Simagic P1000
Fördelar
- Mycket bra byggkvalitet
- Modulärt vevparti i LC- och hydraulversioner
- Valfria motorer för haptisk feedback på varje pedal
- Bra valuta för pengarna
Nackdelar
- Ett pris som lätt stiger beroende på konfiguration
- Ytbehandlingen lämnar ibland en del övrigt att önska på vissa komponenter
Vårt betyg: 9.2/10
Simagic är ett av de ledande varumärkena inom sim-racing, men det har svårt att slå igenom i Frankrike. Det måste sägas att problemet inte ligger hos varumärket i sig, utan snarare hos dess auktoriserade distributörer, som inte är särskilt aktiva på marknadsföringsfronten.
Allt fler simracingentusiaster börjar dock få upp ögonen för Simagic, och varumärket börjar sakta få fart. När det gäller katalogen erbjuder den kinesiska tillverkaren ett sortiment som berör alla motorsportdiscipliner, från GT-racing till F1, för att inte glömma touring när det gäller rattar. När det gäller baser är det mycket mer omfattande, särskilt med utseendet på det nya Evo-sortimentet. Och naturligtvis erbjuder Simagic även pedaler i sin katalog för simracing.
Det finns för närvarande 3 pedalboards tillgängliga med olika konfigurationer för att passa din budget och dina preferenser. I det följande har vi P1000 på vår sim-racing setup för att testa och ge dig vår åsikt om den. Denna pedalboard täcker mitten av Simagics sortiment, med P500 på ingångsnivån och P2000 på toppen.
Huvud- och tekniska egenskaper hos vevpartiet
- Hela konstruktionen i aluminium, inklusive pedaler, armar och stativ
- Mycket anpassningsbar periferiutrustning med LC- eller hydrauliskt bromssystem
- Finns i versioner med 2 eller 3 pedaler, med extra motorer för haptisk feedback på varje pedal
- Magnetisk sensor på alla pedaler
- Bromstryck på 100 kg, med LC- eller hydraulsystem
- Pedaler med justerbart avstånd och justerbar vinkel
- Kompatibel med PC och alla Simagic-databaser
- Kompatibel med i stort sett alla chassin tack vare Fanatec ClubSport V3 hjulbas eller monteringsmönster
Design
Som vanligt i våra tester börjar vi med designen av Simagics P1000 pedalbord. Visuellt är den färg som dominerar den här enheten en slags mörkgrå, eller ljust svart om du föredrar det, med röda element. Det senare återfinns på en platta på pedalernas framsida med texten ”Keep Racing”, och även på motståndsmekanismerna. Personligen skulle jag ha gjort mig av med Keep Racing eftersom det är lite för mycket.
När det gäller resten av P1000 är det en enhet som jag tycker är mycket attraktiv överlag. Pedalplattorna finns i olika storlekar, vilket bör hjälpa dig att skilja dem åt med foten. Och om du väljer alternativet med haptiska motorer har du en fin låda ovanför varje pedal, bakom plattan, i svart med röda accenter.
Kundanpassad montering
Med tanke på att P1000 är ett grundläggande Load Cell-vevställ med hydrauliskt tillval är golvmontering uteslutet på grund av den kraft som krävs för att bromsa. Och det för oss till chassimonteringen. Som jag sa i de viktigaste egenskaperna hos vevsatsen använder P1000 hjulbasen hos Fanatec ClubSport V3, vilket gör den kompatibel med praktiskt taget alla cockpits på marknaden.
Monteringen är ganska enkel, med 4 fästpunkter i vevpartiets fyra hörn. Simagic erbjuder dock även andra fästsystem för montering av sina vevstakar på chassin, särskilt med fästen som fästs på sidorna.
Det är vid hanteringen som det kan bli knepigt. En av nackdelarna är finishen, som lämnar en del övrigt att önska på vissa delar, t.ex. de exponerade kablarna. Så jag föreslår att du är försiktig när du installerar P1000 för att undvika att skada den.
Tillverkning och ytbehandling
Låt oss prata lite om finishen på denna pedalboard, men låt oss först ta en titt på dess byggkvalitet. P1000 är baserad på en metallkonstruktion med pedaler i aluminium. Den är mycket välgjord, med material som är både förstklassiga och hållbara, t.ex. den platta som alla pedaler vilar på.
Men, och jag förstår inte varför Simagic valde den här vägen, finishen håller inte måttet. Till 90% är P1000 en kvalitetsenhet, väl färdigställd när det gäller montering av dess komponenter och dess lackering. Förutom att all elektronik och alla kablar är synliga, och på platser som inte alls är strategiska. Pedalkablarna sitter till exempel längst fram, och om du halkar med foten kommer det att skada kommunikationen. Samma sak gäller för kretskortet, som sitter under huvudplattan, med exponerade kablar och utan skydd. Du måste bara vara mycket försiktig när du hanterar den här pedalbordet, särskilt när du installerar det, för att undvika skador.
Inställningar för bottenfäste
På den här punkten har Simagic tagit igen förlorad tid genom att erbjuda en mängd inställningar på sin P1000. Du har pedalavstånd, plattvinkel, lastcell och så vidare. Det finns verkligen en hel mängd fysiska justeringar som kan göras med denna Simagic P1000.
När det gäller programvaran körs allt genom SimPro Manager, inklusive kalibrering, kurva, kurvstopp och en hel del andra programinställningar. Det är mycket komplett, professionellt skulle jag till och med säga, och allt sparas med möjlighet att aktivera inställningarna beroende på vilken spelstart du gör. Detta innebär att du kan ha en profil för Assetto Corsa, en annan för RFactor, iRacing och så vidare. Ärligt talat, jag lyfter på hatten för dig, för jag älskar det.
Känslor under lek
Som jag nämnde tidigare finns Simagic P1000 i flera versioner, bland annat en lastcellsversion och en hydraulisk version. Så beroende på vad du väljer kan känslorna under foten variera något eller drastiskt beroende på din smak.
Efter att ha kunnat testa båda, eftersom den hydrauliska versionen är ett tillägg om du vill, det är inte en helt annan pedal, märkte jag att det inte var så stor skillnad mellan LC och den hydrauliska i absoluta termer.
I LC är känslan bra, precis som på andra konkurrerande vevpartier. Pedalen har bra rörelse, både i början och i slutet, särskilt när du har olika elastomerer. Känslan i pedalen är mycket linjär, behaglig till och med, med en liten mjukhet i början av slaget, som du hittar på mer eller mindre alla LC-krankset.
När det gäller den hydrauliska versionen märkte jag inte någon större skillnad mot LC-versionen eftersom det här vevpartiet är något av en hybrid. Du har det första slaget i hydraulik och sedan tar elastomerer över för att ge mer motstånd i slutet av slaget. I praktiken är känslan ganska bra, men något under vad du skulle hitta på ett fullhydrauliskt vevparti.
Kompatibilitet
När det gäller kompatibilitet stöds P1000 av alla Simagic-baser, med endast PC-plattformen för denna pedalboard. Det skiljer sig inte mycket från andra Simagic-produkter, eller från något annat märke som verkar i den övre delen av sim-racingmarknaden för den delen.
Valuta för pengarna
Även om P1000 börjar på 600 euro blir notan snabbt hög om du väljer alla alternativ på detta Simagic-vevparti. Som ett komplett tillval kan du förvänta dig att betala över 1 000 euro med hydraulsystem, haptisk feedback och kopplingspedal.
Men om du väljer P1000 på rätt sätt tycker jag att du får mycket för pengarna. Det är bara att inte kryssa i alla pedallådor, såvida du inte behöver det, och då är det en helt annan historia.
Mitt utlåtande
Simagics inställning till P1000 är ganska atypisk. Det hydrauliska hybridsystemet och de många alternativen gör det här vevpartiet till en bra periferiutrustning för simracing. Det är naturligtvis inte det bästa i sin kategori, men det är inte heller sist på listan.
Som jag sa i avsnittet ”Valuta för pengarna”, försök att välja P1000:s alternativ noggrant så att du får ett bra vevparti som inte kostar skjortan. Känslan är mycket övertygande, med bra byggkvalitet, även om finishen lämnar lite att önska på vissa områden. Sammantaget är det ett vevparti som jag lätt kan rekommendera.
0 kommentarer