Välj en sida

Inställning F1 Sim Racing: Den kompletta guiden för att välja din utrustning

Sim Racer

Som e-sportförare och Sim Racing-entusiast har jag bestämt mig för att dela med mig av min passion på den här webbplatsen.

När du köper via våra länkar kan vi få en affiliateprovision.

Med dagens stora utbud av kringutrustning och utrustning för simracing är det lätt att gå vilse. Direct Drive-baser, tävlingsspecifika rattar, Load Cell- eller hydraulpedaler, cockpits och annan utrustning kan alla behövas för att skapa en komplett, uppslukande setup.

Om du börjar ditt simracingäventyr utan ett tydligt mål kommer du snabbt att gå vilse längs vägen.

För att hjälpa virtuella förare har vi här en lista över Formel 1-sim-racinguppsättningar, inklusive Direct Drive-baser, rattar, pedaler och cockpits. Listan riktar sig till 3 olika budgetar, för förare på nybörjarnivå som vill komma igång med sporten. Mellansegmentet för erfarna piloter. Och topputrustningen för simracingens Verstappens.

F1-inställningar för nybörjare

CSL DD QR2 Ready2Race F1-paket från Fanatec

mclaren gt3 v2

Fanatec har varit ett stort namn inom simracingbranschen i över 20 år och det tyska varumärket finns inom alla segment av virtuell körning. Om du söker i Fanatecs katalog hittar du utrustning för GT-, endurance- och rallyracing samt Formel 1.

För instegsmodellen har jag valt CSL DD QR2 Ready2Race F1-paketet, som för närvarande säljs för 740 euro. För det här priset får du en CSL DD Direct Drive-bas med 8 nm vridmoment, en F1-licensierad ratt och en CSL Pedals Load Cell-version. Det är ett komplett, högkvalitativt och mycket uppslukande paket för priset, och det utgör porten till Fanatecs katalog för virtuella racerförare. Om du tycker att den här budgeten är för hög för dig, erbjuder Fanatec praktiskt taget samma paket, men mindre uppslukande. Ratten förblir densamma, basen ökas till 5 nm vridmoment och pedalerna förlorar Load Cell, men det kostar 220 euro mindre.

När det gäller chassit har du flera alternativ beroende på din budget. Personligen föredrar jag Playseat Formula Instinct, som säljs för 600 euro. Jag tycker att det är en bra investering för sim-racing.

Moza R9 V3-paketet, med KS-ratt och SR-P vevparti

mclaren gt3 v2

Moza är en relativt ung aktör inom sim-racing, men varumärket har snabbt fått fart och även en plats på världsrankingen för tillverkare av kringutrustning för sim-racing.

Bland de paket som Moza erbjuder valde jag R9 V3 med KS-ratt och SR-P vevparti. R9-basen i version 3 har precis släppts och är en utveckling av V2. Den här basen utvecklar 9 nm maximalt vridmoment, vilket är mer än tillräckligt för nybörjare i F1. KS-ratten är minimalistisk, med en rektangulär form och tillräckligt med kontroller på frontplattan.

SR-P är ett kvalitetsvevställ för sitt pris, och dessutom med en Load Cell-broms. Det är definitivt inte dåligt för sin målgrupp. När det gäller priset säljs paketet tyvärr inte komplett. Notan bör ligga på cirka €680, vilket är lite mindre än Fanatecs erbjudande, men SR-P finns endast i en 2-pedalsversion.

Låt oss avsluta med cockpiten. Jag funderar på att behålla Playseat Formula Instinct för det här sortimentet av simracinguppsättningar som specialiserar sig på F1, eftersom det är en utmärkt kompromiss mellan byggkvalitet, soliditet och inlevelse. Det finns bättre grejer där ute från Playseat och Fanatec, till exempel, men de är dyrare, och jag vill hellre behålla den för vad som kommer härnäst.

F1 mellanklassutrustningar

Fanatec ClubSport Racing Wheel F1 + CSL Elite-paketet

mclaren gt3 v2

Fanatecs stora fördel jämfört med konkurrenterna är att den tyska tillverkaren erbjuder ett antal Ready2Race-paket som riktar sig till flera olika kategorier av simracingförare.

Mellanklassmodellen är ClubSport Racing Wheel F1 med CSL Elite-vevpaketet. Det här är ClubSport DD+-basen med 15 nm konstant vridmoment, den officiellt licensierade F1-ratten i smidd kolfiber och CSL Elite V2 Load Cell-vevpaketet.

Det här paketet presterar mycket bra i Formula och ger dig en total inlevelse i loppet. Det säljs för 1 650 euro om du tar det med CSL Elite V2, och om du bestämmer dig för att gå till nästa nivå med vevpartiet får du basen och ratten för 1 350 euro, och ClubSport V3 för 330 euro.

När det gäller chassit bör du välja det som jag har föreslagit för den här serien, nämligen Playseat Formula eller Fanatec GT Cockpit.

Simagic Alpha Evo 12nm, FX Pro Formula och P1000 pedalbord

mclaren gt3 v2

Precis som Moza Racing är Simagic en relativt ung aktör inom simracingbranschen. Varumärket började sälja högpresterande produkter för mindre än 10 år sedan och har snabbt expanderat på världsmarknaden. I Frankrike är det fortfarande en nischprodukt på grund av mindre uttalad marknadsföringsaktivitet från distributörernas sida.

För en F1-installation finns det inget bättre från Simagic än FX Pro Formula-ratten, en ratt som är speciellt utformad för formelbilar. 6 paddlar baktill, en stor skärm framtill, många reglage och kolfiber gör den här ratten till ett måste för F1-simracing.

Till detta kommer en av Simagics nya DD-baser, Alpha Evo på 12 nm. Detta är en del av ett sortiment som börjar på 9nm och går upp till 18nm av maximalt vridmoment. Basen är högpresterande, snygg om du gillar RGB och dessutom mycket responsiv när den körs.

När det gäller vevpartiet har du P1000 i standardutförande eller endast 2 pedaler (F). Det är en enhet helt i metall, med lastcell och en mycket tävlingsinriktad design. Denna Simagic-installation kan köpas separat eller som ett paket med bas + ratt för Alpha Evo. Pedalbordet, å andra sidan, säljs för sig självt. Den kostar cirka 1 800 euro utan cockpit.

På tal om cockpits kan du använda Playseat som vi såg tidigare, eller gå direkt till nästa nivå, nämligen Playseat Formula (€1000) eller Fanatec GT Cockpit (~€1300). Fanatec-chassit är i GT-stil, men modulärt, så det kan enkelt anpassas till F1.

F1-setup i toppklass

Fanatec Podium DD2, ClubSport Formula V2.5 och ClubSport Pedals V3

mclaren gt3 v2

Nu är vi helt klart i den stora ligan med topputrustningen från Fanatec. Detta paket kombinerar Podium DD2-basen, ClubSport Formula V2.5-ratten och ClubSport V3-pedalerna för en Formel 1-körupplevelse som är lika realistisk som den är intensiv.

Podium DD2-basplattan är helt enkelt den mest kraftfulla i Fanatec-katalogen, med sina 25 Nm kontinuerligt tillgängligt vridmoment. Det är en krigsmaskin som kan återskapa varje vibration, varje förlust av grepp och varje ojämnhet på banan. Det är den typ av bas som du hittar hos proffsen inom simracing eller hos vissa racingteam i träningssyfte.

ClubSport Formula V2.5 är en direkt vidareutveckling av den berömda Formula V2-ratten. Den erbjuder en exemplarisk finish med kolfiber, flera reglage och magnetiska bakre paddlar. Dess kompakta form och ergonomiska design gör den till ett perfekt val för F1-fans som vill ha en realistisk känsla. Det är en ratt som är utformad för precision och prestanda, och bara utseendet inger respekt.

När det gäller vevpartiet har vi äntligen gått vidare till ClubSport V3, som är mycket mer avancerat än mellanklassmodellen CSL Elite V2. Det har en mycket exakt lastcell, ett integrerat vibrationssystem och en aluminiumkonstruktion som är värdig riktig racingutrustning. Bromspedalens motstånd kan anpassas tack vare ett elastomersystem, så att du kan justera hårdheten så att den passar din körstil.

Denna kompletta setup säljs för cirka 2 200 euro, utan chassi. På den här nivån i sortimentet är prestandan monstruös, samtidigt som den är lite mer prisvärd än en Simucube-motsvarighet. För chassit kan du hålla dig till de som erbjuds i mellanklassen – Playseat Formula eller Fanatec GT Cockpit – men om du siktar på perfektion kommer Playseat Formula Intelligence att vara den perfekta följeslagaren … förutsatt att din bankir kan överleva räkningen på cirka 6 000 euro för hela paketet.

Simucube GSI x Sport/Pro-paket, + Fanatec vevparti

mclaren gt3 v2

Simucube behöver egentligen inte introduceras i sim-racing, och vi vet alla varför. Varumärket är verksamt i det allra översta segmentet och levererar ofta till motorsportteam.

För F1 tog jag paketet med GSI-ratt och Simucube 2 Sport- eller 2 Pro-bas, med ett ClubSport V3-vevställ. Baserna producerar 17nm respektive 25nm vridmoment, vilket är mycket för sim-racing. Ratten i Formula-stil med sin stora skärm är mycket ergonomisk, samtidigt som den är uppslukande.

Detta kommer dock till en kostnad. Beroende på basmodell får du betala mellan 3 100 och 3 300 euro, med rabatter från Simucube. När det gäller chassit kan du antingen behålla de tidigare modellerna eller uppgradera till Playseat Formula Intelligence, som kostar 2 500 euro för sig själv, och få en installation som kostar i storleksordningen 6 000 euro.

gt dd pro

Fanatec

De bästa paketen för din F1-installation

Notez cet article

Du kanske också gillar…

De 3 bästa drivhjulen för PC

De 3 bästa drivhjulen för PC

Sim-racing är tänkt att vara ett billigare alternativ till motorsport, som omfattar flera discipliner som tävlas runt...

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

FANATEC-PAKET FÖR UNDER 400 EURO
This is default text for notification bar