Moza RS V2
Fördelar
- Struktur av aluminium och kolfiber
- Läderklädsel runt ratten
- En diameter på 32 cm
- Bakgrundsbelysta knappar
Nackdelar
- Ingen skärm på hjulet
Vårt betyg: 9/10
Ju mer tiden går, desto mer förbluffad blir jag över den mästerliga prestation som utförts av Moza Racingden kinesiska tillverkaren av kringutrustning för simracing. Det måste sägas att detta ”lilla” företag under loppet av bara 3 år har erbjudit oss ca 6 baser på ett fat av aluminium och kolfiber. Direkt drivning6 rattar, pedaler, växelspak och en mängd andra racingtillbehör.
Även om detta kanske inte låter så mycket, särskilt jämfört med dess direkta konkurrent FanatecDet är minst sagt imponerande. Föreslå baser Direkt körning är ingen liten bedrift, och Moza har mer eller mindre satsat allt på det, och det har gett resultat.
Varumärkets katalog innehåller en ratt i toppklass: RS V2 RS V2. Det är en standard, allround ratt som syftar till att konkurrera med de i ClubSport av Fanatecoch till och med Podium. I det följande kommer jag att presentera detta hjul för dig och berätta om dess styrkor och, enligt min mening, dess enda svaghet.
Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Helt rund ratt med en diameter på 33 cm
- Struktur som kombinerar aluminium och smidd kolfiber
- 4 magnetiska paddlar bak
- 10 bakgrundsbelysta mekaniska knappar
- RevLED
- 2 brytare
- Kompatibel med alla Moza-baser, från R5 till R21
Utformning
De som redan känner till Moza Racings katalog, och mer specifikt deras rattar, kommer att ha märkt direkt att RS V2 har en slående likhet med CS V2P. I verkligheten är dessa två hjul mer eller mindre likadana, åtminstone ur strukturell synvinkel. Designen har förändrats lite, men det är inte uppenbart.
Smidd kolfiber används på frontplattan och nu även på bakplattan. Det ger ratten en premiumkänsla samtidigt som du kan gå ner lite i vikt. Runt kanterna har vi läder av bättre kvalitet den här gången, med mycket fina sömmar, och du kan se och känna det. Överst på ratten finns ett gult band, med ett antal bakgrundsbelysta knappar och klistermärken i samma färg på frontplattan.
Sammantaget är RS V2 en trevlig, sober ratt som passar perfekt med mer eller mindre alla simracinguppsättningar.
Kundanpassad montering
Denna ratt med Moza Direct Drive-baser kan monteras med märkets QR. Den är mycket solid, enkel att använda och en av de 5 bästa på marknaden. Installationen av RS V2 är enkel: dra i ringen på QR, rikta in ratten när du sätter den på plats och släpp ringen.
RS V2 är kompatibel med alla Moza-baser, men kommunikationen med R5 är trådbunden, inte trådlös, så det måste du ha i åtanke. Men det är inte alls något problem.
Tillverkning och ytbehandling
Moza har använt aluminium och smidd kolfiber för konstruktionen av RS V2. Även om designen är baserad på CS, har vi nu en smidd bakplatta i kolfiber, samt en frontplatta. Det ser inte bara bra ut, det ger också enheten ett bra lager av styvhet.
Lädret runt kanterna är av bättre kvalitet den här gången, och det märks, liksom känslan. Finishen är helt perfekt, utan några tillverkningsfel. Det måste sägas att Moza har haft tid på sig att korrigera sina processer och framför allt sin kvalitetskontroll; dess produkter är klart bättre i fråga om finish än de första versionerna.
När det gäller byggkvaliteten har jag inte mycket att säga: den är mycket välbyggd och materialen är av god kvalitet.
Hantering av ratten
RS V2 är en premiumversion av CS V2P. De två hjulen har en diameter på 33 cm och är helt runda. För mig är RS V2 ett hjul som är perfekt för allt, utom kanske Formel 1-racing på högsta nivå. Men om du bara gör Formula, är det mer troligt att du överväger KS, GS V2P eller FSR från Moza.
Hur som helst är RS V2 mycket lätt att hantera, med totalt 10 knappar på frontplattan, varav 8 är lätta att nå utan att göra någon gymnastik med fingrar och händer. Brytarna och de 2 andra knapparna är dock placerade mitt på ratten, så du måste ta bort händerna från ratten för att använda dem. Det är inte världens undergång, men det är vad det är.
Överlag har denna ratt en bra ergonomi, mycket tack vare att den är helt rund med en diameter på 33 cm. Om du är van vid att köra riktiga bilar kommer du inte att känna dig malplacerad i RS V2.
Känslor under lek
Så vad är RS V2 värd på banan? Tja, i stort sett är det ganska likt CS V2P, det vill säga om du någonsin har använt detta hjul i sim-racing. Med tanke på att RS V2:s ergonomi är mycket bra, är denna ratt fantastiskt lätt att hantera, oavsett om du använder en låg- eller högklassig Moza-bas.
Men efter att redan ha provat den på en R5 är RS V2 en ganska stor ratt (33 cm i diameter), och jag kände lite klippning ibland, vilket tyder på att vridmomentet på 5,5 nm inte klarar av rattens massa. När det gäller R9 eller R12 är denna ratt helt perfekt för dem, främst på grund av användningen av kolfiber, som har en slimmande effekt på RS V2, inte så mycket för att vara ärlig, men det är något.
RS V2:s reglage och knappar kan användas så normalt som möjligt, åtminstone de som är nära dina fingrar. När det gäller paddlarna klickar de 4 lite hårt för min smak i lagerkonfiguration, men du har 4 pads för att dämpa detta. Jag märkte faktiskt att RS V2-paddlarna var mycket lyhörda under mina sim-racing-sessioner, till skillnad från paddlarna på ratten. KS av Moza.
Kompatibilitet
RS V2 är kompatibel med alla Moza Racing-baser, från R5 till R21. För sitt pris är det uppenbart att du inte kommer att para ihop den med en R5, men jag är ändå glad över att Moza gradvis börjar sätta stopp för uppdelningen av sitt sortiment. RS V2 fungerar dock bara på R5 med märkets Slip-Ring-kommunikationsläge och är därför kabelansluten. Det är inte allvarligt, men det är värt att nämna.
När det gäller plattform och simracingtitlar är RS V2 endast PC-kompatibel, och ärligt talat är det inte annorlunda hos Moza, till stor förskräckelse för konsolracingspelare. Men den kinesiska tillverkaren kompenserar för det i simracingtitlar med en ganska lång lista, inklusive rFaktor 2, iRacing, ACC och ACoch många fler.
Valuta för pengarna
RS V2 kostar för närvarande 469 euro, vilket jag tycker är ett ganska bra pris, särskilt med ett så bra hjul som det här. Det är sant att vissa kompromisser har behövt göras för att uppnå ett aggressivt pris, men det finns inte många konkurrenter i samma prisklass. Vad mig beträffar ger RS V2 bra valuta för pengarna i praktiskt taget alla avseenden.
Min bedömning
Moza Racing är helt klart fast beslutna att ta sig an konkurrenterna, särskilt Fanatec. Utbudet från den kinesiska tillverkaren av kringutrustning för simracing är tillräckligt väl positionerat för att ge nya racers som vill bygga en komplett setup med kvalitetsprodukter en tankeställare, och RS V2 är ett tydligt bevis på detta.
Denna ratt är inte perfekt, det är sant, men den får 8,5 eller 9/10 i praktiskt taget alla kategorier, från byggkvalitet till reglage och kompatibilitet med alla Moza-baser. Om du letar efter en allroundratt av högsta kvalitet, med smidd kolfiber på köpet, rekommenderar jag varmt Moza RS V2.
0 kommentarer