Välj en sida

Moza R21 : Test & Recension

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza 21

Fördelar

  • Utmärkt byggkvalitet
  • Maximalt vridmoment på 21 nm
  • En kraftfull och mycket kommunikativ comeback

Nackdelar

  • Behöver några justeringar för att fungera perfekt

Vårt betyg: 9.8/10

Om vi går tillbaka 2 och ett halvt år, kanske till och med lite mer, har den kinesiska tillverkaren av kringutrustning för simracing Moza Racing var praktiskt taget okänd för ryttare världen över. Det måste sägas att komma från ingenstans och direkt föreslå 2 Direct Drive-baser i toppklass (R16 och R21) inte ser särskilt bra ut, även om dina produkter är utmärkta. Vem tror du skulle riskera en nätt summa på en helt ny simracing-enhet från en tillverkare som ingen känner till? Det rätta svaret är: inte många människor.

Men Moza var fast besluten att erövra simracingförarnas hjärtan, och även deras inställningar, och jag måste säga att han gjorde det. Spola fram till början av 2024, och den kinesiska tillverkarens katalog innehåller 6 Direct Drive-baser, 6 rattar, 3 vevstakar och en mängd andra tillbehör för simracing. För mig är det inte dåligt, särskilt om man betänker att Moza var okänd i spelet för cirka 3 år sedan.

De baser som säljs av den kinesiska tillverkaren inkluderar R21 som representerar det bästa i sortimentet med 21 nm maximalt vridmoment. Och vilka konkurrenter på simracingmarknaden riktar sig denna bas till? Fanatec naturligtvis! Med lanseringen av CSL DD till ett rimligt pris måste man säga att den tyska simracingjätten har satt en måltavla på sin rygg, och alla vill ta dess plats. Kommer R21 att kunna konkurrera med en Podium DD1 eller DD2? Det är vad vi kommer att få reda på.

 

Huvudsakliga och tekniska egenskaper hos basen

  • Direktdriven motor med 21 nm maximalt vridmoment
  • Hela konstruktionen i aluminiumlegering
  • 18-bitars kodare
  • QR härledd från bilracing
  • Kompatibel med Pit House och många kringutrustningar i Moza-katalogen
  • Integrerat skyddssystem som stänger av motorn när du släpper ratten

 

Utformning

Inte helt oväntat, åtminstone för dem som inte känner till Mozas produkter, ser R21 väldigt lik ut som R16. Detta är en mycket karakteristisk egenskap hos Moza-baser: de är alla mer eller mindre identiska, beroende på kursutbudet.

Resultatet är en elegant design med kantiga, dragna linjer. Moza kallar det “Supercar design”, och jag måste säga att det verkligen är det. Basen har många räta vinklar, precis som i en racerbil. Klänningen är svartglänsande med några logotyper här och där. På det hela taget är det vackert, men jag vet att det inte kommer att falla alla i smaken. I vilket fall som helst är design ett subjektivt element, så…

GT DD PRO

Kundanpassad montering

R21 kan monteras på tre olika sätt: från undersidan med 4 M6-skruvar, från sidorna, också med M6-skruvar, och från framsidan med en sats som säljs separat av Moza. Denna bas är mer eller mindre kompatibel med alla cockpits som finns på marknaden, så länge du köper från en tillverkare som är känd och ansedd för att erbjuda bra, eller till och med mycket bra, chassin.

Och för dem som undrar om det är möjligt att montera R21 på ett stativ eller ett rattstöd, tänk inte ens tanken, eftersom basen ger ett vridmoment på 21 nm och det är tillräckligt för att blåsa sönder hela saken. Detsamma gäller för möbler.

 

Tillverkning och ytbehandling

Med tanke på att R21 är DEN Moza Racings toppmoderna bas, vi bjuds på det allra bästa i branschen. På menyn: genomgående aluminiumlegering. Detta håller vikten relativt låg (den väger nästan 9 kg på vågen) och optimerar kylningen av motorn och elektroniken, eftersom aluminium är en bra värmeledare.

Finishen är exemplarisk. Vi har en bas som inte har några tillverkningsfel, och jag kan bekräfta detta efter en grundlig inspektion av hela kringutrustningen. Alla delar är bearbetade med millimeterprecision, så det finns inga mellanrum i monteringen.

 

Att få grepp om basen

Basen är inte så stor om man betänker att motorn utvecklar ett vridmoment på 21 nm. R21 mäter 33 x 17 x 13 cm och väger ca 9 kg. Den är ganska tung, men monteringen av basen är relativt enkel om du väljer bottenmontering. Om du planerar att montera basen i sidled eller framifrån rekommenderar jag att du tar hjälp av en vän eller släkting, för säkerhets skull.

Alla anslutningar finns på baksidan, med en QR på framsidan. Den senare är helt enkelt en av de bästa som för närvarande finns på marknaden, precis som Simagic, som den har en slående likhet med (för protokollet, det är praktiskt taget samma).

GT DD PRO

Känslor under lek

Jag skulle nu vilja ta en titt på hur denna Moza Racing R21-bas känns. Först och främst måste du gå igenom Pit House (programvaran som konfigurerar Mozas kringutrustning) för att finjustera basplattan, eftersom den i sin standardkonfiguration överför för mycket information till föraren, med viss oskärpa också.

När du har finjusterat inställningarna kommer du omedelbart att märka att vridmomentet på 21 nm finns där, särskilt om du vrider upp effekten till över 75%. Men ärligt talat är det värt det, särskilt för erfarna förare som letar efter en bas som kan ge alla detaljer om ett lopp.

Från förändringar i banan, förlust av grepp, stötar och kollisioner, känslan av asfalten under dina däck och allt annat är denna bas extremt kommunikativ, oavsett om det är de finare detaljerna som skräp som finns på banan eller de slag du får när du träffar en vägg i över 100 km/h på sidan av bilen. Det är ren glädje, särskilt för proffsen.

Allt är dock inte frid och fröjd med R21. Ja, det är det, men inte när man kommer från en mycket mindre kraftfull bas. Om din gamla installation innehöll en bas som utvecklade mindre än 12 nm, skulle jag råda dig att ställa in effekten på R21 till ett intervall mellan 30 och 50%, och under en lång tid. För värden över 50% krävs att du anstränger dig avsevärt för att vrida på ratten.

 

Kompatibilitet

R21 är endast kompatibel med PC-plattformen, liksom praktiskt taget hela sortimentet av Moza Racing-baser, med undantag för R3. Detta val är motiverat av den enkla anledningen att endast datorer (PC) kan utvinna maximal prestanda ur denna databas.

När det gäller simracingtitlar har du alla de som finns på PC, nämligen AC, ACC, iRacing och alla de andra. Listan är lång och du kommer inte att ha så många problem med denna bas. Du kommer dock att behöva spendera lite tid på Pit House för att hitta dina inställningar.

GT DD PRO

Valuta för pengarna

Hos Moza Racings auktoriserade återförsäljare i Frankrike kan R21 bytas ut för €1099 inklusive moms, vilket ärligt talat inte är så illa. Priset har justerats nedåt, eftersom det var 200 euro högre när den först lanserades.

För 1 100 euro tycker jag att den ger mycket valuta för pengarna, med en byggkvalitet som helt enkelt är exemplarisk. Jag måste erkänna att det inte finns många människor framför en R21, förutom en… Fanatec Podium DD1 som kostar 1 000 euro, eller en Simagic Alpha Ultimate 23 nm, som kostar 1 149 euro.

 

Min bedömning

Med lanseringen av R21 hade Moza lyckats med ett mästerverk med sin bas i toppsegmentet och fortsatte att konkurrera med branschens tungviktare i sitt eget segment. Men med ett lanseringspris på 1 300 euro var R21 ärligt talat inte särskilt prisvärd, och lyckligtvis har Moza rättat till situationen genom att sänka priset med 200 euro.

Om du letar efter en av de bästa baserna på marknaden är R21 definitivt värd att överväga, även med sitt ganska begränsade ekosystem jämfört med konkurrenterna. Motorn är en fröjd att använda på banan, och Pit House möjliggör finjustering för de mest krävande förarna.

Med tanke på de timmar jag tillbringade med denna bas kan jag rekommendera den utan minsta tvekan. Moza är på god väg att skapa sig ett namn och en andel av marknaden för sim-racing, och jag kan inte vänta med att se vad företaget har i beredskap för oss 2024.

gt dd pro

Moza R21

En av de bästa baserna för simulerad racing på marknaden

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza R5 : Test & Recension

Moza R5 : Test & Recension

Moza R5Avantages Base Direct Drive développant 5.5 nm Caisson entièrement en aluminium Format compact Très bonnes...

Moza R16 : Test & Recension

Moza R16 : Test & Recension

Moza R16Fördelar Direktdriven motor som utvecklar ett vridmoment på 16 nm Alternativ för frontmontering Utmärkt...

Moza R12 : Test & Recension

Moza R12 : Test & Recension

Moza R12Avantages Excellente qualité de fabrication Très bonne sensation de conduite Software complet Plus à l’aise...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar