Välj en sida

Moza R9-paket: Test och granskning

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Moza R9-paket

Fördelar

  • Direktdriven bas som utvecklar ett vridmoment på 9 nm
  • 3 val av skyttlar tillgängliga för detta paket
  • Kompakt design
  • Tävlingsinspirerad, högpresterande QR

Nackdelar

  • Paketet omfattar endast bas och ratt
  • Återgång av styrka från basen lite oklar
  • Ingen skärm på GS GT-ratten

Vårt betyg: 9.6/10

På bara 2 år, eller till och med 2 och ett halvt år, har den kinesiska tillverkaren av kringutrustning för simracing Moza Racing har etablerat sig som ett av de främsta namnen inom sporten. Dess ganska unika sätt att täcka “luckorna” i segmentet har gjort att den har fått många anhängare bland löpare runt om i världen.

Även om Moza Racing faktiskt lanserades 2021, bör det noteras att denna tillverkare är en division av en kinesisk elektronikjätte, främst aktiv inom området kamerastabilisatorer. Men simracing handlar inte bara om kunskap om motoriserade delar, det handlar också om en passion för disciplinen.

Mozas utbud av kringutrustning omfattar 6 baser, varav 3 är paket. Som jag sa tidigare riktar sig denna kinesiska tillverkare främst till marknadssegment som är mer eller mindre tomma, främst för sina baser. I katalogen finns till exempel Direct Drive-underreden med 3,9, 9 och 16 nm vridmoment, och vid dessa effektnivåer är Moza praktiskt taget oöverträffad. Idag pratar vi om R9-paketet, som innehåller en 9nm vridmomentbas med 3 olika svänghjulsalternativ.

 

Paketets huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Base Direct Drive levererar ett vridmoment på 9 nm
  • Aluminiumkonstruktion för bashuset
  • Användning av kolfiber på 2 rattar
  • Du kan välja mellan 3 olika rattar, inklusive en för Formula och en för GT3
  • RevLED på de 3 rattarna
  • QR från konkurrenterna med trådlös anslutning till ratten
  • Kompatibel med hela Moza Racings ekosystem

 

Utformning

Utformningen av Mozas R9-bas skiljer sig inte så mycket från dess mindre syskon, R3 och R5. Den övergripande formen på denna ringled är som en ” X “Hela skåpet är svart, med Mozas logotyp här och där i vitt. Ärligt talat, det är vackert även om det är minimalistiskt.

För rattar erbjuder paketet 3 olika alternativ: CS V2 CS V2 som är sober, med läder runt kanterna och aluminium för strukturen. Le RS V2 som är praktiskt taget identisk med CS, men med en kolfiberplatta på frontplattan och kontroller i en rad olika färger. Och sist men inte minst GS GT V2P som är tillverkad helt i kolfiber och är konstruerad för Formula och GT3. Den senare är flashig, men det är att förvänta eftersom skyttlarna i dessa tävlingar är flashiga, så…

GT DD PRO

Kundanpassad montering

R9 kan monteras på möbler som skrivbord eller bord, eller på en cockpit. För möbler har du Mozas “Table Clamp”, som säljs separat förresten, men som fortfarande erbjuder ett ganska bra grepp för R9. Du måste dock välja ett stabilt bord eller skrivbord för att montera denna bas med sitt vridmoment på 9 nm.

Du behöver inte oroa dig för cockpits, eftersom de flesta som finns på marknaden stöder Moza Racings kringutrustning. Men denna bas är endast fäst med sin frontplatta, och vissa människor gillar inte det.

När det gäller rattarna använder de alla Mozas QR, som är känd för sin solida anslutning till basen.

 

Tillverkning och ytbehandling

R9-basen är tillverkad av aluminium från flygindustrin för att minimera vikten och hjälpa till att kyla motorn och den inbyggda elektroniken. Denna bas är mycket välgjord, med en exemplarisk, felfri finish.

För rattarna använder två aluminium för strukturen och läder för fälgen. Den är helt enkelt förstklassig, mycket välgjord och med känsla för detaljer. Den sista av dessa (GS GT) är tillverkad i kolfiber med handtag i perforerat läder. Det är mycket vackert och fantastiskt välgjort, måste jag säga. Även om Moza är ett varumärke med bara 2 års erfarenhet i branschen, måste det sägas att dess produkter är premium och mycket välgjorda.

 

Att få grepp om paketet

CS- och RS-svänghjulen (båda V2) är helt runda med en diameter på 33 cm. Det är vad du hittar på de flesta sim-racing-hjul på marknaden och det är en diameter som jag verkligen gillar. Båda hjulen är klädda i läder, vilket gör dem lättare att greppa, och reglagen är placerade på sidorna, så att de är lätta att nå när du är på språng. När det gäller lastpallarna finns det fyra stycken och de är ganska stora, särskilt för RS.

GS GT-ratten är rektangulär med en diameter på 30 cm, vilket är standard för formelracing. När det gäller ergonomi sitter i stort sett alla reglage på sidorna, nära fingrarna, så att du kan använda dem utan att ta händerna från ratten. I mitten har vi 5 omkopplare för att ändra Traction Control-lägena eller någon annan parameter som är i spel. Ratten är mycket lätt att greppa och har dessutom 4 bakmonterade paddlar.

GT DD PRO

Känslor under lek

Låt oss nu gå vidare till de sensationer som tillhandahålls av detta paket, och mer specifikt dess bas. R9 utvecklar 9 nm maximalt vridmoment, vilket inte är så långt ifrån de 8 nm som till exempel en CSL DD har, men känslan är mycket större.

Force feedback är exakt, flytande och framför allt kraftfull, och jag märkte en skillnad jämfört med Fanatecs CSL DD. Jag kunde känna nästan allt som bilen framför mig gjorde. I praktiken. För att sätta detta i ett sammanhang har Moza sin egen programvara för att justera de olika kringutrustningarna på sina produkter, i synnerhet baserna. Det handlar om ” Pit House “Och det är ett riktigt, riktigt omfattande verktyg för att finjustera grunderna och hela Moza-grejen.

Saken är den att det som standard finns några oklarheter i körupplevelsen, särskilt när det gäller bilens beteende när den tappar greppet, särskilt baktill. För att motverka detta kommer du att behöva spendera en bra stund, som jag gjorde, på Pit House för att hitta rätt parameterinställningar, och det är det som gör R9 både stark och svag. Fanatecs baser har inte detta problem i sin “standard”-konfiguration. Du kan lämna en CSL DD med sina fabriksinställningar och ändå ha en utmärkt känsla på banan. Men åtminstone Mozas programvara är bra och låter dig ha mycket avancerade inställningar, vilket jag måste erkänna inte är helt dåligt.

 

Kompatibilitet

Moza Racing är en ung aktör inom simracing och nöjer sig med att erbjuda PC-kompatibilitet för sina produkter, med undantag för R3-paketet. Som ett resultat kommer R9 endast att köras på Windows, och med hela Mozas ekosystem, även om det senare bleknar i jämförelse med konkurrenterna.

När det gäller simracing-titlar kommer i stort sett alla på datorn att stödja det utan minsta problem, utom kanske Foza Horizon 4 och 5, där du måste göra en hel del tweaking för att få det att fungera.

GT DD PRO

Valuta för pengarna

Eftersom detta paket är tillgängligt med 3 hjul har vi 3 olika priser. På Moza Racings webbplats börjar priset på 628 USD ex moms och går upp till 838 USD ex moms. Det är värt att notera att Moza för närvarande har kampanjer, vilket är anledningen till att priserna har sjunkit något.

Om du letar efter detta paket från en fransk leverantör kan fakturorna vara så höga som 1 000 euro inklusive moms. Enligt min mening får man ganska mycket för pengarna, även om R9-paketet möter hård konkurrens från Fanatec och Simagic.

 

Min bedömning

Vad mig beträffar tycker jag att R9-paketet är ett bra val för förare som letar efter en högpresterande, ultrakonfigurerbar basenhet av utmärkt kvalitet, särskilt när det gäller QR, som är helt perfekt, men inte särskilt hållbar på lång sikt enligt vissa rapporter.

Du bör dock veta att Moza Racing är ett mycket ungt varumärke, och dess ekosystem lider lite. Det mest konkreta exemplet är utbudet av rattar, som är magert om man jämför den kinesiska tillverkaren med till exempel Fanatec. Om du inte är rädd för att ta steget till Moza Racing rekommenderar jag R9-paketet med SR-P-vevkedjan för en superb setup.

gt dd pro

Moza R9-paket

Ett utmärkt val i 2024

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

Moza ES : Test & omdöme

Moza ES : Test & omdöme

Moza ESAvantages Plusieurs commandes entièrement paramétrables Finition et matériaux prémiums Excellente ergonomie...

Moza FSR : Test & Granskning

Moza FSR : Test & Granskning

Moza FSRFördelar 4,3-tums skärm Finish i kolfiber Många beställningar Nackdelar Något högt pris och vikt Ej kompatibel...

Moza KS : Test & Granskning

Moza KS : Test & Granskning

Moza KSAvantages Volant prémium pour la Formula Structure en métal 4 palettes à l’arrière magnétiques Inconvénients...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar