Logitech G RS 50
Fördelar
- Maximalt vridmoment på 8 nm
- Aggressivt prissatt för den kraft den levererar
- Bra byggkvalitet
Nackdelar
- Dyrare bas på Playstation än på andra plattformar
Vårt betyg: 8.9/10
Logitech är helt klart fast beslutna att ta en bra andel av marknaden för Direct Drive-baser. Detta började med lanseringen av G Pro Racing Wheel, en DD-bas som utvecklar 11 nm konstant vridmoment, vilket placerar den över Fanatec CSL DD med boost kit, och strax under ClubSport DD med 12 nm vridmoment.
Logitechs första DD-bas placerade varumärket mitt i segmentet för kringutrustning för simracing. Det är ett segment som främst lockar piloter med god erfarenhet av simracing, men inte nödvändigtvis de som är nya inom disciplinen.
Logitech såg att det hade skapats en lucka i sin nya katalog och utvecklade RS50, en Direct Drive-bas på nybörjarnivå som utvecklar 8 nm vridmoment, exakt vad CSL DD erbjuder med boost-kit. I det följande ska vi prova det här paketet och se vad det har i ärmen.
Paketets huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Bundle finns med bas och ratt för PC/Xbox och PC/PS
- Basutveckling 8 nm av max vridmoment
- Helmetallstruktur för bas och ratt (aluminium)
- Kompatibel med Logitechs nya ekosystem, inklusive rattar
- TrueForce, som ger ett extra lager av feedback, särskilt när det gäller vibrationer
- Ratt med en diameter på 29 cm med aluminiumstruktur och TPU-läder på styret
- Reglage fördelade över ett nav med 2 bakre paddlar och Logitechs nya Quick Release-system
- Kompatibel med PC, Xbox och Playstation, förutsatt att du har rätt utrustning
- Nu finns en ny RS Pedals Load Cell-pedalbräda som väger 75 kg tillgänglig
Design
Som vanligt börjar vi med designen. Basen är väldigt fin, måste jag säga, och väldigt liten jämfört med sin storasyster, G Pro. Höljet är helt svart, med en QR som tenderar mot en något mörkgrå. Det är riktigt vackert, med en lite triangulär form tycker jag. Det finns fenor för kylning av elmotorn och anslutningsmöjligheter på baksidan, inklusive ett USB-C-uttag.
När det gäller ratten har Logitech introducerat 3 nya modeller i sin katalog, men den mest populära kommer säkert att vara den runda. Den är 29 cm i diameter, med borstad aluminium på frontplattan och TPU-läder på ringen. Jag tycker att rattkransen är ganska tjock, vilket ger ett utmärkt grepp, och uppriktigt sagt föredrar jag den framför de andra tunna rattarna som finns på marknaden.
Kundanpassad montering
Ratten, eller snarare navet i basen, är monterad med Logitechs nya Quick Release. Det måste sägas att den schweiziska tillverkaren har tagit tid på sig att ta fram rattar som är kompatibla med deras QR som härrör från konkurrenterna.
När det gäller att montera basen på möbeln är den 8 nm lång, och en klämma är allt du behöver för att hålla den på plats. Om du har ett chassi monteras det nedifrån på en slags glid med muttrar för att positionera allt. Jag tycker att det är mycket enkelt att montera RS50, och den är kompatibel med alla chassin som har ett bottenmonterat däck.
Tillverkning och ytbehandling
Jämfört med Thrustmaster är Logitech en premiumtillverkare, och det gäller även RS50. Basen har en metallstruktur, vilket inte bara ger en kvalitetskänsla utan också hjälper till att kyla elektroniken och motorn.
Ratten har en aluminiumstruktur och en borstad frontplatta. Huvudbandet är klätt i mjukt, högkvalitativt TPU-läder med svarta sömmar på insidan. Det är en utmärkt finish, och det var också fallet med Logitechs tidigare rattar. Varumärket lyckas ta hand om sina kringutrustningsprodukter utan att erbjuda dem till ett högt pris.
När det gäller navet är det tillverkat av plast med en finish som är värdig ett premiummärke. Jag märkte inga defekter på det, eller ens på de andra delarna av paketet, och kompositstrukturen är inte alls en svag punkt, eftersom basen bara utvecklar 8 nm vridmoment.
Och om du väljer pedalbordet bör du veta att det är baserat på en metallkonstruktion med svarta element och att det kan uppgraderas.
Hantering av ratten
Hjulet är 29 cm i diameter och 36 mm tjockt. Jag tycker att ratten är mycket lätt att greppa, särskilt handtagen. Knapparna sitter på navet och de är nära händerna, vilket gör dem lättare att använda när du tävlar.
Dessutom är ergonomin riktigt genomtänkt, med vridomkopplarna vända mot ratten och inte mot föraren. Det frigör utrymme på frontplattan och förbättrar ergonomin, eftersom du inte behöver ta bort handen helt från ratten för att ändra inställningar mitt under ett lopp. Allt du behöver göra är att lägga ner handen och vrida omkopplarna med fingrarna. Enkelt, effektivt och ergonomiskt.
Känslor under lek
Så hur bra är RS50 med sim-racingbanor? Med några få ord är det verkligen inte illa. Basmotorn utvecklar precis rätt mängd vridmoment (8 nm) och mättas inte snabbt, åtminstone inte om du ställer in den på rätt sätt. Motorn kan överföra praktiskt taget alla effekter som bilen genomgår, såsom stötar, oregelbundenheter i banan, vibratorer och stötar också, med god granularitet tycker jag.
Effekter finns på alla titlar, vissa mer än andra. I Assetto Corsa Competizione visar sig RS50 vara en fantastisk Direct Drive-bas som berikar din upplevelse med många effekter och feedback. Detta gäller i stort sett för de flesta sim-racingtitlar, men det finns några saker som är värda att nämna, inte minst det faktum att basen alltid vill återföra hjulen till mitten, eller fjädereffekten som den kallas. Jag har märkt detta främst på GT7, och jag vet inte om det är specifikt för titeln eller basen/mjukvaran, eftersom jag inte riktigt har upplevt det någon annanstans. Om du är osäker är det troligt att min erfarenhet av Fanatecs GT DD Pro är lite partisk när det gäller den här kommentaren.
När det gäller ratten är den ganska liten med en diameter på 29 cm. De som är vana vid stora rattar kan ha lite problem med den här ratten, särskilt i GT-titlar. I rallytitlar har jag märkt att Logitechs lilla ratt gör sig riktigt bra på specialsträckor. Kontrollerna är mycket nära dig, vilket gör ergonomin ännu bättre.
Kompatibilitet
Logitech erbjuder 2 kompatibilitetsalternativ: PC/Xbox och PC/PS. För det första är grunden densamma, eftersom Xbox-kompatibilitet hanteras av navet som du måste köpa om du använder Microsofts konsol.
Och om du har en Playstation måste du köpa basen, som är specifik för Sonys plattform, men kompatibel med datorer. Det finns också en PS-hubb i Logitechs katalog, men den är främst avsedd för att ta över Playstation-kontroller.
Allt du behöver göra är att ansluta pedalbordet till basen så fungerar det naturligt med den plattform du väljer.
Valuta för pengarna
RS50 ger ganska bra valuta för pengarna, särskilt om du är PC/Xbox-användare och köper varje del av utrustningen separat. Märkligt nog matchar Logitechs paketpriser inte de produkter som säljs separat.
Pedaler + bas + ratt + nav + klämma på Xbox/PC kostar 720 euro och 800 euro på Playstation. Men om du köper paket stiger priset till € 800 för Xbox också.
Mitt utlåtande
Logitech har varit långsamma med att komma med en logisk uppföljare till sitt Direct Drive-ekosystem, och jag måste säga att RS50 är väl värd att vänta på. Det är en utmärkt instegsmodell när det gäller kraft och erbjuder en mycket bra körkänsla för fans av sim-racing.
Det är en produkt som jag skulle rekommendera till fans av virtuell racing, särskilt de som vill ha något annat än de välkända varumärkena i segmentet, som Fanatec, Moza och Simagic. Dessutom utgör RS50 ett premiumalternativ till Thrustmasters erbjudande.











0 kommentarer