Välj en sida

Topp 3 bästa handbromsar för PS5 i 2025

Sim Racer

Som e-sportförare och Sim Racing-entusiast har jag bestämt mig för att dela med mig av min passion på den här webbplatsen.

När du köper via våra länkar kan vi få en affiliateprovision.

Precis som för den huvudsakliga kringutrustningen för sim-racing finns det gott om tillbehör för denna disciplin, utformade för att överbrygga klyftan mellan verkligheten och den virtuella världen. Från rattar och pedaler till Direct Drive-baser finns det ett stort urval att välja mellan, och med det utbud av kringutrustning för sim-racing som erbjuds från olika tillverkare är du säker på att hitta vad du letar efter, oavsett din nivå av körförmåga.

Detsamma gäller för övriga produkter och utrustning i en simracinguppsättning. Det finns ett stort utbud av produkter för att komplettera din rigg, oavsett om du gillar drift, rally, F1 eller endurance. Denna kategori av tillbehör inkluderar instrumentpaneler, växlar, RevLED, knapplådor, handbromsar och mycket mer. Det är omfattande, och beroende på märke, mycket hög kvalitet.

Erfarna förare kommer alltid att leta efter den inställning som ligger närmast cockpiten i en racerbil. För att uppnå detta erbjuder de ledande namnen inom simracingbranschen en hel katalog med kringutrustning och tillbehör, inklusive handbromsar.

Även om vissa förare kanske tycker att en sådan anordning inte är nödvändig i sim-racing, är dess användbarhet mer än bevisad i drifting och rally. Om du har ett gott öga har du utan tvekan märkt att förare som är skickliga på att glida och gå i sidled alla använder sig av att låsa bakhjulen för att initiera och kontrollera bilen under deras prestation.

Men tillbaka till sakens kärna: de bästa handbromsarna, på PS5 den här gången. Om du hade använt en PC hade listan varit längre, med många poster. På Sonys konsol, och till och med på Microsofts, kan kompatibla kringutrustning, och framför allt kvalitetsutrustning, räknas på ena handens fingrar. Jag tycker att det är synd, trots att Windows/PC-plattformen är mycket mer mogen när det gäller mjukvarustöd och anpassning av kringutrustning, till nackdel för en prislapp som ofta är oöverkomlig för virtuella förare jämfört med hemmakonsoler.

Med detta sagt finns det huvudsakligen tre varumärken som är aktiva inom konsolsegmentet för Sony och Microsoft, och alla tre erbjuder handbromsar för PS5.

# Fanatec ClubSport Handbroms V2

mclaren gt3 v2

Låt oss börja direkt med den bästa handbromsen som finns för PS5: Fanatecs Handbrake V2. Den här nya handbromsen använder samma stilistiska kod som Handbrake V1.5, men byter ut de ganska raka vinklarna mot kurvor.

När det gäller design är den ännu vackrare än den enhet den ersätter. Kroppen är enfärgad, med betoning på likheten med motorsport. Handtaget är mycket större den här gången, i aluminium och stål, liksom hela kringutrustningen. Den är mer premium än V1.5, och det är vad vi letar efter i en produktutveckling.

När det gäller handbromsens placering kan du använda den antingen horisontellt eller vertikalt, precis som de andra två handbromsarna på den här listan, så det finns ingen stor fördel jämfört med konkurrenterna. Men när det kommer till känslan är det en helt annan sak.

V1.5 använde en analog sensor. V2 byter ut den mot en lastcell, vilket ändrar spelplanen helt och hållet. V2 är nu en bromsande best, som levererar sensationer som saknar motstycke på hemkonsoler och PC. Återkopplingen är ultraprecis, uppslukande och framför allt njutbar. Dessutom finns det många inställningar tillgängliga på lastcellen, vilket gör den här enheten mycket anpassningsbar.

Slutligen, här är pricken över i:et på kakan. Som en högpresterande, premium och framför allt modern enhet tack vare införandet av Load Cell, borde Handbrake V2 komma med en rejäl prislapp, tycker du inte det? Men nej, det gör den inte! Denna Fanatec-handbroms kan bytas ut för 200 € och är kompatibel med alla nuvarande spelplattformar, vilket gör den till ett måste på den här listan. Och om du har en snäv budget är V1.5 precis rätt för Drift King-liknande tvärstag.

# Handbromsen Thrustmaster TSS

handbroms för thrustmaster tss

Thrustmaster har funnits på spelmarknaden under en mycket lång tid. Med sitt utbud av kringutrustning för flyg- och körsimuleringar täcker Thrustmaster ett bredare spektrum av virtuella piloter och erbjuder en mycket mer omfattande katalog än konkurrenten Logitech.

När det gäller handbromsar erbjuder den franska tillverkaren (ursprungligen amerikansk) TSS Handbrake, en kvalitetsanordning som är mycket uppskattad av fans av glidning och traversing. Jämfört med Logitechs RS Shifter & Handbrake, som vi kommer att titta på härnäst, är TSS identisk i sin funktion. Du har ett sekventiellt växlingsläge med ”+” pekande nedåt och ett analogt handbromsläge.

TSS är en officiell kopia av en Sparco-handbroms, och de två tillverkarna samarbetar kring många av produkterna i Thrustmaster-sortimentet. Huset är tillverkat helt i metall och håller hög kvalitet. När det gäller design är linjerna fina, men jag tycker att TSS är ganska upptagen när det gäller logotyper och etiketter. Enligt min mening är det för mycket, och en silverfärgad yta hade varit mer än tillräckligt för att göra den till en mer attraktiv enhet.

Låt oss gå vidare till känslan. Den analoga sensorn är exakt, så att du kan finjustera bromsningen efter dina önskemål, även på PS5. Till skillnad från Logitechs RS, som har ett progressivt läge men inte stöds av alla racingtitlar på Sonys konsol, vilket lämnar dig med On/Off-läget, som fungerar, men utan feedback, ger TSS dig feedback i form av motstånd. Ju hårdare du drar i spaken, desto hårdare blir loppet, vilket ger dig feedback. Det är en rudimentär design, men den fungerar och det är det som räknas.

TSS säljs för 300 euro i Thrustmasters butik och är ett bra alternativ till Logitechs PS5-lösning, som vi tittar närmare på härnäst.

# Logitech RS Växelspak och handbroms

mclaren gt3 v2

Logitech är ett av de mest populära varumärkena i spelvärlden, och det av en mycket god anledning: den schweiziska tillverkaren erbjuder högkvalitativ och högpresterande kringutrustning som fokuserar på spelare. Under många år har Logitech dominerat instegssegmentet för sim-racing med produkter som G29 för Playstation, ett paket som består av en kugghjulsdriven bas, pedalboard och ratt. Med ett detaljhandelspris som ofta ligger på runt 200 euro, bra byggkvalitet och en hyfsad känsla för en helgracingspelare har denna serie kringutrustning sålts i tiotusentals exemplar.

Nyligen bestämde sig Logitech för att nå ut till en annan målgrupp, förare som vill ha högpresterande kringutrustning för simulerad racing, något som redan fanns hos konkurrenterna. Resultatet är Pro-serien, med Direct Drive-bas, rattar, Load Cell-pedaler och en helt ny kombination av växelspak och handbroms. Den kallas RS Shifter & Handbrake, och den finns med på den här listan.

RS Shifter & Handbrake är en hybridanordning som innehåller en sekventiell växelspak och en handbroms. Det är ganska atypiskt, måste jag säga, eftersom märken ofta erbjuder en växelspak med H-mönster och sekventiellt läge. Men på papperet ser det lovande ut för rally och drifting.

Designen är i linje med Pro-serien, med ett svart hölje och en elektrisk blå accent på handtaget i form av en ring. Det är en verkligt vacker, diskret och minimalistisk design, med endast Logitech-logotypen på ovansidan av växelspaken/handbromsen. Växling mellan sekventiell spak och handbroms sker med hjälp av en omkopplare på enhetens undersida.

För känslan har du två lägen: progressiv, som jag måste säga är övertygande, med ett motstånd som stiger med spakens vinkel och kulminerar i en fast slutpunkt. Det är fantastiskt för en analog handbroms, men den är inte riktigt kompatibel med PS5. På papperet är den det, men det är väldigt få spel som stöder det här läget.

Det andra läget är det klassiska On/Off, som om du använde knappen på en joystick. Och det här läget är kompatibelt med Sony-konsoler, förutom att känslan är utsparkad. Anledningen är enkel: det finns ingen återkoppling från handbromsen, så du lämnas i mörkret när du aktiverar kringutrustningen, vilket jag tycker är synd.

RS Shifter & Handbrake säljs för 159,99 euro i Logitech-butiken, vilket gör den till den billigaste av dem alla… men också den minst övertygande när det gäller känsla och kompatibilitet med PS5.

gt dd pro

Clubsport handbroms V2

Den bästa PS5-handbromsen i 2025

Notez cet article

Du kanske också gillar…

De 3 bästa drivhjulen för PC

De 3 bästa drivhjulen för PC

Sim-racing är tänkt att vara ett billigare alternativ till motorsport, som omfattar flera discipliner som tävlas runt...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar