etc.). Fanatec använder metall för i stort sett all sin kringutrustning.
Basen har en vackert bearbetad aluminiumstruktur, utan grader eller tillverkningsfel. Finishen är förstklassig, oavsett om det gäller basen, ratten eller pedalerna i paketet. Den är helt enkelt perfekt, värd att vara en del av utrustningen i en racerbil. Det måste sägas att Fanatec var före Logitech och Thrustmaster på sina instegs-/mellanklasspaket när det gäller byggkvalitet och finish, men till ett mycket högre pris.
Att få grepp om paketet
Så detta paket är fantastiskt lätt att hantera, särskilt med P1 V2-ratten. Hjulet är 30 cm i diameter, samma storlek som en bil. Reglagen är inom bekvämt räckhåll för fingrarna, så du behöver inte ta händerna från ratten. Paletterna är stora och klickar utmärkt när du använder dem. Dessutom finns det en liten LED-skärm längst upp på ratten som ger dig lite information om bilen.
När det gäller pedalbordet är standardversionen utan Load Cell lite enkel, precis som G29 eller T300RS, till exempel. Men, och det är här Fanatec skiljer sig från Thrustmaster och Logitech, du kan uppgradera CSL-pedalerna med ett Load Cell-kit för att få en bromspedal som är värdig racing. Visserligen kommer detta kit att kosta dig 140 euro, men med paketet på specialerbjudande och framför allt CSL DD för bara 199,95 euro om du tar det med någon av rattarna och pedalerna i Fanatecs katalog, är det fortfarande en utmärkt affär, med valuta för pengarna långt före konkurrenterna.
Känslor under lek
Låt oss gå vidare till det väsentliga: de berörda känslorna. Först och främst är CSL DD en Direct Drive-bas, och med ett pris på 400 euro inklusive moms och leverans (paket) är konkurrenterna inga andra än Thrustmaster med T300RS/GT (380/450 euro) och Logitech med G29 och G923 (350 euro inklusive moms, fri leverans och specialerbjudande). Och denna tävling är inte alls direktdriven, utan med rem-/växelmotorer.
I grund och botten är det här paketet en källa till känsla, med extremt välbalanserad kraftåterkoppling i alla situationer. Om du är ett proffs på simracing och känner att CSL DD och dess 5 nm vridmoment inte räcker till kan du köpa boost-kitet (för ytterligare 99,95 €) och frigöra basmodellens fulla potential med 8 nm vridmoment.
Styrkänslan är utmärkt, särskilt om du tar en ratt med en QR i metall. Alla krafter som bilen utsätts för överförs till ratten, oavsett om det rör sig om vibrationer, stötar, förändringar i väggrepp eller bana. Du kommer att känna absolut allt, och konkurrenterna kan inte göra samma sak för priset på detta paket. Fanatec har helt enkelt mer eller mindre förstört spelet genom att erbjuda ett Direct Drive-paket för 399,85 euro, med gratis leverans på köpet!
När det gäller ratten är den styv och vinglar inte vid hård kurvtagning. Och det är samma sak för pedalbordet, särskilt om du spenderar lite extra på Load Cell-kitet, vilket gör en enorm skillnad för känslan. Även här är Thrustmaster och kompani ingen match för Fanatec och dess mycket anpassningsbara ekosystem.
Kompatibilitet
Som alla duktiga elever i sin klass erbjuder Fanatec plattformskompatibilitet med detta paket, nämligen Xbox och PC. För Playstation-racers finns Gran Turismo-versionen av CSL DD, som är kompatibel med alla aktuella plattformar, men den är dyrare om du tar den för sig själv.
Du kan få detta paket med CSL Steering Wheel P1 V2 eller andra hjul till samma pris. Du bör dock vara medveten om att Fanatec-produkter ibland är slut i lager på grund av att efterfrågan vida överstiger tillgången. Men ingen panik! Kampanjen gäller för hela Fanatec-katalogen, och du kan ta med dig CSL WRC eller McLaren GT3 V2som är mycket mer premiumhjul än P1 V2, för 80 euro extra. Även med ett slutpris på närmare 480 euro inklusive moms är det fortfarande oslagbart enligt min mening.
Jämförelse med andra konkurrerande paket
Som vi just har sagt är det här nya paketet placerat mitt emot en T300RS och G29/G923, åtminstone när det gäller priset. Men resten är en annan historia.
Specifikation | Fanatec-paket med CSL DD, CSL P1 V2 och CSL-pedaler | Thrustmaster T300RS | Logitech G29/G923 |
Konstruktion | Metall | Plast | Plast |
Hjulets diameter | 30 CM | 28 CM | 28 CM |
Snabbkopplingssystem | Ja, med QR i metall eller plast | Ja, med mycket enkel QR i plast | nej |
Force feedback-teknik | Direktdrivning | Remdriven motor | Växeldriven motor |
Maximalt vridmoment | 5 nm eller 8 nm (med boost-kit) | Mindre än 4 nm | Mindre än 4 nm |
Kompatibilitet | PC och Xbox | Playstation och PC | Playstation/PC eller Xbox/PC |
Rotationsvinkel | Oändlig | 1080° | 900° |
Anslutningar | USB-utgång till plattform + vevparti + handbroms + 2 portar | USB-utgång till plattform + vevparti + växellåda | USB-utgång till plattform + pedaler |
Pedaler | Standard 2-pedal med magnetiska givare och finns i versioner med lastcell eller 3-pedal | Standard 3-pedalig med potentiometrar | Standard 3-pedal med potentiometrar |
Pris | Från 399,85 € inkl. moms, leverans ingår | Från €380 inkl. moms, men inte tillgängligt. Du måste uppgradera till GT-versionen, som kostar 70 euro mer, inklusive leverans. | Från 430 € inkl. moms, men ofta runt 350 € inkl. moms, inklusive leverans |
Valuta för pengarna
Till sitt ursprungliga pris var Fanatecs CSL-paket redan utmärkt, när det gäller prestanda, kvalitet och känsla. Och nu, med ett specialerbjudande på 400 € inkl. moms, är det helt enkelt oslagbart. Valuta för pengarna är så bra att jag inte kan se hur konkurrenterna kommer att reagera och anpassa sig till detta.
Min bedömning
Om du letar efter ett paket med en Direct Drive-bas, ratt och pedaler, som alla kan uppgraderas, är Fanatec rätt ställe att gå till, särskilt under den senaste kampanjperioden.
För 399,85 € inklusive moms och leverans hittar du inget bättre från kvalitetskonkurrenterna. Du kan berätta för mig att det finns andra Direct Drive-alternativ till mycket lägre priser på en webbplats som börjar med A och slutar med S, men ja, det finns leveransen, som kostar en arm och ett ben med tanke på att enheten kommer från Kina, och dessutom är priserna inte alls inklusive moms och du måste betala moms och ibland till och med tullavgifter. Resultatet kan bli att du får en produkt av mycket lägre kvalitet, med sämre prestanda och till ett mycket högre pris. För mig är detta paket från Fanatec det överlägset bästa på marknaden.
0 kommentarer