Simlab P1X Ultimate
Fördelar
- Utmärkt byggkvalitet
- Finns med flera olika alternativ, perfekt för anpassning till förarens behov
- Mycket aggressivt startpris
Nackdelar
- Beroende på tillvalen blir P1X Ultimate mycket dyr
Vårt betyg: 9,5/10
SimLab är ett varumärke som är känt i hela den virtuella racinggemenskapen. Anledningen är enkel: den här tillverkaren erbjuder utmärkta cockpits för sim-racing, som inte bara är av mycket hög kvalitet utan också säljs till konkurrenskraftiga priser.
Även om SimLabs katalog bara innehåller en handfull cockpitmodeller – 4 för att vara exakt – är varumärkets signaturanpassning. SimLabs cockpits är tillverkade av aluminiumprofiler, som inte bara erbjuder mycket hög styvhet jämfört med tubulära profiler, utan också är mycket modulära, vilket gör att de kan anpassas till alla simracinguppsättningar.
I SimLabs katalog finns P1X, utpekad som den holländska tillverkarens toppmodell. Men när det gäller prispositionering i förhållande till konkurrenterna är P1X inte så dyr. För att tillfredsställa racerförare släpper SimLab en ”reviderad” version av sitt flaggskeppschassi, P1X Ultimate. I det följande tar vi en titt på vad det har att erbjuda simracingfans.
Chassits huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Profilerat chassi helt i aluminium
- Återgång till vertikala stolpar, vilket ger större kompatibilitet med kringutrustning från tredje part
- Kompatibel med ett brett utbud av simracingutrustning
- Helt svart design
- Finns med ett urval av tillval, inklusive skålade säten, däck för DD-baser, monitorstöd etc.
- Aggressivt försäljningspris för sin investering
- 1,35 m lång, upp till 0,68 m bred och 0,77 m hög
- Vikt varierar beroende på tillvalskonfiguration
Design
Designen på SimLabs P1X Ultimate skiljer sig inte så mycket från Pro-versionen. Den mest anmärkningsvärda skillnaden är att de vertikala pelarna på framsidan har återvänt. På P1X Pro var dessa vinklade mot föraren, men nu är de rakt upp mot himlen.
När det gäller resten av chassit är det helt svart, som vi är vana vid med SimLab, vilket ger en minimalistisk design som passar perfekt med alla simracinginstallationer.
Ännu en förändring i P1X Ultimate, den här gången i aluminiumprofilen. Du kommer att märka att tillverkaren har lagt till spår i de fyrkantiga aluminiumrören för att få plats med ännu mer kringutrustning för sim-racing tack vare ökade inställningar. Det är ganska subtilt, men funktionellt.
Kundanpassad montering
SimLabs styrka ligger i anpassningen av dess chassin. Varumärket betonar anpassning inte bara genom att erbjuda många alternativ med fästen som kommer direkt från SimLab, utan också genom att använda aluminiumprofiler som kan fästas på mer eller mindre alla tier-tillbehör.
Med P1X Ultimate har chassimonteringen också omarbetats för att göra den enklare. Om du någonsin har monterat en cockpit vet du mycket väl att det är en tidskrävande operation som ofta kräver ett andra par händer. För P1X Ultimate kommer du förmodligen att behöva lite hjälp om du inte är en DIY-entusiast, men åtminstone är monteringsoperationen nu lättare att utföra.
Tillverkning och ytbehandling
P1X Ultimate är baserad på en profilstruktur helt i aluminium som bearbetats med CNC-maskiner. Resultatet är inte bara funktionellt, eftersom den här typen av material (aluminium) är lätt och mycket starkt, utan också visuellt mycket tilltalande.
Byggkvaliteten förändras inte från SimLabs standarder, och du slutar med en kvalitetscockpit som är mycket väl sammansatt. Färgen är felfri och alla delar som utgör chassit passar perfekt ihop.
När det gäller finishen märkte jag inga fel alls på P1X Ultimate, och detta har blivit en vana under åren med SimLab. Så snart du tittar på den vet du att den här cockpiten har utformats noggrant av simracingentusiaster.
Chassiinställningar
Låt oss gå vidare till de olika inställningarna som finns tillgängliga på P1X Ultimate. Som ordspråket säger, ”du ändrar inte ett vinnande lag”, och SimLab vet detta mycket väl. Varumärkets kännetecken, där det är omedelbart igenkännbart, är anpassning. På P1X Ultimate har tillverkaren gått ett steg längre med återinförandet av de vertikala stolparna, som inte bara ger större styvhet utan också större kompatibilitet med kringutrustning för simracing.
Utan alltför många överraskningar kan du justera absolut allt på det här chassit, från positionen för skopan och dess glidskenor, kedjestagets däck, bottenfästets däck, positionen för växeln/handbromsen, monitorfästena och så vidare.
Kommer du ihåg spåren som lagts till i aluminiumprofilerna? Ja, de ser inte bara bra ut, de ger dig också bättre stöd och justering för kringutrustning för sim-racing. Du får mer spelrum när det gäller att placera fästen och därmed anpassa och justera chassit. Detsamma gäller för bildskärmsfästena, som nu har en justerbar vinkel.
Känslor under lek
Tekniskt sett är P1X Ultimate en utveckling av P1X, med modifieringar av strukturen för att göra den mer solid och rymma ännu mer kringutrustning för simracing. Utan alltför många överraskningar är de känslor som denna cockpit ger utmärkta.
När det gäller stabiliteten är det rena SimLab, med ett chassi som inte ger vika, även om du har en stor Direct Drive-bas. Det kan hantera vridmomentet från en Asetek Invicta utan att koppla in den. På tal om DD-baser, se till att du har rätt däck, annars kan det bli problem med kompatibiliteten.
Återkomsten av de vertikala stolparna medför också en del positiva saker, bland annat bättre bildskärmsinställningar, vilket i slutändan ger en mer uppslukande upplevelse. Att flytta skärmarna framåt och bakåt, för att inte tala om att luta dem, gav mig en större uppskattning av sim-racingtitlar, allt tack vare de nya inställningarna på bildskärmsstativet.
Låt oss gå vidare till stabiliteten i bottenfästet. Självklart är den solid, med ännu mer justering under foten. P1X Ultimate är en cockpit som anpassar sig perfekt till många motorsportdiscipliner, och bottenplattan är ett bevis på det. Jag bör nämna att det finns gränser för detta, särskilt för Formula-fans. P1X Ultimate är mycket mångsidig, men förvänta dig inte samma inlevelse som i till exempel Playseat Formula.
Kompatibilitet
Frågan om P1X Ultimate-kompatibilitet behöver egentligen inte tas upp, eftersom det här chassit uppfyller praktiskt taget alla krav. Beroende på vilken kortlek du väljer är listan över kompatibla baser lång och täcker både instegs-, mellan- och toppsegmentet på marknaden. Det är komplett, och det är vad sim-racing-fans älskar.
Detsamma gäller för pedalboards och skålade säten, även om SimLab för närvarande erbjuder 4 i sin butik och ett pedalboard, Simlab XP1, som uppriktigt sagt inte är dåligt jämfört med konkurrenterna.
Valuta för pengarna
Ah, nu till priset. P1X Ultimate är 20 euro dyrare än P1X Pro. Detta är dock lanseringspriset, med en rabatt på 100 euro. Under normala omständigheter kommer chassit att kosta 990 euro från SimLab, vilket inte är för dyrt med tanke på dess byggkvalitet, enkla montering och breda kompatibilitet med kringutrustning för simracing.
Det som verkligen gör ont är tillverkarens alternativ. Om du tar Sparco Circuit II hinkstol och 3-monitorstativet, förvänta dig att se priset bokstavligen fördubblas och närmar sig 2 000 euro.
I vilket fall som helst är det samma historia med varumärkets andra chassin. Valuta för pengarna är inte dåligt om du kryssar för rätt alternativ.
Mitt utlåtande
Min dom över SimLabs P1X Ultimate. Företaget har än en gång visat världen att de vet vad de gör med simracingchassin. Denna cockpit är mycket välgjord, lätt att montera och mycket solid, även med tung utrustning.
Återkomsten av de vertikala stöttorna är bra för P1X Ultimates struktur, liksom att det på sätt och vis är en återgång till rötterna. Om du letar efter en solid cockpit av hög kvalitet skulle jag rekommendera SimLabs P1X Ultimate. Det är ett lika bra värde som något annat från varumärket.
0 kommentarer