Välj en sida
Thrustmaster Direct Drive T818

Thrustmaster Direct Drive T818: Test & recension

Sim Racer

Som e-sportförare och Sim Racing-entusiast har jag bestämt mig för att dela med mig av min passion på den här webbplatsen.

När du köper via våra länkar kan vi få en affiliateprovision.

Thrustmaster Direct Drive T818

Fördelar

  • Mycket bra byggkvalitet
  • Kompatibel med hela Thrustmaster-ekosystemet
  • Bra körkänsla för entusiaster

Nackdelar

  • Endast kompatibel med PC
  • Kräver en speciell QR-adapter i plast för att fästa Thrustmaster-rattar
  • Det befintliga ekosystemet är inte utformat för en Direct Drive-bas

Vårt betyg: 8,4/10

Nu gäller det! Dagen har äntligen kommit då Thrustmaster bestämmer sig för att dyka in i grunderna Direktdrivning ! Det måste sägas att entusiaster av den franska tillverkaren av kringutrustning för sim-racing nästan hade gett upp hoppet, särskilt efter Logitech släppte en G Pro förra året. Men bättre sent än aldrig, eller hur?

Så tävlingen om Direct Drive-baser har rasat i några år nu, särskilt med uppkomsten av nya märken som har lyckats vända marknaden upp och ner. Tillverkare som t.ex. Moza Racing, Simagic, Asetek Simsports och många fler, är alla ”nya” i branschen för kringutrustning för simracing, men har ändå en mycket bra produktkatalog, särskilt när det gäller Direct Drive-baser.

Branschens utveckling är obestridligen Fanatec, Logitech och ThrustmasterDet här är varumärken som har varit involverade i sim-racing under mycket lång tid. Förutom att vår nationella tillverkare av kringutrustning tog ett tag innan han dök in i Direct Drive-grunderna, men lyckades få fötterna under det ändå. Idag kommer jag att presentera dig för T818Jag kommer att berätta om dess styrkor och svagheter och ge dig min åsikt.

 

Huvudsakliga och tekniska egenskaper hos basen

  • Base Direct Drive med 10 nm konstant vridmoment
  • RGB frontpanel
  • Endast kompatibel med PC
  • Vikt 5 kg
  • USB-C-, RJ45- och pedalbordsuttag
  • Metallkonstruktion
  • Val av anpassningsbara färger
  • Rotationsvinkel mellan 40° och 1080

 

Design

Oavsett vad folk säger, så är T818 har en ganska unik design. Istället för att göra som alla andra varumärken gör, Thrustmaster har valt att ta en ganska originell väg, i form av en hexagonal design för sin allra första Direct Drive-bas.

Du har en metallstruktur, en RGB-remsa på framsidan som går hela vägen runt basen, och på sidorna har du två anpassningsbara element i form av metallplattor i olika färger. Dessa plattor är naturligtvis valfria och det finns 5 stycken (blå, orange, vit, grå och svart), och enligt viss information som cirkulerar kommer fler att läggas till i katalogen vid ett senare tillfälle.

Ärligt talat, den T818 är inte en bas som sticker i ögonen, utan en som kan uppskattas med tiden. För min del är det fortfarande en fantastisk periferiutrustning som kommer att tilltala många förare.

Thrustmaster Direct Drive T818

Kundanpassad montering

Montering av T818 monteras från undersidan med hjälp av 4 spår för M6-skruvar. Beroende på dina inställningar har du två monteringsalternativ: ett för cockpit (ett kit säljs separat för €40) och ett för skrivbordet.

Åtgärdar T818 är väldigt lätt att göra, oavsett om det är på ett skrivbord eller i en cockpit. För stationära datorer har du en metallklämma av mycket god kvalitet som är utformad för att ta vridmomentet från basen. När den väl är på plats rör den sig inte alls, vilket är fallet med Thrustmasters andra kringutrustning. På den här punkten, fixering, är vi inte alls besvikna över den franska tillverkaren av kringutrustning för sim-racing. Jag rekommenderar dock starkt att du använder en cockpit med T818Vridmomentet i basen kan skada dina möbler.

 

Tillverkning och ytbehandling

Första Direct Drive-basen, Thrustmaster har använt metall för höljet på T818. Den är mycket välgjord, mycket väl avslutad och med anpassningsbara plattor på sidorna. QR längst fram, som förresten är ny, är tillverkad av metall med en ring som gör att du snabbt kan ta bort och fästa hjulen på basen. Den QR som är fäst vid drivaxeln är av metall, ja, men på svänghjulssidan är den inte det, eftersom du behöver en plastadapter för att göra anslutningen. Jag återkommer till detta nedan.

I övrigt är resten mycket välkonstruerat. Kvaliteten finns där, och det är bra med tanke på priset!

 

Att få grepp om basen

Om du är van vid Direct Drive-baser kommer du att märka något ganska konstigt när du plockar upp den här. vikt. Trots att konstruktionen är gjord av metall och motorn utvecklar 10 nm konstant vridmoment (vilket innebär att den ger mer än så på max), väger basen bara 5 kg på vågen.

Det är ganska magert i mina ögon, och detsamma gäller för dimensionerna. La T818 är en kompakt, lätt bas som är enkel att hålla och installera på din setup. Ja, du tar en bas i handen bara för att installera den och du kommer inte att röra den efteråt, förutom för att byta plats eller setup.

Thrustmaster Direct Drive T818

Känslor under lek

Det är dags att se vad T818 har i sin mage. Innan vi går in på ämnet vill jag påpeka att T818 kan justeras med hjälp av Thrustmasters programvara. Även om det inte finns många inställningar är det praktiskt för att ändra körlägen (Comfort, Sport, Performance och Extreme).

När det gäller känslan är vi ganska väl betjänade. Det konstanta vridmomentet på 10 nm är tillräckligt för att ge dig en bra körkänsla och en ganska hög nivå av realism, beroende på vilket läge du använder. Jag föredrar prestandaeftersom det är den enda som verkligen kommunicerar vad bilen framför mig gör.

Basen är responsiv och kommunikativ, precis som dess Direct Drive-konkurrenter (CSL DD, Moza R9), men det finns ingen riktig anpassning när det gäller force feedback. Denna begränsning härrör helt klart från Thrustmasters programvara, som inte har uppdaterats för att ta hänsyn till en Direct Drive-bas. Och det är inte det enda problemet med den här enheten.

Med tanke på att T818 är en helt ny bas med en ny QR, så det måste finnas någon form av mellanhand mellan denna kringutrustning och de gamla Thrustmaster-rattarna. Säg hej till en QR-adapter i plast som uppriktigt sagt inte mäter sig med resten. Du kommer oundvikligen att känna en viss flex mellan basen och hjulet, oavsett vilket hjul du använder. Det inger inte alls förtroende att satsa fullt ut med den här basen, åtminstone inte förrän Thrustmaster släpper nya rattar.

 

Kompatibilitet

Tack vare QR-adaptern kan du använda alla Thrustmaster-hjul på T818. Detta är både ett plus för dem som redan är en del av varumärkets ekosystem och ett minus, eftersom Thrustmaster bara har släppt basen utan resten av kringutrustningen.

För plattformar är det en stor överraskning: den T818 är för närvarande endast kompatibel med PC, och det är verkligen synd. När det gäller sim-racing-titlar kommer alla som finns tillgängliga på marknaden att fungera med T818 utan problem. Förvänta dig dock ganska lätt mjukvarusupport.

Thrustmaster Direct Drive T818

Valuta för pengarna

Med ett pris på 650 euro ligger den här basen bra till i förhållande till konkurrenterna, men bara när det gäller priset. Visserligen är detta en kvalitetsenhet, välgjord och med en exemplarisk finish, men vissa av tillverkarens val är helt omotiverade, som till exempel QR-adaptern.

Dock är T818 basen ger ganska bra valuta för pengarna för ett första försök i världen av Direct Drive-baser från Thrustmaster.

 

Mitt utlåtande

Jag har sett fram emot den här basen från Thrustmaster, men i slutändan är jag inte riktigt nöjd med den. Om du är en hård fan av tillverkaren och du aldrig har lagt händerna på en Direct Drive-bas tidigare, ja, då kan du överväga T818. Det är fortfarande en bra periferiutrustning som ger dig en inte obetydlig körkänsla i slutändan.

Men om du redan har provat en DD-bas från någon av konkurrenterna (Fanatec, Simagic eller andra), kommer du att ha svårt att anpassa dig till T818. Mellan den nästan totala avsaknaden av vridmomentjustering, den billiga QR-adaptern i plast och programvaran som bara finns där för att behaga, är T818 bleknar i jämförelse med konkurrenterna. Om du är en pro sim-racer kan jag inte rekommendera den här basen, såvida inte Thrustmaster fixar programvaran och gör den användbar och också kommer ut med rattar för sin nya QR. Tills det händer måste du gå vidare med den här. T818. Det är verkligen, verkligen synd att ha väntat så länge med att lämna det därhän.

Thrustmaster Direct Drive T818

Thrustmaster Direct Drive T818

En bra periferiutrustning med några få brister

Notez cet article

Du kanske också gillar…

Moza R5 : Test & Recension

Moza R5 : Test & Recension

Moza R5Fördelar Direktdriven bas som utvecklar 5,5 nm Hölje helt i aluminium Kompakt storlek Fantastisk körkänsla...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar