Välj en sida

P1Sim Arnage : Test och åsikter

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

P1Sim Arnage

Fördelar

  • En premiumratt i GT/F1-stil
  • Vertikal skärm i centrum för telemetri
  • Kompatibel med många baser, förutsatt att du har en tillhörande hubb

Nackdelar

  • Ett mycket högt begärt pris
  • Inga nav för Direct Drive-baser tillgängliga från P1Sim
  • Gummibeläggningen ser lite billig ut

Vårt betyg: 8.9/10

Spelare som vill ägna sig åt simracing, oavsett om det är av passion eller för att förbättra inlevelsen i sina videospel, står inför ett brett utbud av alternativ när det gäller produkter och kringutrustning. Och då talar jag inte ens om varumärkena, som både är många och täcker olika segment av simracingmarknaden.

Söndagsförare vänder sig naturligtvis till budgetvänliga lösningar, som ofta erbjuds av Logitech och Thrustmaster. Målet här är att spendera tid på arkadtitlar som Need For Speed eller Forza Horizon. De med en bra nivå av körförmåga kommer att välja märken som Fanatec, Moza eller Simagiceftersom deras produkter är högpresterande, innovativa och i många fall prisvärda.

Och naturligtvis representeras premium- och mycket avancerade segment av varumärken som Asetek SimSports och Simucube. Men en ny spelare har precis fått in en fot i dörren, om jag får säga så, och det är P1Sim. Det här franska varumärket har inte precis vänt upp och ner på segmentet, men det har för avsikt att ta en del av marknaden med en katalog som sakta men säkert börjar ta form. Bland de produkter som erbjuds finns en ratt i GT/F1-stil:Arnage. I det följande tar vi en närmare titt på den.

Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Ratt i GT/F1-stil som är öppen upptill
  • 4-tums vertikal skärm för visning av bilens telemetri
  • Bakgrundsbelysta kontroller (RGB) på frontplattan
  • RevLED längst upp på skärmen
  • 4 paddlar bak, varav 2 är magnetiska
  • Metallkonstruktion, med 5 mm tjock frontpanel i kolfiber
  • Kompatibel med baser från Moza, Simagic, Simucube, Asetek SimSports, Thrustmaster, Fanatec etc. via en specifik hubb för varje märke
  • Kompatibel med Simhub på PC
  • Gummibeläggning runt hela ratten
  • 29 cm hjuldiameter
GT DD PRO

Utformning

Som med alla våra tester av kringutrustning för sim-racing börjar vi med designen på denna Arnage-ratt. Formen är något rektangulär, med en full öppning längst upp på ratten. I grund och botten har du en halv ratt i dina händer.

Utseendet är mycket sobert, med svart som dominerar hela Arnage. Frontpanelen består av 5 mm tjock kolfiber, med den centrala vertikala 4-tumsskärmen och alla RGB-bakgrundsbelysta reglage runt omkring. Som jag sa är det underskattat i absoluta termer, med bara två röda och blå tumhjul, men de är långt ifrån tummar, men vi kommer tillbaka till det i hands-on-avsnittet nedan.

Kundanpassad montering

Det är inte särskilt komplicerat att montera Arnage på en Direct Drive-bas, men det är ingen picknick. Beroende på vilken DD-bas du har behöver du ett navhjul Sidospecifik, med den QR som följer med den naturligtvis.

För Fanatec behöver du Podium-navet. Moza och Simagic behöver QR-hjulsidan, dvs. D1Spec. Anslutning till Asetek- och Simucube-baser sker via ett nav. För dessa 5 märken kan du hitta lösningen direkt i deras respektive butiker.

Du kan också använda Arnage med en Thrustmaster-bas, men tillverkaren erbjuder inget i sin butik. Så du måste vända dig till tredjepartslösningar, ofta från modding-communityn, för att få navet.

När det gäller P1Sim erbjuder det franska företaget tyvärr inte någon QR eller nav till sin ratt, vilket jag tycker är lite synd. Visserligen finns det lösningar för de flesta tillverkare av DD-baser, men jag hade gärna sett att P1Sim hade erbjudit en specifik produkt.

Tillverkning och ytbehandling

Arnage-ratten har en metallstruktur med en bakre platta och en 5 mm tjock frontplatta i kolfiber. Byggkvaliteten är i toppklass i nästan alla avseenden. Jag upptäckte inte ett enda tillverkningsfel eller en enda dåligt monterad del på den här ratten, vilket är en kvalitetsgaranti. Detsamma gäller för Arnages finish, som är nästan perfekt.

Det enda ”felet” med den här ratten är gummibeläggningen runt ratten. Arnage är en dyr ratt, och det hade varit mycket bättre att ha läder eller alcantara runt kanten för att uppfylla alla premiumkrav. Företaget hävdar ett överlägset grepp, men från mina tester behöver du handskar för att få ut det mesta av det. Knapparna är också gjorda av silikon om jag inte misstar mig, eller åtminstone känns det så, vilket uppriktigt sagt inte hjälper prislappen. Å andra sidan kan detta materialval ha dikterats av det faktum att knapparna är helt bakgrundsbelysta. Detta återstår att bekräfta med P1Sim.

GT DD PRO

Hantering av ratten

Arnage har en diameter på 29 cm, vilket placerar den i den något mindre änden av rattspektrumet. Den är fortfarande användbar för sim-racing, samtidigt som den är uppslukande för racing. Hela öppningen längst upp på ratten finns där för att ge en GT/F1-känsla och för att spara vikt, eftersom Arnage väger strax över 1 kg.

När det gäller kontrollerna är de på frontplattan tillgängliga On The Fly, vilket avsevärt förbättrar ergonomin för denna ratt. Knapparna klickar bra, men förvänta dig att vissa förblir i nedtryckt läge på grund av silikonet, men de gör jobbet. Detsamma gäller joystickarna och de magnetiska och analoga paddlarna på baksidan. Fantastiskt arbete från P1Sim.

Även på Arnage har du 2 vred som är tänkta att användas av tummarna. Men deras placering fick inte memot. Dessa två reglage sitter alldeles för lågt för att kunna nås med tummarna, och att använda dem med ett annat finger är konstigt i början. Med tiden blir det lättare, men det handlar om det så långt som jag är bekymrad.

Känslor under lek

Som jag sa ovan om Arnage-installationen har du ett antal valmöjligheter, och ingen av dem kommer från P1Sim, vilket är synd egentligen. Ändå visade sig den här ratten vara mycket trevlig i sim-racing, och av flera skäl.

Ergonomin i Arnage är mycket bra, mycket tack vare att skärmen är centralt placerad, men ändå vertikal, vilket ger gott om utrymme för att placera knappar och reglage mycket nära dina händer. Dessutom är handtagen riktigt stora, vilket ger dig ett utmärkt grepp, precis som på en riktig, vardaglig ratt.

Skärmen erbjuder många alternativ för fordonstelemetri, med inkopplad växel, varvtid, hastighet, varv etc. Allt detta kan ställas in via SimHub, även om P1Sim erbjuder sin egen programvara för rattinställningar. Allt detta kan konfigureras via SimHub, även om P1Sim erbjuder sin egen programvara för rattinställningar, men de två fungerar inte samtidigt.

Och för att avsluta med känslorna, gummit runt kanterna. Det är slätt, inte texturerat, och det håller värmen i dina händer mycket bra. Utan handskar kändes Arnage mycket obekväm efter bara några varv.

GT DD PRO

Kompatibilitet

P1Sim-hjulet är endast kompatibelt med PC-plattformen, under Windows. När det gäller Direct Drive-baser, förutsatt att du har rätt QR Wheel Side, kommer du inte att ha några problem med det, eftersom länken till datorn är via USB. Dessutom finns det en ganska lång kabel som kopplas in i hjulets bakplatta.

Valuta för pengarna

Ratten kostar 999 euro, men säljs för närvarande för 699 euro. På specialerbjudandet ger Arnage ganska bra valuta för pengarna, vilket gör att den kan mäta sig med ett antal alternativ från konkurrenterna, till exempel Moza FSR eller Simagic FX Pro. Du måste dock lägga till mellan 20 och 200 euro för att få QR så att den blir användbar med din Direct Drive-bas.

Min bedömning

P1Sim Arnage är en vacker ratt, ergonomisk och fantastisk att hålla i handen. Ärligt talat förväntade jag mig inte en så vacker ratt från ett företag som bara är två år gammalt, och det säger en hel del om P1Sim-teamets färdigheter.

Om du kan komma förbi knapparna med silikonfinish och fälgen som håller dig varm på vintern utan handskar, måste Arnage finnas med på listan över premiumfälgar att överväga. Det är helt enkelt en utmärkt fälg, på nästan alla sätt.

gt dd pro

P1Sim Arnage

Premiumratt som kombinerar ergonomi och prestanda

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

PXN V10 : Test och granskning

PXN V10 : Test och granskning

PXN V10Fördelar Ett komplett paket med bas, ratt, pedaler och växelspak Ganska anständig känsla på PC för grunderna...

Grid MPX : Test och åsikter

Grid MPX : Test och åsikter

GRID MPXFördelar Premium, minimalistisk rattdesign GT-stil med utmärkt ergonomi Hög grad av kundanpassning Nackdelar...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar