CRP för Moza
Fördelar
- Struktur av aluminiumlegering
- Utmärkt byggkvalitet
- Lastcell på bromsen och justerbara fjädrar på de andra pedalerna
- Fullt justerbara 3-pedalspedaler
Nackdelar
- Bytet av bromspedalens elastomer är en något känslig operation.
Vårt betyg: 9.7/10
Alla bra tillverkare av kringutrustning för sim-racing måste erbjuda ett pedalbord i Lastcell inom sitt område. Detta är fallet med Fanatec , Thrustmaster , Simucube, Simagic och nu senast Logitech med sitt inträde i världen av Direktdrivning och Load Cell-pedaler. Det är inte för att förringa Logitechs kunnande när det gäller kringutrustning för sim-racing, men den schweiziska tillverkaren tog lite tid på sig att komma in i svängarna med sin G Racing Wheel, som har fått blandade recensioner under tiden. Jag säger inte att den här produkten är dålig, men varumärket kan helt klart göra bättre. Hur som helst, det är inte poängen.
För Moza Racing Så den kinesiska tillverkaren, en nykomling i premiumsegmentet för kringutrustning för sim-racing, var tvungen att erbjuda en kvalitetsprodukt för Load Cell-pedalbord, och varumärket har hållit sitt ord. Från ingenstans kommer Moza med en Load Cell-pedal på bromsen, med en 3-stegs kopplingspedal. Det är naturligtvis CRPanses vara höjdpunkten i den kinesiska tillverkarens utbud.
I det följande kommer vi att ta en titt på detta pedalbord, och jag kommer att berätta om dess styrkor, dess enda svaghet, som egentligen inte är en svaghet, och ge dig min åsikt om det.
Huvud- och tekniska egenskaper hos vevpartiet
- Load Cell 3-pedalig vevstake
- Struktur helt i aluminiumlegering bearbetad med CNC-maskiner
- Magnetiska sensorer på de 3 pedalerna
- 3-stegs koppling
- Fullt justerbara pedaler i flera plan
- PC-kompatibel
- Bromspedal för upp till 100 kg kraft
Utformning
Jag säger ofta att Moza Racings produkter är vackra, och CRP bekräftar bara detta. Detta pedalbord är bara sublimt, nyktert och verkligen värt att monteras i en Super Car. Det är så vackert att det gör lite ont att installera det på en plats som bara kommer att ses av dig.
För designen har vi en platta som håller de 3 pedalerna högst upp. Dessa är helt svarta, med gyllene och gula motståndsorgan. Jag måste erkänna att den gula färgen är lite fläckig, men det märks inte så mycket när du har ställt upp.
Pedalplattorna har vita hål, varav de flesta används för att justera pedalerna. Det kontrasterar mot det svarta och förstärker skönheten i denna periferi. Jag tycker att den är vacker, kanske till och med vackrare än de från Fanatec. Eller, inte alla.
Kundanpassad montering
Pedalerna är monterade på en bas av aluminiumlegering och kan justeras efter behov med hjälp av ett glidsystem. Och för att passa vevpartiet kommer det bara att vara på en cockpit. En sådan anordning får under inga omständigheter användas på golvet eller på ett rattstativ.
Ovanpå, under basen, har du flera monteringspunkter som kommer att användas för att montera CRP på praktiskt taget alla cockpits på marknaden – de bra, vill säga. Om du inte redan har hört det kan CRP och dess bromspedal ta upp till 100 kg kraft, och det är mycket för ett chassi i lågprissegmentet. Monteringen är relativt enkel och du behöver inte oroa dig för att CRP:n ska flytta sig från sin position, eftersom den inte gör det alls.
Tillverkning och ytbehandling
Med tanke på att detta är det bästa pedalbordet som Moza har att erbjuda var vi tvungna att använda förstklassiga material. Hela konstruktionen är tillverkad av aluminiumlegering och bearbetad med CNC-maskiner. Resultatet? Åh, den är vacker.
Byggkvaliteten är helt enkelt oklanderlig. Detta vevparti har inga synliga defekter eller krokig finish. Det är helt enkelt perfekt, på alla sätt. Kanterna är inte vassa, delarna är fantastiskt välbearbetade och det finns inga grader eller något annat.
När det gäller finishen är det en dinguery. Lackeringen, skruvarna, fjädrarna och elastomererna är perfekta. CRP är helt klart en premiumprodukt som inte kommer att ha några problem att konkurrera med Fanatec eller Simagic.
Att få grepp om pedalerna
Se upp, den här besten är tung! Mer än 7 kg på vågen, men den är relativt stor i dina händer. De fjädrar som monteras i förväg är mycket bra, och du kan byta dem mot andra i satsen. För övrigt, och jag kanske säger det igen, är CRP:s pedaler helt justerbara, när det gäller position, lutning, pedalplattor och motstånd.
Kopplingspedalen har ett 3-stegs motståndssystem, mycket praktiskt för att kontrollera graden av engagemang i din fot. Det första steget är mycket lätt, och motståndet ökar gradvis och smidigt. Gaspedalen har sina komponenter monterade horisontellt, direkt på dess struktur. Detta ger dig en pedal som följer högerfotens rörelser, så den är mycket behaglig att använda, samtidigt som den är mycket responsiv. När det gäller bromspedalen kommer jag direkt till det.
Känslor under lek
Hur står sig Moza CRP mot konkurrensen, främst från Fanatec? Med några få ord är det ett bra pedalbord, värt att ta sig an ClubSport Pedals V3 utan minsta tvekan.
Som jag sa tidigare är CRP mycket justerbar på alla sätt. Oavsett om det handlar om pedalernas placering, deras motstånd eller deras programvarukonfiguration hade jag inga problem med den här enheten. Gas- och kopplingspedalerna är smidiga och ger fötterna precis lagom mycket motstånd.
Men nyckelpersonen här är bromspedalen och dess Load Cell, som kan ta emot 100 kg kraft om du vill det. I standardutförande är pedalvägen i två steg lite väl lång. Men du har en inställningssats med CRP som gör att du kan byta ut fjädern och elastomeren för att hitta det som passar dig bäst.
När det gäller motståndet är det en ren fröjd att bromsa. Med rätt fjäder och elastomer blir pedalen realistisk och uppslukande och ger dig några centimeters rörelsefrihet innan du slår i en sten. Å andra sidan återgick samma pedal inte till sitt utgångsläge 100% av tiden, och vi var tvungna att smörja den bara lite med den olja som medföljer i satsen. Efter det är det inga problem med det, eller med den döda zonen för den delen.
Kompatibilitet
Detta pedalbord är kompatibelt med alla Moza-produkter, men också med konkurrenternas via en USB-anslutning. När det gäller plattformen är det PC-only, som vi är vana vid med den kinesiska tillverkarens kringutrustning.
Jag tycker att det är lite synd, särskilt när man tänker på att Fanatec ClubSport Pedals V3 kan användas på konsoler och PC. Men problemet är inte Moza, det är Sony och Xbox.
Valuta för pengarna
Beroende på vad du köper online kan CRP hittas för cirka 500 euro, vilket gör den dyrare än ClubSport Pedals V3, men mindre än Pedals V3 Inverted, som förresten inte alls är densamma.
Enligt min mening ger CRP bra valuta för pengarna, mycket tack vare sin struktur och byggkvalitet. Dessutom kan du använda den med i stort sett alla konfigurationer, utan några varumärkesbegränsningar.
Min bedömning
Jag gillade verkligen mina simuleringslopp med Moza CRP. Det är tydligt att detta pedalbord är högkvalitativt, förstklassigt och framför allt mycket uppslukande. Dess stora justerbarhet gör den perfekt för löpare som vill ha en enhet som kan anpassas efter deras behov, och CRP gör detta på ett lysande sätt.
Den har naturligtvis sina små brister, men den är som praktiskt taget alla andra kringutrustningar på marknaden. Åh ja, du bör vara medveten om att bromspedalen efter ett tag kommer att få ett litet spel på sidorna. Jag antar att det beror på slitage på delarna, men det kommer inte att bli värre, eller åtminstone har det inte blivit det i mitt fall.
Om du letar efter ett riktigt bra Load Cell-pedalbord för dina sim-racing-sessioner rekommenderar jag CRP. Det är lite dyrt, men det är bra kvalitet.
0 kommentarer