CSL DD Ready2race-paketet
Fördelar
- Utmärkt byggkvalitet
- Utmärkt känsla i spelet
- Möjlighet att uppgradera paketet med ett boost-kit (för basen) och ett Load Cell-kit (för pedalbordet)
- Oslagbart pris med denna nya kampanj
Nackdelar
- Nästan inga, förutom vissa rattar som levereras med en QR i plast.
Vårt betyg: 9,9/10
Sim-racing har fått mycket fart under de senaste åren med tillkomsten av varumärken som Logitech, Thrustmaster och Fanatec. Jättarna inom denna disciplin är spelare som har varit med i spelet under mycket lång tid, till och med mer än 20 år för vissa namn, och det är rättvist att säga att de har erfarenhet.
Huvudsyftet med sim-racing är att få dig att känna dig som om du är mitt i ett lopp när du kör en session på din rigg. Och för att uppnå detta behöver du några viktiga kringutrustningar, inklusive en bas, ratt och pedaler. Naturligtvis kan du trycka på realismknappen till max genom att skaffa en växelspak, handbroms och cockpit, men det kommer att kosta dig en arm och ett ben i de flesta fall, och hela poängen med spelet är att ha kul, inte att bli trakasserad av din bankman på grund av ett stort hål i din ekonomi.
Ett antal märken erbjuder färdiga paket som inkluderar bas, ratt och pedaler till priser som ibland är mycket attraktiva, till och med oslagbara för segmentet. Och då och då kommer vissa tillverkare med ett specialerbjudande som trotsar all konkurrens, vilket är fallet med Fanatecs READY2RACE-paket , som innehåller en DD-bas, ratt och pedalbord för 399,85 euro inkl. moms!
Paketets huvudsakliga och tekniska egenskaper
- Direktdriven bas med vridmoment på 5 nm kompatibel med boost kit (tillval)
- Aluminiumkonstruktion
- Kompatibel med Xbox och PC
- Bords- och skrivbordsmonteringssystem med klämma, och basen är kompatibel med praktiskt taget alla cockpits som finns på marknaden
- Lastcellssats tillgänglig för pedaler
- Base säljs till nästan halva priset om du köper den som ett Ready2Race-paket
Design
Om du är ett fan av sim-racing behöver jag inte berätta om designen av basen CSL DD. Men om du inte är det, kommer du att bli glad att veta att den är mycket stilig, kompakt och ganska tung på samma gång. Dess yttre hölje är tillverkat av svart metall, med en design som liknar en radiator för att avleda värmen som genereras av motorn. Det är vackert och framför allt praktiskt, eftersom det inte behövs någon fläkt för kylning.
![]() |
![]() |
![]() |
När det gäller ratten i detta Ready2Race-paket kan du få CSL Steering Wheel P1 V2, eller vilken ratt som helst i Fanatecs katalog för den delen. Den här ratten är perfekt för fans av olika discipliner som rally, GT och till och med F1. Ratten är rund, 30 cm i diameter och har en helsvart finish.
![]() |
![]() |
![]() |
För pedalbordet har du CSL-pedalerna, som kan uppgraderas med Load Cell-kitet, och den här enheten är gjord av metall, ganska vacker, men färgen kan sticka ut på en helt svart installation.
![]() |
![]() |
![]() |
Kundanpassad montering
Basen till detta Ready2Race-paket kan monteras antingen på ett bord med hjälp av en mycket lättanvänd och robust klämma, eller direkt på ett chassi som är kompatibelt med CSL DD. När det gäller cockpiterna finns det fästpunkter på basens framsida som gör att du kan använda ett frontstöd.
Oavsett vilken metod du väljer för att montera basen är det mycket enkelt att göra och tar inte lång tid. När det gäller ratten levereras alla Fanatec-rattar med ett internt Quick Release-system, i plast eller metall beroende på sortiment. Återigen, oavsett vilken Quick Release-ratt du väljer, är den mycket lätt att hantera och gör att du kan byta hjul snabbt, till skillnad från Thrustmaster och dess T300RS till exempel.
Tillverkning och ytbehandling
Där Fanatec briljerar i jämförelse med Thrustmaster och Logitech i samma prissegment är i tillverkningskvaliteten. De direkta konkurrenterna till CSL DD Ready2Race-paketet när det gäller pris (under 400 €) använder plast för praktiskt taget all sin kringutrustning. Detta är fallet med Logitech G29 och G923och Thrustmasters paket i T-serien (T300RS, etc.). Fanatec använder metall för i stort sett all sin kringutrustning.
Basen har en vackert bearbetad aluminiumstruktur, utan grader eller tillverkningsfel. Finishen på basen, ratten och paketets pedaler är oöverträffad. Det är helt enkelt perfekt, värdigt att vara en del av utrustningen i en racerbil. Det måste sägas att Fanatec var före Logitech och Thrustmaster på sina instegs-/mellanklasspaket när det gäller byggkvalitet och finish, men till ett mycket högre pris.
Att få grepp om paketet
Så det här paketet är fantastiskt enkelt att hantera, särskilt med P1 V2-ratten. Ratten har en diameter på 30 cm, vilket är samma storlek som en bil. Reglagen sitter precis vid fingertopparna, så du behöver inte ta händerna från ratten. Paddlarna är stora och klickar perfekt när du använder dem. Dessutom finns det en liten LED-skärm högst upp på ratten som ger dig lite information om bilen.
När det gäller pedalbordet är standardversionen utan Load Cell lite grundläggande, precis som G29 eller T300RS, till exempel. Men, och det är här Fanatec skiljer sig från Thrustmaster och Logitech, du har möjlighet att uppgradera CSL-pedalerna med ett Load Cell-kit för att få en bromspedal som är värd att tävla med. Visserligen kommer detta kit att kosta dig 140 €, men med paketet på specialerbjudande och framför allt CSL DD för bara 199,95 € om du tar det med någon av rattarna och pedalerna i Fanatec-katalogen, är det fortfarande en utmärkt affär, med valuta för pengarna långt före konkurrenterna.
Känslor under lek
Låt oss gå vidare till det viktigaste: spelkänslan. Först och främst är CSL DD en Direct Drive-bas, och med ett pris på 400 euro inklusive moms och leverans (paket) är konkurrenterna inga andra än Thrustmaster med T300RS/GT (380/450 euro) och Logitech med G29 och G923 (350 euro inklusive moms, fri leverans och specialerbjudande). Och den här konkurrensen är inte alls Direct Drive, utan med rem-/växeldrivna motorer.
I grund och botten är det här paketet en källa till känsla, med extremt väldoserad force feedback i alla situationer. Om du är en proffssimracer och känner gränserna för CSL DD och dess vridmoment på 5 nm, har du möjlighet att köpa boost-kitet (för ytterligare 99,95 €) och du kommer att låsa upp basens fulla potential med 8 nm vridmoment.
Känslan bakom ratten är utmärkt, särskilt om du tar en ratt med en QR i metall. Alla krafter som bilen upplever överförs till ratten, oavsett om det är vibrationer, stötar, förändringar i grepp eller bana. Du kommer att känna absolut allt, och konkurrenterna kan inte göra lika mycket för priset på det här paketet. Fanatec har helt enkelt mer eller mindre förstört spelet genom att erbjuda ett Direct Drive-paket för 399,85 euro, och dessutom med gratis leverans!
När det gäller ratten är den styv och kommer inte att vingla under hård kurvtagning. Detsamma gäller pedalerna, särskilt om du betalar lite extra för Load Cell-kitet, som gör en enorm skillnad för spelkänslan. Inte heller här kan Thrustmaster och kompani mäta sig med Fanatec och deras mycket anpassningsbara ekosystem.
Kompatibilitet
Som alla goda elever i klassen erbjuder Fanatec kompatibilitet mellan plattformar med detta paket, nämligen Xbox och PC. För Playstation-racers finns Gran Turismo-versionen av CSL DD som är kompatibel med alla nuvarande plattformar, men den är dyrare om man väljer den separat.
När det gäller rattar kan du få detta paket med CSL-styrratten P1 V2 eller andra rattar till samma pris. Du bör dock vara medveten om att Fanatec-produkter ibland är slut i lager på grund av att efterfrågan vida överstiger tillgängligheten. Men ingen panik! Specialerbjudandet gäller för hela Fanatec-katalogen, och du kan till exempel ta CSL WRC eller McLaren GT3 V2som är mycket mer premiumhjul än P1 V2, för 80 euro mer. Även med ett slutpris på närmare 480 euro inklusive moms är det fortfarande oslagbart enligt min mening.
Jämförelse med andra konkurrerande paket
Som vi just har sagt är det här nya paketet placerat mitt emot en T300RS och G29/G923, åtminstone när det gäller priset. Men resten är en annan historia.
Specifikation | Fanatec-paket med CSL DD, CSL P1 V2 och CSL-pedaler | Thrustmaster T300RS | Logitech G29/G923 |
Konstruktion | Metall | Plast | Plast |
Hjulets diameter | 30 CM | 28 CM | 28 CM |
Snabbkopplingssystem | Ja, med QR i metall eller plast | Ja, med mycket enkel QR i plast | nej |
Force feedback-teknik | Direktdrivning | Remdriven motor | Växeldriven motor |
Maximalt vridmoment | 5 nm eller 8 nm (med boost-kit) | Mindre än 4 nm | Mindre än 4 nm |
Kompatibilitet | PC och Xbox | Playstation och PC | Playstation/PC eller Xbox/PC |
Rotationsvinkel | Oändlig | 1080° | 900° |
Anslutningar | USB-utgång till plattform + vevparti + handbroms + 2 portar | USB-utgång till plattform + vevparti + växellåda | USB-utgång till plattform + pedaler |
Pedaler | Standard 2-pedalig med magnetiska sensorer och finns i versioner med lastcell eller 3-pedalig | Standard 3-pedal med potentiometrar | Standard 3-pedal med potentiometrar |
Priser | Från 399,85 € inkl. moms, leverans ingår | Från €380 inkl moms, men inte tillgänglig. Du måste uppgradera till GT-versionen, som kostar 70 euro mer inklusive leverans. | Från 430 euro inkl. moms, men ofta runt 350 euro inkl. moms, inklusive leverans |
Valuta för pengarna
Fanatecs CSL-paket var redan till sitt ursprungliga pris utmärkt när det gäller prestanda, kvalitet och känsla. Och nu, med sitt specialpris på 400 euro inklusive moms, är det helt enkelt oslagbart. Prisvärdheten är så bra att jag inte kan se hur konkurrenterna kommer att reagera och anpassa sig till det.
Mitt utlåtande
Om du letar efter ett paket som innehåller en Direct Drive-bas, ratt och pedaler, som alla kan uppgraderas, är Fanatec rätt ställe att gå till, särskilt under den senaste kampanjperioden.
För 399,85 euro inklusive moms och leverans hittar du inte bättre värde från kvalitetskonkurrensen. Du kan berätta för mig att det finns andra Direct Drive-alternativ till mycket lägre priser på en webbplats som börjar med A och slutar med S, men sedan tillkommer leveransen, som kostar en arm och ett ben med tanke på att enheten kommer från Kina, och dessutom är priserna inte alls inklusive moms, så du måste betala moms och ibland till och med tullavgifter. Som ett resultat kan du sluta med en produkt av mycket lägre kvalitet, med mindre prestanda och mycket högre priser. För mig är Fanatec-paketet det överlägset bästa på marknaden.
0 kommentarer