MOZA VISION GS
Fördelar
- Unik design med central display monterad på ett elektroniskt gyroskop
- Förstklassiga material
- Ratt i GT-stil
Nackdelar
- Ganska högt försäljningspris
Vårt betyg: 9.8/10
Moza Racing är fast beslutet att vinna en större andel av marknaden för sim-racing och simulering i allmänhet. Efter lanseringen av sin ratt för simulering av lastbilskörning och sitt sortiment av kringutrustning för flygsimulering är det nu dags för den nya Vision GS för att äntligen visa upp sig för den breda allmänheten.
Detta nya hjul tillkännagavs för 1 år sedan, under Gamescom i Köln, Tyskland. Ratten, som har en futuristisk design och unika funktioner, tog det kinesiska företaget ett år att presentera i sin slutliga version och marknadsfördes för en tid sedan.
Vision GS kombinerar en unik design, en mycket distinkt form och, framför allt, en standardbärare för anpassning av Moza-produkter, och är redo att kittla Fanatecs mest exklusiva rattar. Kommer den att leva upp till sina ambitioner? Det är vad vi kommer att få reda på.
Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Fälg i GT-stil med aggressiv rektangulär form
- 31 cm diameter
- Struktur i aluminiumlegering från flygindustrin
- Premiumläder runt om med svarta sömmar
- 2,85-tums cirkulär HD-pekskärm
- 4 smidda kolfiberblad, varav 2 är magnetiska
- Totalt 17 reglage, inklusive 8 bakgrundsbelysta knappar
- Kompatibel med de nya Moza-databaserna samt andra databaser via en hubb
Utformning
Låt oss börja med designen av denna helt nya Vision GS. Ratten är, enligt min mening, mycket inspirerad av den som finns i Mercedes AMG One, du vet, hyperbilen som kostar en arm och ett ben och är mer eller mindre en F1-gata laglig.
Vision GS har en mycket rektangulär form med mycket färg på framsidan. Alla knappar på framsidan är bakgrundsbelysta, och mittpunkten är den runda 2,85-tumsskärmen. Frontplattan är också tillverkad av kolfiberkomposit, vilket framhäver rattens racinglook. Jag tycker att den ser bra ut, även om jag inte är något stort fan av formen, eftersom den begränsar användningen till ett fåtal simracingdiscipliner, framför allt GT och F1.
Kundanpassad montering
Vision GS monteras med hjälp av den Moza Quick Release som vi alla känner till, och mer specifikt dess reviderade version. Baserat på D1-Spec delas denna QR också med Simagic, med några få modifieringar naturligtvis.
För att montera svänghjulet på ett Moza-kedjestag, eller vilket annat kedjestag som helst om du har den universella navsatsen, drar du helt enkelt i ringen, riktar in svänghjulet och sätter i det, och släpper sedan ringen. Anslutningen är mycket solid och tillåter ingen flex på drivaxeln. Denna QR är en av de bästa som finns på marknaden idag.
Tillverkning och ytbehandling
Vision GS är en mycket exklusiv ratt från Moza, och därför måste den tillverkas av material i toppklass. Precis som i stort sett alla Moza-rattar har den en struktur av aluminiumlegering från flygindustrin. Omkretsen är klädd i välgjort läder med handgjorda svarta sömmar, smidd kolfiber för de bakre paddlarna och en kolfiberkomposit (naturligtvis i kombination med plast) på frontplattan som omger den runda skärmen.
När det gäller byggkvaliteten finns det absolut inget att säga om Vision GS. Den är mycket premium, med stor uppmärksamhet på detaljer, och det är bara att förvänta sig med tanke på att det är den dyraste hjulet i Mozas katalog. För tillfället, i alla fall.
Hantering av ratten
Så när det gäller att ta tag i den här ratten kommer du att vara begränsad i vad du kan göra. Det är främst GT och F1, och till och med endurance, även om kontrollerna saknas på frontplattan. Diametern är 31 cm, vilket är riktigt bekvämt att hålla i, och körställningen är 9H15, med de nedre handtagen stängda.
Alla reglage kan nås mycket enkelt på ratten, utan att händerna lämnar sin plats. Oavsett om det handlar om paddlar, reglage, knappar eller till och med pekskärmen är allt korrekt placerat på Vision GS, med en tanke bakom. Dessutom har du en RevLED på toppen av ratten, vilket gör det mycket enkelt att läsa av varvtalet i farten.
De bakre paddlarna ligger också mycket nära fingrarna och är dessutom ganska stora. Växlingspaddlarna är magnetiska med en Hall-sensor, vilket är ganska standard i segmentet, och de andra två är likadana. De 2 magnetiska klickar bra, men låter mycket, vilket är fallet med många andra Moza-rattar. När det gäller de analoga paddlarna är fjädern OK, men ganska mjuk. Men det är OK för sim-racing-bruk.
Känslor under lek
För att få en känsla för den parade jag ihop Vision GS med en Moza R16 för att få en bra bas att testa hjulet på. Den största fördelen med den här ratten är den helt anpassningsbara skärmen, som är beröringskänslig och inte rör sig när ratten vrids. Fysiskt sett är skärmen en del av frontplattan, så den roterar med den. Men bilden som visas är fast, och om du vrider på ratten kommer du till exempel alltid att ha varvräknaren centrerad.
När det gäller hanteringen har vi redan sett det, och Vision GS är utmärkt på detta område. När det gäller skärmen är den som sagt helt anpassningsbar via Mozas programvara. Du kan visa telemetri, banan, varv, tid, varvräknare, hastighetsmätare och en mängd andra menyer med fingrarna. Skärmen är mycket responsiv, i 60 Hz och framför allt HD. Det är inte en skärm där du får problem med att läsa informationen som visas på den om du är långt ifrån den.
När du tävlar är skärmen dessutom en stor fördel jämfört med konkurrenterna, eftersom du inte längre behöver köpa en instrumentpanel, och bilden är dessutom centrerad så att den inte roterar med ratten. Det är mer eller mindre Sagan om ringen-versionen, men för simracingrattar.
Kompatibilitet
När det gäller baser är denna ratt kompatibel med alla de som erbjuds av det kinesiska varumärket. Men där Moza har gett oss en liten överraskning är att den här ratten är kompatibel med andra tillverkares baser. Allt du behöver är en universalhubb, som förresten inte är dyr, och en USB-anslutning till din dator, så är du klar.
När det gäller plattformskompatibilitet är Vision GS endast kompatibel med PC.
Valuta för pengarna
Vision GS säljs för 830 euro i Europa och 750 dollar i USA, exklusive skatt. Jag tycker att det är ett ganska bra pris för vad man får. Det är inte överdrivet dyrt, vilket man kan se på några av Fanatecs fälgar(BMW M4 GT3 som, även om den är magnifik, är värd 1 500 euro, till exempel), särskilt eftersom byggkvaliteten verkligen är i toppklass.
Min bedömning
Vision GS har visat sig vara en fantastisk fälg för fans av GT- och F1-racing. Det är en premiumratt med mycket bra finish och kvalitetsmaterial. Dessutom är skärmen praktisk vid racing, responsiv och har en mycket bra upplösning.
Om du har råd skulle jag råda dig att kombinera det här hjulet med en R16 eller något annat kedjestag som utvecklar mellan 12 och 15 nm vridmoment. Vision GS är inte lätt, men inte heller särskilt tung, men med ett litet kedjestag (t.ex. R3 eller R5 ) riskerar du att klippa.
Visserligen begränsar dess form dess användning till GT eller F1, men det finns fans som bara gillar dessa lopp. I vilket fall som helst är det fortfarande en fantastisk fälg.
0 kommentarer