Välj en sida

Next Level Racing HF8 : Test & Granskning

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Next Level Racing HF8

Fördelar

  • Lägg till haptiska förnimmelser till alla inställningar
  • Attraktiva priser
  • Simhub kompatibel

Nackdelar

  • Ger tjocklek till sätena
  • Känslorna blir snabbt mättade
  • Det finns en fördröjning som är omöjlig att minska

Vårt betyg: 8.8/10

Det finns många företag som är verksamma på marknaden för sim-racing. Vissa tillverkar aktiv utrustning, som Direct Drive-baser, fotkontakter etc., medan andra är verksamma inom segmentet för passiv kringutrustning, framför allt cockpits.

Dessa chassin är en viktig del av inlevelsen i simracing, eftersom de ger oss intrycket av att sitta i en racerbil, i de flesta fall omgiven av en skyddsbur. I sim-racing är det ultimata målet inte att ha kul, även om många tävlar för att koppla av och fördriva tiden, utan snarare att dyka ner i en dräkt och känna sig som en riktig racerförare.

Det finns idag ett antal aktörer som erbjuder utrustning och chassin för simracing. Bland dessa finns namn som PlaySeat, Simlab och Next Level Racing. Dessa företag tillverkar och säljer cockpits, men erbjuder även lösningar och utrustning för att öka inlevelsen i racing. Till exempel dynamiska chassin, som rör sig som svar på kroppsrörelser. När det gäller inlevelse är sim-racing inte mycket bättre, till priset av en prislapp som ofta är orimlig. Det finns dock lösningar som ger ytterligare effekter, framför allt haptisk feedback.

En del kringutrustning för simracing, särskilt pedalboards, använder sig av vibratorer för att ge haptisk feedback när man bromsar, för att simulera hjullåsning, ABS- och ESP-ingrepp och så vidare. Baserat på denna princip har Next Level Racing utvecklat en produkt i form av ett hölje som ger ytterligare feedback via vibrationer, eller haptisk feedback. Den kallas HF8 och vi ska ta reda på vad den är värd.

Huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Pad i form av ett överdrag som passar över en sits
  • 8 motorer fördelade över plattan för att ge uppslukande haptisk feedback
  • Kan användas i alla spel, oavsett om det gäller sim-racing, flygsim eller FPS
  • Kompatibel med PC via Simhub och ”stöds” även på konsoler
  • Justerbar via Next Level Racing-programvaran, förutom Simhub
  • Kan även användas med filmer, TV-serier och musik via ett 3,5 mm jack.
GT DD PRO

Vad är NLR HF8 för något?

Istället för att prata om designen av HF8, som vi brukar göra med de produkter vi har testat, för i ärlighetens namn är det bara en dyna eller ett överdrag som du lägger på en sits för att få extra feedback; designen kommer inte riktigt att påverka ditt köp, även om denna Next Level Racing-produkt är ganska diskret. Låt oss prata om den riktiga saken.

NLR:s HF8 är en pad med haptisk feedback vars uppgift är att ge dig ytterligare feedback när du kör sim-racing eller spelar ett riktigt spel. Den haptiska feedbacken avges av 8 elmotorer som är fördelade över hela ryggytan och sätet.

Data hämtas från sim-racing-titeln med hjälp av telemetri på datorn, och du kan göra justeringar och inställningar via Next Level Racing-programvaran eller Simhub, eftersom HF8 är kompatibel med den senare. Du kan också använda den här paddan för att spela spel som flygsimuleringar, FPS etc., antingen på en PC via USB-uttaget eller på en konsol via 3,5 mm-uttaget.

Installation av HF8

Att installera HF8 är som vilket annat hölje som helst: du har remmar som omsluter sätet och ger ett bra grepp om dynan. Sedan finns det en USB-kabel och ett 3,5 mm-uttag för anslutning till din installation, och även strömförsörjningen.

Om du sitter på en dator använder du USB-kabeln. Och om du sitter på en konsol är det Jack som ansvarar för att hämta informationen och omvandla den till haptisk feedback. Men det finns ett annat sätt att göra detta på, som vi ska titta på nedan.

Tillverkning och ytbehandling

Det är en pad, så du ska inte förvänta dig en hög kvalitetsnivå. Den är välgjord, med konstläder av god kvalitet och bra komfort. Konstlädret är honungskammat, vilket innebär att det andas bra, även om klimatet inte är så bra på sommaren.

På den nedre delen, den del som kommer i kontakt med sätet, är ytbehandlingen bra och undviker skador på utrustningen. HF8 är dock tjock på sina ställen, från 4 till 6 cm beroende på område. Enligt testerna påverkar detta inte komforten, men det kommer att öka höjden på ditt säte.

GT DD PRO

Inställningar och parametrar

På en PC kan du använda antingen NLR-programvaran eller Simhub för att ställa in HF8. Du kan styra de 8 motorerna oberoende av varandra, vilket ger en mycket bra inlevelse när du väl har hittat rätt konfiguration. Detsamma gäller för vibrationernas intensitet, som kan justeras per motor, alltså 8 zoner totalt, och även per effekt. Du kan ha en motor som ger haptisk feedback för ABS, en annan för ESP, ytterligare en för stötar och så vidare. Kombinationerna är många och med programvaran kan du justera praktiskt taget allt.

Komfort och känsla under spel

Låt oss tala om komforten hos HF8. Trots att dynan är 6 cm tjock på vissa ställen är den fortfarande bekväm. Du kan inte känna motorerna alls, och du skulle kunna tro att HF8 inte är utrustad med haptisk feedback. Din körposition kommer dock oundvikligen att påverkas av dynan, eftersom den ökar höjden. Du kommer att behöva se över dina stolsinställningar för att anpassa dig till den ändrade körställningen.

En annan punkt som är värd att nämna är sätet. På en hinkstol förlorar du lite av tätheten och djupet. Och på en spelsits blir den väldigt platt. På vissa riggar kan du kompensera för detta, men ingenting är garanterat, varnar jag dig.

Låt oss gå vidare till de känslor som HF8 och dess haptiska feedback ger. Först och främst kommer du att behöva lite tid för att hitta inställningarna, med tanke på att varje motor konfigureras oberoende. Mellan att justera effekterna och deras kurvor, fördela motorerna till effekterna och intensiteten, förvänta dig att spendera lite tid på detta.

I absoluta termer gör HF8 sitt jobb med att ge feedback, men den har ett antal gråzoner. Latens: Det finns en tidsfördröjning mellan att uppleva effekten visuellt, t.ex. en vibrator eller en stöt, och att känna känslorna via HF8. Och denna fördröjning kan inte minskas på grund av vibratorns tröghet. Det är ett fysiskt problem, så det kan inte korrigeras med programvara.

Mättnad. Elektriska motorer har ett litet intervall, eller snarare en liten kurva. Därför blir vibrationerna snabbt mättade, vilket gör att effekterna blir suddiga i nästan alla fall, särskilt om det sker något på skärmen (vibrationer, stötar, bromsning etc.).

HF8 kan dock vara samarbetsvillig om du skruvar ner motoreffektprocenten. Det ger dig en inte obetydlig boost när det gäller tävlingskänsla, men det är inte riktigt vad jag förväntade mig, måste jag erkänna.

GT DD PRO

Kompatibilitet

HF8 är tekniskt kompatibel med datorer och konsoler, men du måste vara kreativ när det gäller den senare. På en PC finns det inget att oroa sig för, bortsett från den tid som krävs för att finjustera inställningarna. På en konsol kommer ingångarna från jackuttaget, vilket innebär ljudet. Det är inte det bästa sättet att känna effekterna på, eftersom det är för suddigt. Annars är tricket att sätta en PC och dess konsol på samma nätverk, hämta telemetridata och injicera den i Simhub, och sedan återsända den till HF8. Komplicerat, naturligtvis, men genomförbart.

Valuta för pengarna

HF8 säljs för 249 euro och är rimligt prissatt, särskilt för de extra sensationer den erbjuder. Byggkvaliteten är där, och publiken är där, så det är bra valuta för pengarna, skulle jag säga.

Min bedömning

Om du letar efter en ersättare till Bass Shaker eller en dynamisk cockpit har du hittat den i HF8, men i en light-version. Det är inte på samma nivå som de produkter som är särskilt framtagna för att ge känsla, men det gör jobbet i absoluta termer om du är en genomsnittlig förare som bara vill ha kul på Forza Horizon eller Need For Speed.

Om du vill ha total inlevelse är jag rädd att Next Level Racing HF8 inte är något för dig, såvida du inte vill ha extra feedback. Dessutom är den här lösningen billigare än en Bass Shaker.

gt dd pro

Next Level Racing HF8

Mer inlevelse till ett överkomligt pris!

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar