Välj en sida

Moza R16 : Test & Recension

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza R16

Fördelar

  • Direktdriven motor som utvecklar ett vridmoment på 16 nm
  • Alternativ för frontmontering
  • Utmärkt kompatibilitet med Moza Racings ekosystem

Nackdelar

  • Knappast någon
  • Vissa Moza-hjul är inte kompatibla med denna bas

Vårt betyg: 9.6/10

Kinesisk tillverkare av kringutrustning för sim-racing Moza Racing har tydligt för avsikt att konkurrera med de stora namnen i spelet, särskilt Fanatec och Simagic. Under loppet av två och ett halvt år har Moza gjort sig ett namn och blivit ett utmärkt alternativ för löpare som letar efter pålitliga, högpresterande och prisvärda produkter.

Det är uppenbart att en tillverkare av kringutrustning för simracing inte kommer särskilt långt om den inte har en katalog värd namnet. Och lyckligtvis för Moza Racing är detta fallet. Denna kinesiska tillverkares sortiment omfattar 6 Direct Drive-baser, inklusive en som är kompatibel med Xbox, 6 rattar, 3 pedaler, 2 instrumentpaneler och flera tillbehör för simracing. Jag måste erkänna att det bleknar i jämförelse med Fanatec och dess 20-talet flygplan, men det är fortfarande imponerande från en spelare som bara har varit med i spelet i två och ett halvt år.

Och det som stärker Moza Racings image är dess närvaro i toppsegmentet, med 2 baser för att vara exakt. Detta är den R16 och R21och de två senare har flera mål i sikte, inklusive Podium DD2 och ClubSport DD+ av Fanatec. I det följande kommer jag att presentera R16 för dig och ge dig min åsikt om den.

 

Huvudsakliga och tekniska egenskaper hos basen

  • DD-bas med 16 nm maximalt vridmoment
  • 1000 Hz uppdateringsfrekvens
  • Konstruktion av aluminiumlegering
  • 18-bitars gränssnitt
  • Trådlös och fysisk anslutning till rattarna via en QR som till stor del är inspirerad av motorsport
  • Vikt 8,9 kg

 

Utformning

Vi vet alla att Moza Racings baser är mycket lika, särskilt de mindre (R3, R5, R9 och R12). När det gäller R16 är det en helt annan historia. Basen påminner mycket om en Supercar-design, med mycket kantiga, ritade linjer och olika färger beroende på vilken version du har.

Moza har uppdaterat sina basmodeller och R16 har nu uppgraderats till V2, med en helt svart kropp och vit varumärkeslogotyp. Den är verkligen vacker och utgör en trevlig förändring från den X-form som är så typisk för märkets övriga kringutrustning.

GT DD PRO

Kundanpassad montering

Så för R16 har Moza tagit ut svängarna ordentligt när det gäller montering av basen. Vi har en bottenmontering, som på R21 och R16 i V1, men den nya basen tillåter en frontmontering den här gången, vilket är perfekt för många förare. Jag skulle inte gå så långt som att säga att bottenmonteringen begränsar denna bas till en publik av förare med en mycket specifik inställning. Men lyckligtvis har den kinesiska tillverkaren korrigerat situationen med sin V2, och det är en mycket bra sak.

Praktiskt taget alla märkets rattar kan monteras på denna bas (utom Bluetooth V1), med både trådlös och fysisk anslutning till dess kringutrustning. Som jag sa om Moza Racings andra baser, segmenterar tillverkaren sitt sortiment, särskilt när det gäller rattar, och vi kan se detta tydligt med R16, som inte stöder alla märkets hjul. Personligen tycker jag inte om det, eftersom det delar upp er fanbas i dem som har råd med era toppmoderna produkter och nya modeller, och dem som inte har det.

 

Tillverkning och ytbehandling

Med tanke på att R16 är en toppmodell, tillsammans med R21, har vi en konstruktion helt i aluminiumlegering som är extremt stark, vilket inte bara ger hög styvhet utan också total kontroll över temperaturen i motorn och elektroniken.

När det gäller finishen är den helt enkelt exceptionell, inget att säga om det. Alla delar är maskinbearbetade till perfektion och monteras med största noggrannhet. Det finns inga utstickande eller dåligt monterade delar. Det är helt enkelt en perfekt bas, på alla sätt.

När det gäller lackeringen har V2 en blank svart färg med några gulgröna linjer. Den är vacker och utgör en fin omväxling till de orangefärgade delarna av V1. Men det är ju personliga preferenser, så…

 

Att få grepp om basen

En motor med ett vridmoment på 16 nm är stor och tung. R16 väger knappt 9 kg och har en ganska kompakt storlek, vilket gör den lite besvärlig att hantera vid installation. Om du monterar den från botten kommer du inte att få några problem. Men om du väljer frontmontering på ett chassi rekommenderar jag att du tar hjälp av ett extra par händer för att utföra denna operation, eftersom basen är dyr, och jag återkommer till det nedan.

GT DD PRO

Känslor under lek

Låt oss gå vidare till de känslor som Moza Racing R16-basen kommer att ge dig. Du bör vara medveten om att denna bas för närvarande är i version 2 (V2), med förbättringar endast av programvaran, inte hårdvaran, eftersom den senare var ganska bra.

Så vad erbjuder den nya programvaran? Utsedd Force Feedback NextGen 2.0Du får en mycket mer detaljerad och, framför allt, subtil känsla. Jag ska snabbt gå igenom motorns force feedback innan jag går vidare till detaljerna i den nya programvaran.

Så för den “vanliga” force feedback är motorn mycket exakt och lider inte av några dippar eller oklarheter när den används i sim-racing, även en där du pressar den till sina gränser. Visserligen kommer den inte att vara på samma nivå som en R21 eller en Podium DD2, men R16 är inte så långt ifrån, åtminstone när det gäller känslan. Motorn levererar sitt vridmoment på ett linjärt sätt, med några ryck då och då när du träffar en vibrator eller en hård yta. I själva verket var det den enda grå fläcken på denna bas, och detta har korrigerats med R16 V2.

Nu tillbaka till Force Feedback NextGen 2.0. Först och främst kände jag inga ryckningar alls under mina sessioner, så det betyder att detta lilla problem har åtgärdats. När det gäller känslan är jag glad att kunna säga att R16 är mycket mer uppslukande än tidigare. Det mest uppenbara exemplet är känslan du får när du svänger på gränsen till ditt grepp. Du kommer att känna små vibrationer i ratten, vilket indikerar att om du pressar bilen hårdare kommer du att understyra och/eller tappa kontrollen. Och det fanns inte med V1, och jag älskar den helt enkelt.

 

Kompatibilitet

R16 är endast kompatibel med PC-plattformen, liksom i stort sett alla Moza Racing-baser, förutom den lilla R3. När det gäller märkets övriga kringutrustning kommer praktiskt taget alla Moza-rattar att stödjas av denna bas, förutom ES, CS V1 och GS V1, liksom R12 och R9. Det är en segmentering som jag inte riktigt gillar, men jag har hört att det är en hårdvaruangelägenhet. Så…

Och för sim-racingtitlar har du ACC, AC, iRacing, Forza Motorsport, F1, Smuts och listan kan göras lång. Listan är ganska lång och omfattande.

GT DD PRO

Valuta för pengarna

Basen kostar 870 euro hos Moza Racings auktoriserade distributör i Frankrike, och det är ett oslagbart pris för vad du får. Det maximala vridmomentet på 16 nm är mer än tillräckligt för nästan 90% av alla förare, och byggkvaliteten är helt enkelt exemplarisk, med en ganska unik design. För min del ger R16 utmärkt valuta för pengarna.

Det är sant att Moza Racings ekosystem inte är lika utvecklat och komplett som till exempel Fanatecs, men du hittar allt du behöver för att köra R16 i simulator.

 

Min bedömning

Om du letar efter en utmärkt Direct Drive-basmotor med över 10 nm vridmoment kan du vända dig till R16 utan att tveka. Naturligtvis har du 16 nm maximalt vridmoment, men detta kan enkelt sänkas med programvaran (Pit House) för att få den siffra som passar dig bäst.

Denna bas är helt enkelt en källa till simracingupplevelser, från de finaste till de största, inklusive den mest avancerade fördjupningen. Dessutom har du inte mycket konkurrens på den här effektnivån, eller till det här priset för den delen. Den enda bas som kan överskugga den är ClubSport DD+ med 15 nm vridmoment, men den är dyrare (1 000 euro).

Hur som helst har R16 från Moza Racing fått min godkännandestämpel.

gt dd pro

Moza R16

En utmärkt 16nm-bas

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza R5 : Test & Recension

Moza R5 : Test & Recension

Moza R5Avantages Base Direct Drive développant 5.5 nm Caisson entièrement en aluminium Format compact Très bonnes...

Moza R12 : Test & Recension

Moza R12 : Test & Recension

Moza R12Avantages Excellente qualité de fabrication Très bonne sensation de conduite Software complet Plus à l’aise...

Moza R21 : Test & Recension

Moza R21 : Test & Recension

Moza 21Fördelar Utmärkt byggkvalitet Maximalt vridmoment på 21 nm En kraftfull och mycket kommunikativ comeback...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar