Välj en sida

Moza R12 : Test & Recension

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza R12

Fördelar

  • Utmärkt byggkvalitet
  • Fantastisk körkänsla
  • Komplett programvara
  • Bekvämare med stora hjul

Nackdelar

  • Endast kompatibel med PC
  • Ingen justering möjlig i farten från rattarna
  • Ej kompatibel med äldre rattar

Vårt betyg: 9.6/10

Marknaden för simracing är mycket konkurrensutsatt, särskilt med tanke på de många aktörer som har varit med i branschen i flera år. Det enklaste exemplet är utan tvekan varumärkena Fanatec , Logitech och Thrustmaster som har varit verksamma inom simracingbranschen i över 20 år. Men vi har några unga skådespelare som har lyckats göra sig ett namn mycket snabbt, vilket är fallet med Moza Racing .

På drygt 2 år har den kinesiska tillverkaren av kringutrustning för simracing erbjudit oss 6 Direct Drive-baser med varierande kraft, inklusive en som är kompatibel med Xbox, med ett ganska komplett ekosystem. Jag måste erkänna att det verkligen är imponerande att få ut så många basprodukter, med allt vad det innebär.

Bland de baser som erbjuds av Moza Racing har vi R12 som, vilket namnet antyder, utvecklar ett maximalt vridmoment på 12 nm. Denna enhet är klokt placerad mellan baserna R9 och R16 för att ge en bättre känsla än ”instegsmodellen”, eftersom R5 helt klart riktar sig till en publik som är nybörjare inom simracing.

I det följande kommer jag att presentera R12 för dig, diskutera dess styrkor och svagheter och ge dig mina tankar om den.

 

Huvudsakliga och tekniska egenskaper hos basen

  • Direktdriven bas med 12 nm maximalt vridmoment
  • Mått: 22,6 x 15,7 x 12,4 cm
  • Teoretiskt oändlig styrvinkel, men begränsad till 2000° av Moza Racings interna programvara
  • Konstruktion helt i aluminium
  • Kompatibel med PC-plattformen
  • QR från motorsport

 

Utformning

Designen på Moza R12 är praktiskt taget identisk med den på de mindre syskonen R9, R5 och R3. Jag antar att mantrat för Mozas designers var ”man ändrar inte ett vinnande lag”. Den karakteristiska ” X ”De enda skillnaderna är storlek och vikt.

Den svarta lacken är mycket attraktiv och förstärker basens nykterhet. I själva verket finns det bara några få Moza-logotyper här och där, med en liten R12 på sidan, något som inte fanns på tillverkarens mindre baser.

Sammantaget ser denna bas bra ut, liksom de andra måste jag säga, och det innebär att den snabbt kan kännas igen på en installation.

GT DD PRO

Kundanpassad montering

Även om du kan använda Bordsklämma från Moza för att montera basen på möbler, men jag är inte ett stort fan av denna monteringslösning. Glöm inte att R12 har ett maximalt vridmoment på 12 nm, vilket inte bara kan böja bordsklämman utan även skada dina möbler.

Med detta sagt kan du fästa basen på en cockpit/chassi eller ett stativ utan minsta problem, eftersom Moza Racing praktiskt taget stöds av alla tillverkare av den här typen av kringutrustning för simracing. Det finns 4 fästpunkter i botten, och dessa ger utmärkt stabilitet på ett chassi, förutsatt att det är av god kvalitet.

QR är baserad på D1-Spec, men skiljer sig från den som finns på R5 och R9. Det fanns redan en skillnad mellan Moza Racings två små baser, och det fortsätter med R12. Mekaniskt är QR identiska, men kontakterna är olika, och det innebär att de gamla rattarna (CS, RS och GS, alla i V1) inte är kompatibla med R12, vilket är riktigt synd för förarna, eftersom de måste betala för nya rattar.

 

Tillverkning och ytbehandling

R12 använder aluminium från flygindustrin för praktiskt taget hela sin struktur, med undantag för plastplattan på baksidan där I/O (input/output) är placerad. Byggkvaliteten är utmärkt, med en exemplarisk finish.

Aluminium är fritt från tillverkningsfel och möjliggör dessutom passiv kylning av basens servomotor och elektronik. Det måste sägas att Moza har en hel del erfarenhet av att bygga sina produkter, särskilt baserna, liksom ganska bra kvalitetskontroll, eftersom jag ännu inte har märkt några defekter, dåligt monterade delar eller något annat på sina produkter. Hatten av för dig.

 

Att få grepp om basen

Denna bas har samma form som R9 och R5, endast måtten och vikten skiljer sig åt. När det gäller storlek är den ett hårstrå längre (djup) än en R9, och den är naturligtvis också tyngre.

Du behöver bara lära dig hantera databasen en gång, när du installerar den eller om du ändrar dina inställningar. Annars har du On/Off-knappen på baksidan, plus möjligheten att lägga till en Kill Switch om du vill.

QR är som sagt baserad på D1-Spec, och är mer eller mindre hämtad från motorsporten. Anslutningen mellan ratten och basen är en av de mest solida jag någonsin har testat, och jag älskar denna QR, precis som Simagic-en, som ser konstigt ut.

GT DD PRO

Känslor under lek

Så, vad är R12 värd i sim-racing? Det är vad vi kommer att få se. Först av allt, låt mig få allt marknadsföringsnonsens ur vägen: på tillverkarens webbplats står det att R12:s motor är ett derivat av R21. Så vi borde ha en känsla som ligger ganska nära det, eller hur? I praktiken är det inte alls så. Även om force feedback är fin och granulerad är R12, för mig, fortfarande en kraftfullare R9, och det är inte helt dåligt om du frågar mig.

På banan kan du känna praktiskt taget alla effekter av och på bilen, från förändringar i greppet, till vibratorer, till små stötar mitt i en kurva. Som jag just har sagt är återgången till styrka fin och gradvis. R12 kan skilja mellan svaga och starka återkopplingseffekter. Detta kommer säkert att tilltala förare som vill ha en mycket kommunikativ bas, och det är fullt möjligt tack vare R12 och även Moza Racings Pit House-programvara. Med 12 nm maximalt vridmoment måste du naturligtvis också pressa din klippning ytterligare, särskilt med stora svänghjul (över 32 cm i diameter).

 

Kompatibilitet

R12-basen är exklusivt kompatibel med PC-plattformen och många av de kringutrustningar som erbjuds av Moza Racing. Vissa rattar, särskilt de första från Moza, kommer inte att fungera med R12 på grund av en icke-kompatibel QR.

När det gäller simracingtitlar har vi ACC, AC, iRacing, WRC, F1 2022, och listan fortsätter. Det är ganska omfattande och du kommer praktiskt taget inte att ha några problem med det, förutom kanske med Forza Horizon 4 och 5, men en resa genom spelet och Pit House-inställningarna bör lösa det.

GT DD PRO

Valuta för pengarna

Basen kostar för närvarande 560 USD exklusive moms på den kinesiska tillverkarens webbplats, med en liten rabatt. Alternativt kommer Moza Racings franska distributör att sälja R12 för 649 euro inklusive moms, vilket är ett mycket bra pris jämfört med en Fanatec ClubSport DD som också utvecklar 12 nm vridmoment, men i en konstant hastighet, och fortfarande kostar 800 euro. Som jag ser det ger Moza R12 mycket valuta för pengarna, även med sina få brister, särskilt QR som inte är kompatibel med alla märkets rattar.

 

Min bedömning

Om du letar efter en mycket bra Direct Drive-bas som utvecklar över 10 nm vridmoment, skulle jag rekommendera R12 utan minsta tvekan. Med sin kraft, fina men ändå granulära kraftåterkoppling, utmärkta körkänsla och byggkvalitet, för att inte tala om ett riktigt attraktivt pris, har R12 allt som krävs för att tilltala racerförare.

Dessutom tar basens QR bort all böjning ur ekvationen, och denna känsla av stabilitet tiodubblas tack vare en gränsdrivaxel av stål. Denna bas är helt enkelt mycket bra enligt min mening, även om det finns en tydlig segmentering av de hjul som är kompatibla med den.

gt dd pro

Moza R12

Kraft, fin kraftåterkoppling och utmärkt känsla

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza R5 : Test & Recension

Moza R5 : Test & Recension

Moza R5Fördelar Direktdriven bas som utvecklar 5,5 nm Hölje helt i aluminium Kompakt storlek Fantastisk körkänsla...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar