En ny spelare har just kommit in på den mycket konkurrensutsatta marknaden för sim-racing, och det är Revosim. Detta varumärke ringer förmodligen inte en klocka, och det är normalt. Revosim är resultatet av ett samarbete mellan två företag: Nacon, som tillverkar speltillbehör som kontroller, och Kylotonn, en studio för utveckling av videospel, båda i Frankrike. Kylotonn ansvarar för utvecklingen av ett antal racingtitlar, bland annat några WRC- och Test Drive Unlimited Solar Crown. Som ett resultat av samarbetet mellan dessa två enheter – som i själva verket bara är en, med tanke på att Kylotonn har varit en del av Nacon sedan 2018 – har Revosim och dess sim-racing-sortiment uppstått.
Men det är inte poängen, för det viktigaste är att planeterna har ställts upp för att ge oss Revosim, ett varumärke som utvecklar och marknadsför kringutrustning för sim-racing. Och det är det vi letar efter mest.
Paketet RS Pure
Låt oss prata lite om det som intresserar oss mest, det berömda RS Pure-paketet. Det levereras med en Direct Drive-bas som utvecklar 9 nm toppvridmoment, en allroundratt med en diameter på 30 cm och en pedalsats med 2 pedaler, inklusive Load Cell-bromspedalen. Bland konkurrenterna finns Fanatecs CSL DD-paket (boost kit-versionen) och Mozas R9-paket. För Moza är det inte riktigt så, eftersom märket inte erbjuder ett vevparti i dessa paket, men du kan köpa dem separat(SR-P till exempel).
Revosims RS Pure finns för närvarande på förbeställning och kommer att kosta nästan 800 euro på tillverkarens webbplats. Det placerar den mer eller mindre på samma nivå som Fanatecs Ready2Race-kategori.
DD-basen för RS Pure

Direct Drive-basen i detta Revosim-paket utvecklar 9 nm toppvridmoment och har en 21-bitars kodare för utmärkt respons och tydlighet i den information som överförs till föraren.
Skåpet är mycket likt sina konkurrenter, CSL DD- och R9-baserna, med en mycket fyrkantig design. Utan Quick Release skulle man kunna tro att de två baserna kommer från samma märke.
På tal om Quick Release, den liknar den som används i tävling, D1-Spec. Och gissa vem som har en QR som härrör från D1-Spec? Jo, det är Moza Racing, och även Simagic. Jag har inte någon exakt information om ett eventuellt samarbete mellan dessa märken, men likheten finns där.
Bashöljet är helt tillverkat i aluminium för att säkerställa en utmärkt avledning av den värme som genereras av elmotorn vid långvarig användning. På baksidan finns standardanslutningarna: strömförsörjning, USB för anslutning till datorn, RJ12 för pedalbordet och möjlighet att lägga till andra kringutrustningar i framtiden.
När det gäller montering levereras RS Pure med en möbelklämma i metall som är mycket solid och som enkelt bör klara basens vridmoment, så länge du har möbler av god kvalitet. Och för dem som har en cockpit eller ett stativ har Revosim tillhandahållit monteringspunkter i botten som bör passa med majoriteten av den utrustning som finns på marknaden. Och det gillar jag, för det bevisar att tillverkaren har gjort sin hemläxa och tänkt särskilt på virtuella piloter.
Ratten till RS Pure

Hjulet i detta paket är helt runt och har en diameter på 30 cm. Designen är verkligen vacker och minimalistisk. Frontplattan är i borstad aluminium, med extra reglage på ovansidan och på sidorna. Totalt finns det 16 kontroller, inklusive knappar, omkopplare och två paddlar som är tillverkade av aluminium, men tyvärr inte magnetiska. För en första jet är detta förståeligt, särskilt eftersom varumärket vill vara konkurrenskraftigt. Såvitt jag är bekymrad fungerar det.
Ratten är klädd med konstläder runt om, med en perforerad del och vita sömmar, samt en remsa i samma färg längst upp på ratten. Slutligen, på ovansidan av frontplattan, mellan fyra knappar, finns rattens RevLED. Den är välplacerad och lätt att läsa av när du tävlar.
Vevpaketet RS Pure

Låt oss ta en titt på pedalerna i RS Pure-paketet. När det gäller designen liknar den Fanatecs CSL-pedaler, särskilt fotplattan. På den tekniska sidan är gaspedalen utrustad med en hall-effektsensor för snabb och tillförlitlig inmatning samt för att säkerställa lång livslängd. Bromspedalen är en Load Cell med totalt 9 elastomerer, så att du kan hitta den pedal som passar dig bäst när det gäller känsla och motstånd.
Det här vevpartiet är baserat på en metallkonstruktion, vilket är väntat med tanke på att bromsen är tillverkad av LC. För närvarande finns det endast i en 2-pedalsversion, men vad jag förstår bör ett kopplingskit finnas tillgängligt i framtiden. När det blir vet vi inte, men företaget har alla avsikter att lägga till i sin katalog. I vilket fall som helst erbjuder Revosim ännu inte en växelspak, så att lägga till en kopplingspedal är inte riktigt nödvändigt i det här skedet.
Kompatibilitet med paket
Det är inte förvånande att Revosims RS Pure endast är kompatibel med Windows PC-plattformen. När det gäller titlar är listan ganska tunn för tillfället, med tanke på att det är en ny DD-bas som kommer in i spelet, och vi måste vänta på uppdateringar från utvecklarna / utgivarna av sim-racingtitlar för att få inbyggd kompatibilitet. Du kommer dock att kunna spela Assetto Corsa och andra simracingspel med den, men känslan kommer inte att vara optimal, vilket är fallet med Thrustmasters nya bas, T598.
Det finns dock en hake, och det är att Revosims kringutrustning endast är kompatibel med varandra. Men det är också fallet med flera andra märken, så det finns ingen anledning att gråta kätteri.
Tillgänglighet och priser
Paketet finns för närvarande tillgängligt för förbeställning, med tillgänglighet planerad till juni 2025, vilket ger oss cirka 2 månader kvar. Det är vad Revosim räknar med när det gäller att integrera sitt paket nativt i sim-racingtitlar.
Så priset på paketet är ganska konkurrenskraftigt. Hela paketet kostar 799,9 euro, men du kan köpa enbart basen för 549,9 euro, ratten för 199,9 euro och pedalerna för 149,9 euro. Allt som allt sparar paketet oss runt 100 €, vilket verkligen inte är dåligt.
Min åsikt
Personligen är jag helt för kvalitetskringutrustning för simracing, och särskilt för nya varumärken. Det håller igång konkurrensen mellan aktörerna på marknaden och driver dem att fortsätta att förnya sig och revidera sina priser, vilket är utmärkt för oss, förarna och konsumenterna.
Vad jag hoppas är att Revosim redan arbetar med sitt ekosystem av kringutrustning för sim-racing, särskilt rattar. Genom att erbjuda ett enda hjul ser det för mig ut som Logitech och dess G Pro Racing Wheel , som kom ut för ungefär ett år sedan, och vi väntar fortfarande på en uppföljare till det ekosystem som varumärket lovade.
0 kommentarer