Välj en sida

Porsche 911 RSR Ratt: Test & Granskning

Sim Racer

Som e-sportförare och Sim Racing-entusiast har jag bestämt mig för att dela med mig av min passion på den här webbplatsen.

Porshe 911 RSR

Fördelar

  • Utmärkt byggkvalitet
  • Kompatibel med många DD-baser
  • Utmärkt ergonomi

Nackdelar

  • Höga priser

Vårt betyg: 9.8/10

Grid Engineering har tillverkat kringutrustning för sim-racing i flera år, men till en ganska låg kostnad jämfört med konkurrenterna. Visserligen erbjuder denna tillverkare kvalitets-, premium- och mycket elitistisk utrustning, men katalogen innehåller bara några få poster.

Simlab förvärvade nyligen Grid Engineering och lägger därmed till ett varumärke som tillverkar rattar till sitt paraply. Detta utökar Simlabs katalog till att omfatta hjul och annan utrustning för simracing, vilket ytterligare förbättrar tillverkarens ekosystem.

En av Grid Engineerings produkter är Porsche 911 RSR, en officiell kopia av ratten som används på bilar med samma namn. Idag är den med i vår simracinguppsättning för ett fullständigt test för att ta reda på vad den har i rockärmen, eller snarare i haklappen.

GT DD PRO

Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • 30 cm diameter med rektangulär form, typisk för endurance/GT och Formula
  • Baknav med 6×70 mm mönster som kan användas med praktiskt taget alla QR
  • 50 mm distans som levereras med ratten
  • 5″ display på frontpanelen
  • TPU-handtag som öppnas nedtill
  • 5 mm tjock frontplatta i kolfiber
  • Totalt 20 reglage på framsidan av ratten, med strömbrytare, knappar och vridreglage
  • 6 justerbara magnetiska paddlar bak
  • Aviation-uttag på baksidan av ratten för säker anslutning till PC
  • Endast kompatibel med simhub och PC
  • RevLED runt den centrala skärmen

Design

Porsche är ofta synonymt med en vacker ratt, och Grids 911 RSR är inget undantag. Ratten är 30 cm i diameter och helt rektangulär, vilket gör den perfekt för endurance-, GT- och Formelracing.

I mitten sitter den stora 5″ färgskärmen som visar telemetridata, med Porsche-logotypen strax under. Den här skärmen kan konfigureras för att visa olika instrumentpaneler, beroende på dina önskemål.

Alla knappar på 911 RSR är RGB, så de kan konfigureras via programvara för lysdioder, och även kanterna på rotorerna är upplysta. Jag tycker att det är en mycket fin ratt som passar perfekt till de discipliner som den kommer att användas för.

Kundanpassad montering

Precis som många andra toppklassrattar använder 911 RSR standardmönstret 6×70 mm baktill för att passa nav och QR-enheter. Det innebär att ratten kan användas med baser från Fanatec, Simagic, Moza, Simucube, Asetek och många andra, förutsatt att du har en passande QR.

Beroende på vilken enhet du har valt, dvs. basen, kan monteringen av 911 RSR skilja sig något. Det som är bra med den här ratten är att du redan har en distans som följer med ratten, och det gör att du kan placera ratten 50 mm extra ifrån varandra, dvs. ha ratten närmare dig, vilket kan vara användbart i vissa discipliner. Dessutom ingår alla muttrar och bultar och verktyg som behövs för att montera QR redan i 911 RSR.

GT DD PRO

Tillverkning och ytbehandling

När det gäller byggkvalitet använder 911 RSR aluminium för hela sin struktur, samt kolfiber för frontpanelen, som är 5 mm tjock. När det gäller strukturen är den förstklassig i alla avseenden, både på de synliga och osynliga delarna.

När det gäller resten av ratten är monteringen helt perfekt. Du kommer inte att märka några utskjutande eller felriktade delar, eller några andra tillverkningsfel. Även om det inte riktigt märks är frontplattan tillverkad av kolfiber.

Låt oss gå vidare till finishen. Aluminiumet och kolfibern är fantastiskt välbearbetade, liksom reglagen på frontplattan och aluminiumpaddlarna på baksidan. Knapparna på framsidan fastnar inte när de används, och det gör inte heller omkopplarna och vridreglagen.

Hantering av ratten

Med en diameter på 30 cm och en rektangulär form är greppet på denna Grid-ratt mycket bra. Den är visserligen lite stor för små händer, eller till och med för normalstora, och det är lite svårt att komma åt alla reglage på frontplattan.

När det gäller greppet är handtagen suveräna, i TPU, vilket för övrigt är standard för fjäderbollar i den här kategorin. De är precis lagom tjocka för tummarna, vilket inte kommer att orsaka något obehag vid långvarig användning, särskilt inte när händerna är i 09H15-positionen.

En annan positiv punkt är de bakre paddlarna. Det finns totalt 6 stycken, varav två är Push-Pull om du gillar F1-racing. Dessutom är paddlarna justerbara i avstånd, vilket bör hjälpa människor med små händer, eller till och med de som letar efter bättre ergonomi.

Känslor under lek

Låt oss prata om de känslor som Grid’s 911 RSR ger. Först och främst kommer du att känna att den här ratten ger ett fantastiskt bra grepp, särskilt greppen och deras lister. Greppet på greppen är sublimt och erbjuder en mycket hög nivå av grepp tack vare ett material som förhindrar att dina händer glider. Dessutom kan du använda den här ratten med eller utan handskar.

911 RSR är en något tung ratt på grund av att den är tillverkad av aluminium snarare än kolfiber. Och om du lägger till 50 mm distansen och QR, kommer det att bli nära 2 kilo enligt min mening. Jag erkänner att jag inte har vägt ratten, men när du håller den i handen med alla tillbehör är den ganska tung. Du behöver en bas som ger minst 12 nm vridmoment för att få ut mesta möjliga av det.

Ratten konfigureras med hjälp av SimHub, och ratten har inbyggt stöd för denna programvara. Du kan hantera alla aspekter av ratten, från LED-knapparna till skärmen och dess instrumentpaneler, för att inte glömma paddlarna.

Skärmen visar telemetriska data, vilket kan vara mycket användbart om du inte har en instrumentpanel i din installation. Ja, du måste gilla det, och jag har en ganska blandad åsikt på den här punkten. Om din setup enbart är Formula eller endurance kommer du förmodligen inte att ha någon skärm på den, och 911 RSR:s skärm kommer att vara mycket användbar i dessa situationer.

GT DD PRO

Kompatibilitet

Det är inte förvånande att Grids 911 RSR endast är kompatibel med Windows PC-plattformen. SimHub stöder detta hjul inbyggt, och listan över kompatibla baser beror bara på vilket nav du ska använda. Med andra ord kan 911 RSR-hjulet användas med praktiskt taget alla Direct Drive-baser som finns tillgängliga på marknaden.

Valuta för pengarna

Okej, det kommer att svida på ditt bankkonto. Räkna med att betala nästan 2 300 euro för att få nöjet, och framför allt äran, att använda den för sim-racing. Jag vet, det är väldigt dyrt för en ratt, och det är helt klart en del av det mycket avancerade sortiment som erbjuds av tillverkare av kringutrustning för simulering.

Detta hjul riktar sig till en mycket specifik publik av virtuella racerförare, som har råd att köpa ett. För den genomsnittlige racerföraren är det här hjulet alldeles för dyrt. Men för purister är värdet för pengarna inte så illa.

Mitt utlåtande

Grid Engineering har blivit vana vid mycket avancerad kringutrustning för simracing, och 911 RSR är inget undantag. Med sina premiummaterial, helt perfekta reglage och racerbilsergonomi rankas den här ratten högt upp bland de bästa simracingrattarna.

Om du har råd och älskar att tävla i GT, endurance eller Formula, köp 911 RSR. Du kommer förmodligen inte att leta någon annanstans, såvida inte Grid kommer ut med en ersättare för 911 RSR.

gt dd pro

Porshe 911 RSR

Premium och ultrarealistiskt simulerat racinghjul

Notez cet article

Du kanske också gillar…

Moza FSR2 : Test & granskning

Moza FSR2 : Test & granskning

Moza FSR2Fördelar Frontplatta i kolfiber Bra byggkvalitet Stor central pekskärm 6 paddlar bak Nackdelar Praktiskt...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar