GRID MPX
Fördelar
- Premium, minimalistisk rattdesign
- GT-stil med utmärkt ergonomi
- Hög grad av kundanpassning
Nackdelar
- Ett ganska högt försäljningspris
- Kompatibilitet begränsad till PC-baser
Vårt betyg: 9.7/10
Fans av sim-racing kommer utan tvekan att vara bekanta med Sim-Labföretaget som är verksamt på marknaden för virtuella racercockpits. Varumärket erbjuder ett sortiment av chassin som är prisvärda, robusta och mycket anpassningsbara. I syfte att utöka sin kundportfölj, och med goda råd från sin VD Richard SchouterenSim-Lab har beslutat sig för att lägga till ytterligare en sträng på sin lyra, nämligen kringutrustning för sim-racing.
Men att bygga upp en produktdivision för simracing från grunden är inte bara dyrt, det är också extremt tidskrävande, om man vill göra saker på rätt sätt förstås. Och vad gör man då när man inte vill slita för mycket på ryggen? Jo, man köper ett företag som redan är i branschen. År 2021 förvärvade Sim-Lab Grid-teknik. Cette entreprise fabrique principalement des accessoires sim-racing comme des dashboards, des RevLED, des consoles de boutons, des QR et des adaptateurs QR aussi, et avait dans son catalogue un volant, le Porsche 911 RSRsom kostar en arm och ett ben, och är uppenbarligen inte tillgänglig för den genomsnittliga racern.
För att ändra på detta, och framför allt för att generera ny försäljning, har Grid utvecklat och marknadsfört en helt ny hjulmodell av GT-typ: MPX. I det följande tar vi en titt på denna nya sim-racing-hjul.
Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Hel aluminiumkonstruktion
- 5 mm tjock frontplatta i kolfiber
- 9 ELMA-encoders, 8 APEM-omkopplare, 2 7-vägsomkopplare och 8 bakgrundsbelysta knappar (totalt 87 RGB-lysdioder för kontrollerna)
- 4 paddlar bak, 2 magnetiska och 2 analoga
- Pallar med justerbar höjd och avstånd
- QR bak med 6×70 mm mönster
- PC-kompatibel via 6-polig Lumberg- och USB-kabel
- Kompatibel med SimHub
- Diameter på 29,5 cm och vikt på 1,7 kg
- Fullständigt remappable kontroller
Utformning
MPX har en mycket sober design med en rektangulär form som är typisk för GT-hjul. Frontplattan innehåller alla rattkontroller, med Grid-logotypen i mitten. Knapparna, liksom de andra reglagen på frontplattan, är bakgrundsbelysta med totalt 87 RGB-lysdioder, vilket ger dig total färganpassning.
De nedre greppen är stängda och kolfibern ger ratten en bra dos racingkänsla. Sammantaget är MPX en utmärkt simracingratt, perfekt för att matcha alla GT-installationer.
Kundanpassad montering
MPX kan användas med i stort sett alla Direct Drive-baser som finns på marknaden, tack vare PCD-navet och spacern. Spacern har ett 6×70 mm monteringsmönster, vilket gör den kompatibel med många QR-axlar.
Dessutom är varje hål i navet gängat, vilket gör att anpassningen av basen till QR inte bara går snabbt utan också är extremt enkel att göra. Du kommer dock att ha en ganska lång drivaxel med basen (jag skulle gissa på 10 till 15 cm). Om du är van vid QR:er från Simagic, Moza eller Fanatec kommer detta att verka konstigt till en början. Men det som är bra är anslutningens soliditet: ratten rör sig inte en halv grad när den väl är på plats på sin axel.
Tillverkning och ytbehandling
MPX har en konstruktion helt i aluminium med en frontplatta i kolfiber. När det gäller soliditeten har jag inget annat att säga än att den inte rör sig en muskel. Den är ultrasolid, mycket välgjord och dessutom mycket premium.
Alla knappar på den här ratten är perfekt centrerade, och vissa är omringade av RGB-lysdioder. MPX:s finish är exceptionell, och jag förväntar mig inget mindre av en Grid Engineering-ratt. Alla delar som utgör den här ratten är perfekt på plats, utan luckor, luckor, luckor eller brister. Den är helt enkelt perfekt, vackert färdigställd. Och samtidigt är det normalt att se detta, eftersom varumärket har ett rykte att upprätthålla, och det begärda priset är fortfarande högt. Inte lika mycket som Grids Porsche-ratt, visserligen, men det är högt jämfört med konkurrenterna.
Hantering av ratten
Låt oss ta tag i MPX. När det gäller reglagen är de alla mycket nära dina händer, vilket gör dem lättare att använda i fullt tävlingsläge. MPX är 29,5 cm i diameter, vilket är en aning stort jämfört med andra modeller i sin klass (28 cm i allmänhet). Men det har sina fördelar, inte minst ett utmärkt grepp.
På tal om grepp så är körställningen standard för kategorin, med stängda grepp nedtill. Dessa är försedda med ett silikonmaterial för att säkerställa greppet, även utan handskar.
På baksidan av MPX är de 4 paddlarna justerbara på 2 axlar, och ärligt talat har jag sällan sett något liknande på simracingrattar. Du behöver en insexnyckel för att göra detta, men det är en utmärkt punkt som förbättrar den övergripande ergonomin hos MPX.
Känslor under lek
Du bör vara medveten om att den här Grid Engineering-ratten är dyr och dessutom ganska tung med sina 1,7 kg på vågen. Därför är det viktigt att du kombinerar den med en kraftfull Direct Drive-bas för att få en bra känsla för spelet.
Men det som är så bra med MPX är navet, som rymmer mer eller mindre alla Quick Releases på marknaden tack vare ett 6×70 mm-mönster och att alla hål har en gänga. Det är inte bara sällsynt att se detta, utan också mycket praktiskt för att installera QR. Den enda nackdelen är längden på drivaxeln, men det har sina fördelar för inlevelsen, för i motorsport är rattarna nära föraren.
Kort sagt, känslorna. Ärligt talat är det utmärkt för kategorin, även om marknaden är ganska mättad just nu. Med tanke på att MPX är mycket lätt att hantera går körkänslorna också hand i hand. Vikten känns inte alls, så länge du är på en bas av 15nm och mer vridmoment. Dessutom gör klistermärkena som följer med MPX att du kan anpassa kontrollerna som du vill.
Dessutom kopplas den 6-poliga Lumberg-kabeln in på baksidan av ratten, under QR. Du kommer inte att märka det så mycket när du tävlar, och du kan till och med fästa den i QR utan problem.
Kompatibilitet
MPX:s plattformskompatibilitet är begränsad till Direct Drive-baser på PC. När det gäller QR erbjuder MPX-navet stöd för praktiskt taget alla baser som finns på marknaden, oavsett om det är Simagic, Simucube, Fanatec, Moza etc. Och det är också normalt, för för närvarande tillverkar Grid inga DD-baser för sina svänghjul. Och det är också normalt, eftersom Grid för närvarande inte tillverkar en DD-bas för sina svänghjul.
Valuta för pengarna
MPX kostar normalt 1199 euro på Grid Engineerings webbplats, men rabatteras för närvarande med 100 euro. Det är ganska bra värde för vad du får i vägen för en sim-racing-enhet. Visst, det finns ingen skärm, ingen RevLED, men det är inte slutet på världen heller, och i utbyte får du ett av de bästa GT-hjulen på marknaden som är kompatibelt med alla Direct Drive-baser.
1200 kan tyckas dyrt för de flesta förare, men Grid har sin egen portfölj av kunder. Så…
Min bedömning
Vad jag tycker om Grid MPX: Det är en mycket bra GT-ratt för professionella förare och amatörförare. Dess fördelar är anpassningsmöjligheter, utmärkt byggkvalitet, unik design, premiummaterial och kompatibilitet med alla Direct Drive-baser som finns på marknaden.
Priset kan avskräcka vissa racerförare, men å andra sidan kommer inte alla racerförare att vända sig till Grid Engineerings sim-racingprodukter. Dessutom finns det vissa brister i hjulet, t.ex. att det endast är kompatibelt med PC eller att det krävs en kabel för anslutning till datorn.
Om du har råd med MPX, gå då på alla sätt för det. Och tveka inte att skaffa en Grid-instrumentpanel och en bra bas från Simagic eller Fanatec.
0 kommentarer