Rennsport Cockpit V2
Fördelar
- Rörformad struktur med unik design
- Robust och lätt att montera
- Konfigurerbar direkt från Fanatec
Nackdelar
- Ganska högt pris jämfört med vad Fanatec erbjuder nuförtiden
- Begränsade justeringar av förarplatsen
Vårt betyg: 8,9/10
Marknaden för cockpit är mycket konkurrensutsatt, med aktörer som har funnits i över 20 år, till exempel PlaySeat. Inom simracing finns det ett visst mönster för varumärken: vanligtvis specialiserar de sig på ett segment och stannar där för att bygga upp ett världsomspännande rykte. Detta gäller i stort sett alla tillverkare, men det finns några få undantag från regeln.
Simlab till exempel. Denna tillverkare specialiserade sig ursprungligen på konstruktion och tillverkning av aluminiumprofilchassin. I simracingvärlden behöver Simlabs rykte inte längre skapas, eftersom denna tillverkare finns med i förarnas medvetande så snart ämnet chassi kommer på tal. Men för att trivas på en marknad, särskilt om du inte har många produkter i din katalog, måste du diversifiera dina erbjudanden. Som ett resultat av detta köpte Simlab Grid Engineering för en tid sedan för att erbjuda ett sim-racing-sortiment.
Fanatec är också en självklarhet när det gäller simracing, den här gången med en verkligt omfattande katalog av kringutrustning för simulering, som täcker instegsnivå, mellanklass och toppklass. Men denna tyska tillverkare ville lägga till ytterligare en sträng till sin båge genom att erbjuda cockpits. I Fanatecs nuvarande sortiment ingår Rennsport V2, ett rörformat chassi som är utformat för fans av sim-racing. Under en lång tid var det den enda cockpit som Fanatec erbjöd, och i det följande får vi se hur den står sig mot sina blodsbröder.
Chassits huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Mått 115x54x54 cm
- 30 kg vikt
- Helt rörformad metallstruktur
- Kompatibel med all Fanatec-kringutrustning, liksom med kringutrustning från andra tillverkare
- Stöd för konfiguration med tre bildskärmar finns
- Stöd för växelspak/handbroms
- Sober design, helt i svart
Utformning
Låt oss börja med designen av Rennsport V2. Om vi skulle visa den för dig, utan någon information om modellen eller varumärket, skulle det vara svårt att säga att det var en Fanatec-produkt.
Rennsport V2 ingår i ClubSport-serien och har en diskret helsvart exteriör. Den svarta rörramen är helt kurvig, med bågformade rör framtill som stupar ner mot stödet. Ser den bra ut? Ärligt talat ser det inte ut som en Fanatec-cockpit, särskilt inte när du jämför Rennsport V2 med det tyska märkets senaste utgåvor.
I absoluta termer är designen återhållsam, med svart nät mellan metallrören. Detta ger den en viss personlighet, utan att ge den ett hisnande utseende.
Kundanpassad montering
Det är inte förvånande att Rennsport V2 levereras helt isärmonterad, med rör och alla komponenter, plus en monteringsguide. Detta är ganska enkelt att göra, med tanke på att det är en Fanatec-produkt, och guiden är detaljerad och lättläst, men också för att Rennsport V2 är ett rörformat chassi.
Om du tittar i Fanatec-katalogen hittar du ett antal fästen som passar till chassit. Oavsett vilken konfiguration du har erbjuder Fanatec en ganska omfattande katalog med tillbehör, inklusive ett monitorfäste (enkel eller trippel), ett växelfäste, ett högtalarfäste och ett hinkfäste.
Tillverkning och ytbehandling
Hela strukturen på Rennsport V2 är baserad på metallrör med standarddiameter. När det gäller soliditet är vi väl betjänade, även om den här cockpiten börjar visa sin ålder. Så länge du inte använder den med en Podium DD2, eller motsvarande bas, är Rennsport V2 stabil i absoluta termer.
När det gäller finishen är jag inte riktigt förtjust i nätet mellan rören, även om det är mycket välarbetat måste jag säga. Det ser lite billigt ut och återspeglar inte riktigt Fanatecs begärda pris. Den övergripande finishen på chassit är dock utmärkt, värdig varumärkets standarder. Du hittar inga skarpa kanter, dåligt tillverkade delar eller defekter i allmänhet.
Justering av chassi
Bortsett från skopan och vevpartiet kan du inte justera de andra delarna av Rennsport V2 särskilt mycket. Tretlagerblocket kan justeras för lutning, och skopan endast för avstånd. Jämfört med de senaste cockpitmodellerna är Fanatecs första i det här avseendet en blekfis. Men du måste ta saker i sitt sammanhang: det var det tyska varumärkets första chassi, släppt för flera år sedan, så …
Men för sin tid erbjöd Rennsport V2 fortfarande hyfsade inställningar, lämpliga för de flesta sim-racingförare. Det är bara det att nuförtiden är det inte så bra att erbjuda vinkeljustering på pedalerna och avståndsjustering på skopan.
Känslor under lek
Tja… Rennsport V2 är en cockpit som kom ut för flera år sedan. För sin tid var designen ganska bra, även om jag inte är ett fan av nätet på sidorna mellan rören.
När det gäller känslan är den rörformade strukturen på Rennsport V2 solid och erbjuder lite i vägen för racingrörelse. Det är sant att du kan installera en ny Direct Drive-bas från Fanatec, men personligen skulle jag inte gå med en Podium DD2, till exempel.
Enligt min mening är Rennsport V2 perfekt för förare som är nya inom simracing, med kedjestag som utvecklas mindre än 10 nm, Load Cell-vevställ som väger mindre än 90 kg och en bra liten skopa. Om du använder kringutrustning från CSL-serien är den dessutom perfekt anpassad till Rennsport V2 och ger stor stabilitet vid racing.
Men Rennsport V2 är inte helt felfri, och den största bristen är inställningarna. Basdäcket är fast och det nedre fästdäcket är justerbart för lutning. När det gäller skopan är den också begränsad, även om Sparcos alternativ verkligen är magnifika.
Kompatibilitet
Om du scrollar längst ner på Rennsport V2:s beskrivningssida ser du att den här cockpiten är kompatibel med hela Fanatecs sortiment när det gäller Direct Drive-baser, pedalboards och andra tillbehör för simracing som säljs av det tyska varumärket. Logitech G25 och G27 finns också på listan, liksom Thrustmasters T500RS.
Och det slutar inte där, eftersom det finns andra fästen som är kompatibla med Rennsport V2, till exempel ett för bildskärmar (1 eller 3), ett för en högtalare, ett för en växelspak och så vidare. På den här punkten, som är kompatibilitet, är Rennsport V2 ett nöje att använda, och är inte bara begränsat till ett chassi med bara ben.
Valuta för pengarna
Rennsport V2 är ett gammalt chassi med ett pris på 999 euro, men priset har inte förändrats över tid. Idag erbjuder det inte det bästa värdet för pengarna, inte ens jämfört med konkurrensen från Fanatec, till exempel CSL Cockpit, som är nyare, men mindre stabilt i absoluta termer med sina stora underreden, eller till och med ClubSport GT Cockpit, som är klart bättre än Rennsport V2, och framför allt billigare.
Min bedömning
Så här är min dom över Rennsport V2. Det är ett chassi med en ganska atypisk design, rörformad och mycket nykter. När det gäller anpassningsbarhet är vi begränsade till Fanatec-tillbehör, men Rennsport V2 stöder kringutrustning för sim-racing från andra märken, vilket egentligen är ganska bra.
Dess största brist, enligt min mening, är priset, som inte har förändrats över tid, särskilt eftersom Fanatec sedan dess har stärkt sin katalog med CSL Cockpit och ClubSport GT Cockpit, som båda är billigare än Rennsport V2. Om du kan hitta en för 500 euro, eller ännu mindre, är den här cockpiten värd att överväga. Även om den fortfarande säljs för nästan 1 000 euro erbjuder Fanatec för närvarande modernare alternativ i sin katalog, och framför allt kostar de mindre.
0 kommentarer