Välj en sida

Fanatec Bentley GT3 : Test & recension

Sim Racer

Pilote e-sport & Passionné de Sim Racing, j’ai décidé de partager ma passion sur ce site web.

Fanatec Bentley GT3

Fördelar

  • Frontplatta helt i kolfiber
  • Ratt som bokstavligen används i Bentley GT3 Pikes Peak-bilar
  • Utmärkt byggkvalitet

Nackdelar

  • Inte kompatibel med SimHub för telemetridata på skärmen
  • Pris

Vårt betyg: 9.3/10

Fanatec samarbetar ofta med prestigefyllda varumärken inom motorsport. BMW, McLaren och Porsche är de första jag kommer att tänka på, och dessa samarbeten har gett oss några magnifika rattar som utvecklats och sålts av Fanatec.

Du är förmodligen bekant med Bentley, det brittiska lyxmärket. Tja, tekniskt sett är det ren tysk design, eftersom varumärket har varit en del av Volkswagen-gruppen sedan 2000. I sin katalog erbjuder Bentley 3 modeller: en SUV, en sedan och en GT-coupé, och det säger sig självt att alla tre är extremt lyxiga.

Men Bentley erbjuder också ”sportiga” versioner av sina modeller, främst Continental GT. Om du frågar mig är det inte riktigt vettigt att erbjuda en sportvariant av en GT-coupé som bokstavligen väger 2 ton. Men Bentley har en lång historia inom motorsport, och med Continental GT är det ett slags arv som kommer tillbaka på modet. Continental GT3 är racingversionen av samma bil, med en dubbelturboladdad V8 under motorhuven som ger över 600 hk. Och på ett infall har Bentley bestämt sig för att ställa upp med denna GT3, eller åtminstone en av dess varianter, i Pikes Peak.

Fanatec fick nys om detta och kontaktade det brittiska företaget för att utveckla och marknadsföra en officiell replika av en simracingratt. Resultatet: vi har Podium Bentley GT3 i vår setup, och vi ska se vad den har att erbjuda.

Rattens huvudsakliga och tekniska egenskaper

  • Struktur i magnesiumlegering och frontplatta i kolfiber
  • 31 cm diameter med rektangulär form
  • 3,4″ cirkulär central skärm med 800 x 800 pixlars upplösning och smidda kolfiberkanter. Integrerat gyroskopsystem för att hålla skärmen upprätt
  • QR2 Pro på baksidan av ratten
  • 16 bakgrundsbelysta reglage och 6 bakre paddlar
  • RevLED på toppen av frontpanelen
  • Vikt 1,9 kg
  • Tillgång till ett stativ för att visa ratten
  • Tillgång till ett specifikt Pikes Peak-handtag för den nedre delen av ratten
GT DD PRO

Utformning

Bentley GT3:s design är återhållsam, om man bortser från de flashiga reglagen. Frontplattan i kolfiber har gröna accenter, vilket ger den karaktär. Ärligt talat skulle jag ha föredragit smidd kolfiber, som på höljet som omger skärmen, som helt enkelt är magnifik.

Trots detta är Bentley GT3 fortfarande en iögonfallande ratt. Dess mycket rektangulära form ger den en ganska unik design, helt klart en racerbil. Greppen i alcantara förstärker rattens premiumutseende, och detta accentueras av QR2 Pro på baksidan, liksom strukturen i magnesiumlegering.

Kundanpassad montering

Eftersom den här ratten ingår i Podium-serien har den fått en lyxig behandling. Som ett resultat av detta hittar vi QR2 Pro i guld på baksidan, som är maskinbearbetad från en aluminiumplatta från flygindustrin.

Denna QR2 Pro är mycket stabil när den väl är på plats, och installationen har reviderats något jämfört med den modell som den ersätter. Du drar i guldringen, riktar in ratten, var alltid uppmärksam på anslutningsstiften, för in ratten på plats och släpper sedan ringen. Den här gången är operationen lite säkrare måste jag säga, eftersom QR2 har en rektangulär form nu, vilket begränsar chanserna att installera den snett. Jag tycker ändå alltid att man ska vara försiktig när man gör det här.

Tillverkning och ytbehandling

Bentley GT3:s struktur är baserad på en magnesiumlegering för att ge lätthet och styrka, även om ratten väger runt 2 kg måste jag säga. Frontplattan är tillverkad av 5 mm tjock kolfiber, och skärmen är inrymd i ett slags smidd kolfiberhölje för att skydda den.

Byggkvaliteten är mycket hög, och det kan man förvänta sig eftersom det här är en officiellt licensierad Bentley-ratt, en del av Fanatecs Podium-sortiment. Allt med GT3 är perfekt: finishen, byggkvaliteten, materialen, monteringen och så vidare. Du kommer inte att hitta ett fel, en lucka eller något annat på den här ratten. Den är inte bara vacker, den är premium på alla sätt och vis.

GT DD PRO

Hantering av ratten

Med en diameter på 310 mm och en rektangulär form är Bentley GT3 mycket bekväm att hålla i. Reglagen är naturligt nära dina händer, vilket gör dem lätta att använda under racing. På tal om reglage, de 8 knapparna på frontpanelen är konkava och kräver cirka 600 g kraft för att manövrera.

På rattens mittre eker finns två vridomkopplare som är mycket lätta att komma åt med tummen. Längst bak finns 6 paddlar, 4 magnetiska och 2 analoga. De är endast justerbara i avstånd, men det räcker gott och väl för sim-racing.

I mitten av frontplattan sitter kronan på verket: den runda 3,4″-skärmen. Den är beröringskänslig och visar telemetriska data om fordonet. Dessutom är den utrustad med en Arm-processor och en gyrosensor för att alltid bibehålla orienteringen. Vid kurvtagning förblir skärmen i nivå så att informationen alltid är läsbar.

Känslor under lek

Låt oss nu gå vidare till testet av den nya ratten från Fanatec och Bentley. Vid första anblicken märker du att ratten är lätt, trots att den väger nästan 1,9 kilo på vågen. Strukturen i magnesiumlegering tillsammans med frontplattan i kolfiber ger en utmärkt fördelning av rattens massa, och det faktum att jag gjorde mina tester på en ClubSport DD+ innebar också att jag inte riktigt kände av vikten av denna best.

Som redan nämnts är Fanatec Bentley GT3 en ratt som känns bra i handen. Oavsett om det är reglagen nära dina händer, paddlarna på baksidan (4 magnetiska och 2 analoga) eller den centrala skärmen, gör alla dessa att du kan känna bilen i varje rörelse.

Alcantara-greppen är välgjorda, mycket premium, vilket ger dig lyxen att göra uthållighetssessioner utan att behöva använda sim-racinghandskar. Personligen är jag för att använda handskar på alla turer över 30 minuter, särskilt om du har alcantaragrepp, eftersom vi alla vet att det här materialet inte tar emot vatten särskilt bra på lång sikt.

På tal om skärmen, den visar telemetriska data kopplade till det fordon du kör. Den kan naturligtvis konfigureras, men inte med SimHub. Datadisplayen kan endast användas via Fanalab för anpassning. Det innebär att du inte kan göra vad du vill med den, eftersom Fanatecs programvara inte är lika öppen som SimHub på det här området. Ändå var de data som var tillgängliga mer än tillräckliga för mina sim-racingbehov.

GT DD PRO

Kompatibilitet

Bentley GT3 är kompatibel med hela utbudet av Fanatec Direct Drive-baser som för närvarande finns till försäljning. Detta ger dig ett brett urval mellan CSL DD, ClubSport DD och Podium DD.

När det gäller plattformar har vi naturligtvis PC, men även Playstations (4 och 5), förutsatt att basen är kompatibel med Sony-konsoler. Det är egentligen ingen förändring från Fanatec, så vi är på bekant mark.

Valuta för pengarna

Låt oss gå vidare till den andra ”nackdelen” med denna fälg, vilket är priset. Podium Bentley GT3 är en fälg som kostar nästan 2 000 euro. Så, ja, det är en premiumfälg med en officiell Bentley-licens, en del av Podium-serien. Men 2 000 euro är fortfarande dyrt, och det vet Fanatec.

Min bedömning

Podium Bentley GT3 är en magnifik fälg som kompletterar Fanatecs sortiment av fälgar. Den är tydligt riktad till en elitistisk publik som har råd med den. Byggkvaliteten, finishen och känslan gör att jag egentligen inte har något mer att säga om den här fälgen, bortsett från dess orimliga pris.

Men å andra sidan, om du har budgeten att köpa en och du huvudsakligen tävlar med GT-bilar, är Podium Bentley GT3 ett mer än genomförbart val. Jag skulle rekommendera den om du har råd, för körupplevelsen är verkligen unik.

gt dd pro

Fanatec Bentley GT3

Ratt av högsta kvalitet för eliten inom simracing!

Notez cet article

Vous risquez également d’aimer…

PXN V10 : Test och granskning

PXN V10 : Test och granskning

PXN V10Fördelar Ett komplett paket med bas, ratt, pedaler och växelspak Ganska anständig känsla på PC för grunderna...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar