Välj en sida

Moza R5 eller Fanatec CSL DD: det bästa valet i 2025

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Vårt val: Fanatec CSL DD

Fördelar

  • Bättre, mer exakt och uppslukande körkänsla
  • Mer robust konstruktion och premiumfinish
  • Ett mycket större Fanatec-ekosystem att utvecklas i

Nackdelar

  • Original Quick Release (Lite) inte lika bra som på R5

Inom segmentet för kringutrustning för simracing finns det två huvudmärken: Fanatec och Moza Racing. Fanatec har mer än 20 års erfarenhet i branschen och det är utan tvekan Fanatec som demokratiserade billiga Direct Drive-baser för allmänheten med sin CSL DD. Mittemot dem har vi Moza Racing, en tillverkare som bara har funnits på simracingmarknaden i några år, men som ändå har lyckats skaffa sig en del av marknaden genom att erbjuda högkvalitativ, högpresterande kringutrustning med en aggressiv prispositionering.

Även om skillnaden i erfarenhet är enorm, är de två varumärkena likvärdiga när det gäller produkter och kringutrustning. Oavsett om det gäller Moza eller Fanatec erbjuder varje tillverkare ett komplett sortiment av kringutrustning för simracing, som tilltalar nybörjare, amatörer, erfarna och professionella förare. Dessutom arbetar båda med några av de största namnen inom motorsport, inklusive Porsche och McLaren. Allt detta betyder att båda är mycket prisvärda, oavsett vilken nivå du befinner dig på inom sim-racing.

Bland de produkter som erbjuds finns Direct Drive-baser på instegsnivå från båda konkurrenterna. Fanatec är närvarande i detta segment med CSL DD och Moza med R5. I det följande kommer vi att jämföra dem och se vilket som är bäst för simracinganvändning, baserat på ett antal kriterier.

Utformning

Låt oss börja med utformningen av dessa två konkurrerande hårddiskbaser. De har ett metallhölje för bättre värmeavledning, samtidigt som de erbjuder en ganska förstklassig design, måste jag säga.

CSL DD har en ganska kvadratisk form, medan R5 har en X-formad design. Båda har fenor för värmeavledning, vilket förbättrar den övergripande designen. När det gäller färgen är den helt svart, med tillverkarnas logotyper på höljet. Det är diskret, inte alls pråligt.

Framtill är QR2 monterad på CSL DD, men färgen är inte densamma som på karossen, och det märks snabbt. På R5 har QR samma färg, vilket jag tycker ser ganska bra ut på basen.

På det hela taget är de två baserna likartade och ingen av dem har en fördel framför den andra.

GT DD PRO

Montering

Låt oss gå vidare till montering. Båda kan installeras antingen på ett chassi med hjälp av ett standardmonteringssystem (Fanatec från botten och sidorna, och Moza endast från botten), eller på möbler med hjälp av en klämma.

Här har Fanatec-basen en fördel eftersom den är mycket mer mångsidig när det gäller montering på cockpits. För montering på möbler levereras Moza-baspaketet med klämman, och för Fanatec måste du gå igenom tillbehörskatalogen. Så jag skulle säga att det är oavgjort i den här kategorin.

Känslor på banan

Låt oss gå till sakens kärna: upplevelserna på banan. Moza R5 utvecklar ett toppvridmoment på 5,5 nm tack vare sin elmotor. Denna basmodell presterar bra i sim-racing, med ett effektområde som är ganska väl hanterat oavsett vilken titel du spelar.

Återkopplingen från den här basen är bra och ger både lätta och tunga detaljer när du är ute på banan. Mellan bump, kropps- och banrörelse och förlust av grepp har Moza verkligen gjort ett bra jobb med sin bas på nybörjarnivå. Vridmomentet på 5,5 nm kommer dock snabbt att ta slut, särskilt om du begär för mycket genom att pressa alla reglage till det yttersta.

När det gäller Fanatecs CSL DD utvecklar den här basen 5 nm vridmoment i sin standardversion, men tack vare boost-kitet som säljs separat kan du få 3 nm mer, vilket ger totalt 8 nm, och det gör hela skillnaden på banan.

När det gäller känslan behöver jag egentligen inte presentera den legendariska Fanatec-basen. Återkopplingen är närvarande, responsiv och uppslukande, oavsett sim-racingtitel. Men precis som med Mozas R5, med CSL DD i standardversionen, dvs. 5 nm vridmoment, kommer du snabbt att nå dess gränser i simracing, särskilt om du vill känna maximal feedback. Det är här boost-kitet kommer in i bilden, vilket gör att du kan öka effekten till 8 nm, vilket ger dig ett mycket bredare feedbackområde än R5. Med sin CSL DD har Fanatec lyckats träffa 2 olika segment av sim-racingmarknaden, och det är dess fördel jämfört med konkurrenterna.

GT DD PRO

Plattformskompatibilitet

När det gäller kompatibilitet är Fanatecs CSL DD den klara vinnaren, förutsatt att du har en ratt som stöds av den plattform du använder. Oavsett om det är PC, Playstation 4 eller 5, Xbox Series X/S eller One, kommer CSL DD att fungera utan inkoppling på dessa tre plattformar, förutsatt att du har en ratt som är kompatibel med konsolerna. Faktum är att det är det enda kravet för att köra basen på konsoler. Programvarustödet, i synnerhet Fanalab, kommer dock inte att beaktas, och endast de inställningar som finns tillgängliga på rattens och basens firmware kommer att kunna ändra körupplevelsen på Playstation och Xbox. På PC kan du mer eller mindre göra allt, och detsamma gäller för R5.

Jämfört med Fanatec är Moza’s R5 en obetydlig produkt. Endast PC-datorer stöds av denna Direct Drive-bas, vilket begränsar dess antagande av hemspelare. Det är sant att Moza erbjuder R3, som är kompatibel med Xbox, men när det gäller kraft ligger den under R5 på bara 3,9 nm.

Kompatibilitet med varumärkets ekosystem

På den här punkten dominerar Fanatec spelet. Absolut alla produkter i Fanatecs katalog är kompatibla med CSL DD, från rattar och pedaler till växelspakar och handbromsar. Allt kommer att fungera utan minsta problem och på alla plattformar.

Historien är något annorlunda för R5. När det gäller de vevpartier som säljs av Moza kommer R5 att fungera med dem så normalt som möjligt, och detsamma gäller för märkets växlar och handbromsar.

Det finns dock en skillnad när det gäller rattar. Under resans gång har Moza reviderat sin Quick Release, och detta har lett till att R5 inte längre är kompatibel med en del av tillverkarens sortiment av rattar. Som ett resultat av detta stöds inte alla V1-versioner (CS V1 och GS V1) av Mozas rattar av R5. I absoluta termer är detta inte så begränsande, men det märks i en katalog som bara innehåller 8 hjul.

GT DD PRO

Valuta för pengarna

När det gäller priser så kostar 5nm Fanatec CSL DD €350 och 8nm €450. Hos Moza finns R5 endast tillgänglig som ett paket för 480 euro, med en standardratt och SR-P Lite vevparti.

Till de priser som dessa två baser säljs för tycker jag att de ger utmärkt valuta för pengarna, med en liten fördel för Fanatec eftersom tillverkaren också erbjuder paket för sin CSL DD från 400 euro ( CSL DD Ready2Race), vilket är billigare än Moza. Dessutom är Fanatecs katalog mycket rikare när det gäller fjäderkontakter, så du kommer att ha den perfekta installationen oavsett din favoritdisciplin.

Vinnaren

Efter att ha jämfört de två konkurrerande instegsbaserna från Fanatec och Moza är valet fortfarande svårt, med tanke på den utmärkta kvaliteten på dessa två enheter och deras utmärkta känslor på den virtuella banan.

Fanatec har mer än 20 års erfarenhet i branschen, och denna erfarenhet är inte på något sätt försumbar när det gäller den feedback och känsla som överförs av denna utrustning. Det är fortfarande det självklara valet för förare som letar efter högpresterande simracingprodukter till ett pris som ofta är rimligt.

På bara några år har Moza Racing ändå visat att varumärket är gångbart inom sim-racing, med ett ganska omfattande sortiment. Det täcker naturligtvis inte alla motorsportdiscipliner, men det gör jobbet för praktiskt taget alla förare.

Om vi tar hänsyn till de poäng som CSL DD och R5 har fått i ovanstående kategorier är Fanatec-basen vinnaren. Den är mer mångsidig, anpassningsbar till krävande förare tack vare ett boost-kit som ökar effekten till 8 nm vridmoment, kompatibel med alla plattformar och har en katalog som innehåller dussintals kringutrustning och tillbehör, vilket gör den perfekt för virtuella racers.

gt dd pro

Det bästa valet :

Fanatecs CSL DD-bas

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar