Simlab XQ1
Fördelar
- Utmärkt byggkvalitet
- Magnetisk växlingssensor
- Justerbar för att passa dina önskemål
Nackdelar
- Endast tillgängligt i sekventiellt läge
- Ofta slut i lager
Vårt betyg: 9.6/10
Simlab är främst en tillverkare av cockpits för simracing, men deras katalog börjar långsamt att expandera. Flera utrustningsdetaljer har lagts till i Simlabs sortiment, bland annat en pedalsats, en handbroms, rattar och en växelspak.
Inom simracing finns det två huvudinriktningar: de som är för shifters, och därför behöver dem när de tävlar, och de som är emot dem.
Simlab är dock ett företag som tillhandahåller kringutrustning för simracing för alla förare, så de var tvungna att erbjuda en växelspak, i det här fallet XQ1. Det är en mycket premium, helt metallisk enhet, och den finns på vår sim-racinginstallation för ett fullständigt test.
Huvudsakliga och tekniska egenskaper hos växelspaken
- Konstruktion helt i metall
- Växelspak i sekventiellt läge, med magnetisk sensor
- Justerbar kringutrustning för att passa förarens behov och preferenser
- PC-kompatibel
- USB-C-anslutning med växelspaken och USB-A med PC-plattformen
Design
När det gäller design har Simlab en fallenhet, och XQ1 är inget undantag. Resultatet är en enhet som gifter sig med tre färger: svart, grå och elektrisk blå. Den svarta färgen finns på handtaget och höljet. Den gråa färgen sitter på ratten och den blåa på växlarnas justeringsring.
Överlag tycker jag att den är lite väl flashig jämfört med vad konkurrenterna erbjuder, särskilt Fanatec. Vi får dock inte glömma bort att XQ1 fortfarande är en bra simracing-enhet som passar bra för inställningar som kräver en sekventiell växelspak.
Kundanpassad montering
XQ1 monteras naturligtvis nedifrån med hjälp av insexskruvar. Om du har ett rörchassi behöver du ett särskilt fäste, eftersom Simlabs XQ1 i princip är utformad för montering på cockpits med aluminiumprofil, som finns på tillverkarens markiser.
I växellådan hittar du all hårdvara du behöver för att montera och justera Simlabs XQ1, och monteringen är relativt enkel: bara några skruvar att montera och fästa i chassit, så är du klar.
Tillverkning och ytbehandling
Simlab gör det tydligt på XQ1-sidan att den här enheten använder en metallstruktur. Den är inte bara vacker, den är också mycket välgjord. Växeln består av bara några få delar, inklusive dess bas och handtag, samt de roterande elementen.
Byggkvaliteten hos XQ1 är precis lika hög som vi är vana vid att se hos Simlabs produkter. Uppmärksamhet på detaljer är naturligtvis hög, liksom finishen. Med andra ord är den här Simlab-växeln en topprodukt, mycket välgjord och framför allt med en exemplarisk finish. Jag kan garantera dig att du inte kommer att hitta några tillverkningsfel på den här enheten.
Att få grepp om växelspaken
Låt oss prata om hur XQ1 känns i handen. Det är en minimalistisk växelspak, men med ett vred som ser ut ungefär som det du hittar på en racerbil. Formen på både handtaget och ratten passar perfekt i din handflata, och du kommer inte att ha några problem med att använda den för att växla mitt i ett lopp.
För de av er som tror att en metallratt kommer att vara hal, kan jag säga direkt att den inte kommer att vara det. Även om du befinner dig mitt i en rallysträcka, med svettiga händer, kommer XQ1 inte att påverkas, inte heller din förmåga att växla. Vredet kommer förmodligen att behöva rengöras då och då på grund av dess färg, men inget mer.
Simlab låter dig också justera växelspaken med hjälp av en ring på undersidan av spaken, som hjälper dig att hitta rätt spänning för växelspaken. Med den här funktionen kan du jämna ut växlingarna för en mjukare körning, eller få en mycket starkare känsla om du vill fördjupa dig i sim-racing.
Känslor under lek
Låt oss gå vidare till känslan av Simlab XQ1. Som jag sa tidigare är den här växelspaken justerbar i den meningen att du kan ändra motståndet i växlingen via spaken och även via själva mekanismen. Den blå ringen gör att du kan jämna ut eller inte rörelsen av spaken, vilket innebär mer eller mindre kraft som behövs för att växla växlar, och även för att höra det berömda ”clack” -ljudet.
Men låt oss återgå till det viktigaste: hur är det att växla upp med Simlab XQ1? På tre månader: ren lycka. Varje gång du växlar hör du, och framför allt känner du, ”klacken”. Och det är extremt uppslukande, till och med spännande. Det är som om du verkligen befann dig i cockpiten på en rallybil och växlade i rasande fart.
Känslan förstärks av det faktum att växelspaken är baserad på en metallkonstruktion med magnetiska sensorer. Växlingarna är okomplicerade, utan felstarter eller något annat. Dessutom kan ratten ändras så att den passar dina körpreferenser.
När det gäller konfigurationen är det plug & play och du behöver inte göra några programvarujusteringar. Den känns igen inbyggt på PC och i alla sim-racingtitlar.
Kompatibilitet
Simlab XQ1 är endast kompatibel med PC-plattformen, under Windows. Tyvärr kommer du inte att kunna använda den på konsoler för Xbox- och Playstation-drivrutiner, och detsamma gäller för hela Simlab-sortimentet. Om detta är fallet rekommenderar jag att du tar en titt på Fanatec ClubSport Handbrake V2, som erbjuder äkta kompatibilitet med Xbox och PlayStation.
När det gäller sim-racingtitlar är de alla kompatibla med XQ1 och kommer att stödja den inbyggt. Anslutningen till datorn sker via USB, C på ena sidan och A på den andra, och jag tycker att det är ett plus för en produkt som denna, eftersom USB-C har blivit mycket mer utbrett de senaste åren.
Valuta för pengarna
Jag vet att Simlab XQ1 bara är en sekventiell växelspak och inte en hybrid som konkurrenterna, men jag tycker att den ger mycket valuta för pengarna. För nästan 200 euro har du allt du behöver för oförglömlig rallyracing eller någon annan simracingdisciplin som kräver en sekventiell växelspak.
Mitt utlåtande
Som nämndes i början av den här artikeln har Simlab XQ1 bara två nackdelar: endast PC-kompatibilitet och svårigheten att hitta den på tillverkarens webbplats.
När det gäller den första punkten är det förståeligt, eftersom Simlab inte behöver vända sig till Sony eller Xbox för att få chips och göra sin kringutrustning kompatibel med konsoler. Windows PC-plattformen används i större utsträckning för sim-racing och det är lättare att erbjuda kringutrustning som är kompatibel med den.
Om du letar efter en sekventiell växelspak är Simlab XQ1 helt enkelt en av de bästa i sin klass, om inte den bästa för att vara helt ärlig. Den är inte dyr för vad den har att erbjuda, och den ger dig massor av känsla på banan. Vad mer kan man begära? Kanske förbättrad tillgänglighet av Simlab XQ1 för att tillfredsställa efterfrågan från förare.











0 kommentarer