CAMMUS C5 (paket)
Fördelar
- Konkurrenskraftigt pris inom segmentet
- 5 nm konstant vridmoment och 6 nm toppvridmoment
- LED-display, RevLED och många reglage på rattens frontplatta
Nackdelar
- En design som inte kommer att tillfredsställa alla
- 2 små paddlar baktill
Vårt betyg: 9.2/10
Sim-racingvärlden är full av varumärken som verkar inom olika segment. Vi har tillverkare som erbjuder billiga, prisvärda produkter för den virtuella söndagsföraren. Vi har också varumärken som berör allt inom simracing, från det prisvärda till det mellanprissatta till premium. Och vi har också aktörer som är närvarande i de elitistiska segmenten. Det är en riktig blandning av konkurrenter som samexisterar mer eller mindre i perfekt harmoni, till förmån för konsumenter och andra förare.
När det gäller varumärken kan jag nämna följande exempel Thrustmaster, Logitech, Simagic, Fanatec, Moza Racing, Simucube, Asetek SimSportoch många andra. Vart och ett av dessa varumärken var aktivt inom sitt eget segment, men med globala förändringar måste man anpassa sig för att överleva. Logitech, till exempel, fokuserade på instegssegmentet med billiga paket som var perfekta för den genomsnittliga spelaren. Det schweiziska varumärket använder kugghjulsteknik för att ge kraftåterkoppling på sina baser. Men nyligen lanserade varumärket sin första Direct Drive-bas . G Pro för att konkurrera med Fanatec och Moza, bland andra förstås.
Bland de andra närvarande aktörerna har vi varumärket Cammussom du förmodligen inte känner till. Precis som Moza Racing är det en kinesisk tillverkare av kringutrustning för simracing, som på lång sikt siktar på att ta en andel av världsmarknaden. I katalogen finns för närvarande 3 Direct Drive-baser, inklusive C5, med en atypisk inställning till motorer: istället för att ha motorn i basen är den placerad direkt i den bakre strukturen på ratten. I det följande kommer jag att presentera C5, som är biljetten till DD-basernas värld med marknadens lägsta pris, exklusive kampanjer förstås.
Paketets huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Svänghjulsmonterad motor som ger 5 nm konstant vridmoment och 6 nm toppvridmoment
- Paket med ratt med motor, vevparti och monteringsklämma med inbyggt kylsystem
- Ratt i ett material som liknar läder, med platt bas
- Frontplatta i aluminium med ett tjugotal reglage, inklusive 3 pulsgivare och 2 små paddlar på baksidan
- Kolfiberfinish på frontplattan
- PC-kompatibel
Utformning
Även om design fortfarande är ett subjektivt element, är ratten i Cammus C5 antingen omtyckt eller ogillad. När det gäller ratten är dess form fortfarande ganska standard med en platt bas. Frontplattan är dock allt annat än normal. Vid första anblicken är likheten med en ratt uppenbar. Pagani är helt uppenbart, och jag skulle inte alls bli förvånad om jag fick veta att märkets designers inspirerades av den italienska hyperbilen.
Frontplattan är helt rund och har en bra storlek. Det är som om du har en liten ratt inuti, och den ser också ut som ratten på Mini Coopers. Kolfiberhöljet i mitten försöker ge den ett premiumutseende, men det är ingen lätt uppgift. Där finns också varumärkets logotyp, som jag måste säga ser ganska bra ut, med en mängd kontroller utspridda över hela frontpanelen, vilket är ett trevligt sätt att säga att den är laddad.
När det gäller pedalerna är de ganska minimalistiska: en platta med 2 identiska pedaler och en logotyp i mitten. Som jag sa ovan: antingen gillar man det eller så gör man det inte.
Kundanpassad montering
Med C5 medföljer en klämma som inte bara fäster ratten i möbeln utan även kyler motorn på baksidan av ratten. Det finns 2 skruvar på undersidan som enkelt kan fästa ratten på ett bord utan att den rör sig.
För pedalerna har huvudplattan 4 hål, med 2 andra på varje pedal, för att säkra denna kringutrustning på alla simracinguppsättningar (chassi, stativ etc.).
Tillverkning och ytbehandling
Hela pedalbordet är tillverkat av metall, och det gäller även pedalerna. Det är ganska bra för ett paket som påstår sig vara billigare än en Logitech eller Thrustmaster i instegsklassen (mer om det senare).
Ratten/basen har läder eller läderimitation runt om. Ärligt talat vet jag inte vilket material Cammus har använt, men det är kvalitet i dina händer. Å andra sidan måste jag erkänna att finishen inte är den mest attraktiva. Den är ganska välarbetad i huvudsak, men inget mer. Sömnaden är lite fel på vissa ställen, särskilt i slutet av spåret, om du förstår vad jag menar.
Ratten är tillverkad av aluminium för styrka, eftersom Direct Drive-motorn konstigt nog är placerad på baksidan av ratten, snarare än på en bas som sådan. På den punkten väger finishen upp, och den är bättre än Thrustmasters konkurrenter i bottenskiktet.
Att få grepp om paketet
C5:s ratt känns ganska bra i handen, och det beror till stor del på dess standardform med platt botten. Tjockleken på ratten är bra, vilket kommer att hjälpa dig mycket när du tävlar, och det är inte alls dåligt för en så billig ratt.
När det gäller reglagen är de utspridda över i stort sett hela frontplattan på C5. De flesta går att nå utan större problem, men några pulsgivare sitter mitt på ratten och kräver lite handgymnastik. Detta är fallet för praktiskt taget alla rattar, så det finns inget att oroa sig för här.
Känslor under lek
Pedalerna
Du måste komma ihåg att Cammus C5 är ett Direct Drive-paket på instegsnivå. Det är billigt, och det finns en bra anledning till det. C5:s pedalbord är det mest standardiserade på marknaden: 2 identiska pedaler med samma motstånd, med andra ord praktiskt taget inget. Jag tänker inte vara kräsen, och det här pedalbordet gör det jobb det ska göra, samtidigt som det är bättre än en av/på-knapp.
Ratten
C5 är utformad för att konkurrera med Logitech G923 och Thrustmaster T248. Niveau prix, ça tombe pile poil sur la cible. Niveau sensation, c’est mieux que ces deux concurrents. Le retour de force est pas mal pour un bundle d’entrée de gamme. Vous allez ressentir les effets produits par le moteur graphique du jeu, mais ne vous attendez pas à ce que ça soit une expérience extraordinaire, car ça ne le sera pas du tout.
När det gäller inställningar är programvaran fortfarande i betafasen, men du kommer att kunna hitta det du letar efter på Asseto Corsa eller iRacing utan alltför stora svårigheter. Du behöver bara spendera lite tid på att finjustera allt för att få rätt upplevelse.
Kompatibilitet
Föga förvånande är C5 endast kompatibelt med PC. Och jag tror inte att vi kan förvänta oss att det kommer att stödjas på konsoler på ett bra tag framöver. När det gäller sim-racingtitlar är listan lång och inkluderar AC, ACC, rFactor, iRacing, Dirt, F1 och listan fortsätter.
Valuta för pengarna
Paketet säljs för närvarande för $ 249 på tillverkarens webbplats, en minskning med 29% jämfört med det ursprungliga priset på $ 349. OK, så byggkvaliteten är inte galen och materialen är inte premium, men samtidigt tar det här paketet på Logitech och Thrustmaster på ingångsnivå. Såvitt jag är bekymrad är det anständigt värde för pengarna. I de flesta fall är det tillräckligt bra för en nybörjare eller nybörjare.
Min bedömning
Cammus C5 är ett mycket intressant paket (svänghjul/base + pedalboard) måste jag säga. Den är inte på något sätt jämförbar med en 5nm CSL DD eller en R5. Skillnaden i storlek mellan motorerna på dessa baser är bara uppenbar, och jag pratar inte ens om styrenheterna och annan programvara för att ställa in parametrarna för de elektroniska komponenterna. Och Cammus vet detta mycket väl, eftersom varumärket riktar sig till en specifik marknad: den för buntar med rem- eller kugghjulsdrift.
Om du har en budget på upp till 300 euro är C5 ett utmärkt alternativ till G923 och T248, och även till andra paket från Logitech och Thrustmaster. Om du har råd med mer är det bättre att välja ett mycket bättre paket, till exempel GT DD PRO från Fanatec eller Moza R5 Bundle.
0 kommentarer